waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-03-30geschenk, Het [**] |
|
| 1958-05-31kafka's schim blijft in de literatuur rondwaren. "mensen zijn geen goden" van b. roest crollius en "het afscheid" van ivo michiels |
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1959-08-29dichters [**] |
|
| 1960-06-22droom als vluchthaven, De – . Drie toneelstukken van Hugo Claus. – Televisieopvoering van "Suiker" |
|
| 1960-08-27anders dan anderen de wachttijd van janine de rop |
|
| 1961-01-28Normen I [*] |
|
| 1961-03-24Analyse |
|
| 1962-05-08Monografieën ['62.05.08] |
|
| 1962-05-12Lectuur |
|
| 1963-01-22Enquête II |
|
| 1963-04-20bekoring van het document, De – . Brieven van Julie Talma aan Benjamin Constant. De liefde die scherpzinnig maakt |
|
| 1964-11-21schaduw van de weerzin, De – . "De hond met de blauwe tong" van Jan Wolkers |
|
| 1965-01-23halve profeet van het hart, De – . Sterke bundels poëzie van Jacques Hamelink en H.C. ten Berge |
|
| 1965-03-16Kritiek ** |
|
| 1965-04-08Poëzie I |
|
| 1965-04-24Publiceren, interpreteren, waarderen. Honderdste verjaardag van J.H. Leopold. Studie van N.A. Donkersloot |
|
| 1967-01-28Plezier in verkeerde dingen. Pierre H. Dubois – Louis Paul Boon – Raoul Chapkis |
|
| 1967-04-08Vreemd in een bekende wereld. "Een koude onrust", verzen van Jacques Hamelink |
|
| 1967-12-02Haken aan een enkel woord |
|
| 1971-05-08Houden van een boek en variaties daarop |
|
| 1972-12-29Arbeidswereld |
|
| 1973-01-20Bijzondere afleveringen van Raam en Raster |
|
| 1974-02-01Belangrijk en mooi |
|
| 1974-05-24tweede kritiek, De |
|
| 1974-06-07Gewenning |
|
| 1974-10-12Nagelaten proza van Jan Arends, nieuwe verhalen van J. Bernlef |
|
| 1976-09-18Iedereen mag overdrijven als hij 't maar goed doet. Twee jonge dichters |
|
| 1976-11-05Elsschot en de humor |
|
| 1977-08-26Bazuinen |
|
| 1977-12-30Bevangen oordeel |
|
| 1979-03-02Buiten het circuit |
|
| 1979-03-23Maarten 't Hart, Kees Fens en Zuster Virgilia / Anton Buys; [met antwoord van] Maarten 't Hart |
|
| 1980-01-04Overtuigen |
|
| 1980-10-06Don Quichot in het hiernamaals |
|
| 1981-01-23Tussen de slingers |
|
| 1981-02-13Vergelijkingen |
|
| 1982-06-04zegen van het slechte geheugen, De |
|
| 1982-06-11zegen van een slecht geheugen II, De |
|
| 1982-11-12Hoe echt is echt? |
|
| 1982-12-10Waar begint de retoriek? |
|
| 1983-02-11koeien van Willem Maris, De |
|
| 1983-02-18Schuilen voor de woorden II |
|
| 1983-03-18Wanneer is poëzie poëzie I |
|
| 1983-11-11Twaalf is dertien en dertig |
|
| 1984-01-23Schrijvers in de leeszaal |
|
| 1984-05-14verleden van de lezers, Het |
|
| 1984-06-08boventoon, De |
|
| 1984-08-31witte achterland I, Het |
|
| 1984-10-05reservaat, Het II |
|
| 1985-09-06evenwicht, Het |
|
| 1986-02-07eigene, Het |
|
| 1986-04-04Toegedicht |
|
| 1987-01-16Verbindingen |
|
| 1988-06-03Wat is slecht? |
|
| 1988-09-02Kunstkunst |
|
| 1988-09-09grote ogen, De |
|
| 1988-11-18Rangen en Standen |
|
| 1990-01-06Tweede leven |
|
| 1990-02-05zondeval en de gevolgen, Een |
|
| 1990-10-12Afkomst van de Vondeling |
|
| 1990-12-31In gesprek met de vorigen? |
|
| 1992-02-21Hoe Moeilijk Is Lelijk (En Mooi) |
|
| 1992-07-10Wat Men Misschien Allemaal Kan Vergeten |
|
| 1992-09-04Gewicht Van Bal En Boek, Het |
|
| 1992-10-02Valt Er Eigenlijk Wel Iets Te Zeggen? |
|
| 1993-11-12Wat Is Er Bijzonder Aan Bijzonder? |
|
| 1993-12-10Geluk Van Een Andere Lezer Te Zijn, Het |
|
| 1994-12-09Naam Als Een Wachtwoord Voor De Geest |
|
| 1995-03-24Gelezen Op Het Juiste Ogenblik |
|
| 1995-04-24Tasten in het licht van Rembrandt |
|
| 1995-06-16Straatlengte Van 'Het Uur U', De |
|
| 1995-08-18Met En Zonder Het Geluk Van De Blinde Vlek |
|
| 1995-08-28portret zonder lijst en geen portret, Een |
|
| 1995-09-29Niet Zingen, Knarsen Is De Kunst |
|
| 1996-04-20Morgen [**] |
|
| 1996-05-24Is Literatuur Zo Conservatief? |
|
| 1996-09-06Verlangen Naar Een Ontploffing, Het |
|
| 1996-10-18Oordeel en willekeur |
|
| 1996-11-01Altijd hetzelfde |
|
| 1996-11-25Gedonder in de godenwereld |
|
| 1997-05-05Leven en lezen zonder hoger voorbeeld |
|
| 1997-05-262047: De stilte begint vandaag |
|
| 1997-07-04mooiste van het mooiste, Het |
|
| 1997-09-26Gehinderd door het ene leesoog |
|
| 1997-12-05Steeds geheel de uwe |
|
| 1998-06-12Tijd voor literaire geriatrie |
|
| 1998-07-03Ik krijg er geen verstand van |
|
| 1998-09-07veroudering van de oude muziek, De |
|
| 1998-12-24voorlopig laatste vraag, De |
|
| 2001-08-02Fulco–gevoel, Het |
|
| 2002-03-14vergaan van de lach, Het |
|
| 2002-12-19Scheppende didacticus |
|
| 2003-04-10Bij nader inzien |
|
| 2003-06-26Bakstenen sonnet |
|
| 2006-02-09heerlijke overhoophalen, Het |
|
| 2006-12-14Wat echt groot is, laat zich niet vergelijken. [Tussenkopje in de tekst:] Misschien moeten Pamuk en Mulisch nog even geduld hebben |
|
| 2007-05-03Sterrenstelsel maakt van criticus wichelaar. [Kopje binnen de tekst:] Geen halve sterren en min–sterren |
|
| 2007-05-11stroming onderzee, Een – » Kloof fluisterend zijn botten af. [Kopje in gekleurd cliché:] De kracht van de poëzie is groter dan die van zijn betekenis |
Zie ook |
---|
|
| "gewone" lezer » OOK: "gewone" lezer vs. literair criticus als lezer |
|
| aandacht van criticus: is de hoogste lof voor een literair werk |
|
| aangrijpend als waardekwalificatie (OOK: schokkend» overrompelend» getuigend) |
|
| algemene / persoonlijke waardering |
|
| artistieke smaak » literaire smaak » muzikale smaak » OOK: smaak vs kunst |
|
| balanceren tussen sens en son (Valéry) het kenmerk van alle grote poëzie |
|
| bedwelming door retoriek c.q. taalpracht |
|
| beginselverklaring » programma» –tisch» prospectus» hoofdartikel» |
|
| beïnvloeding van waardering |
|
| bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.) |
|
| bekrompen » tweedehands » kleingeestig » inferieur » provinciaal » ang |
|
| belangrijk versus literair waardevol (: binnen gesloten literair circuit) |
|
| beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst |
|
| beoordeling beeldende kunst (, normen bij – ) |
|
| beperkt aantal erkende coryfeeën |
|
| bereik van de actuele literatuur » OOK: binnen bereik v.d. actuele literatuur |
|
| beschrijving: het beschrevene c.q. waargenomene niet verdicht tot beeld |
|
| betekenisgeving vergt (ook historische) context » waarderen vergt context |
|
| bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel |
|
| bewustzijn van opvatting(en) over literatuur» poëzie (OOK: reflectie mbt....) |
|
| bijval » ondersteuning » medestander(s) |
|
| blijvende waarde » toekomstmogelijkheden van tekst » niet verouder(en)d |
|
| boek keuren en afwijzen » boeken keuren en afwijzen |
|
| canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] |
|
| canonisering geen rol meer in studie middelnederlandse letterkunde |
|
| conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
|
| conservatisme bij luisteraar (naar muziek) |
|
| contemporaine positie » situering in eigen tijd » lit.–hist. plaatsbepaling |
|
| criticus annexeert oudere literatuur vanuit literatuur–opvattingen van nu |
|
| cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie |
|
| dagbladkritiek: proces van bewustmaking van structuren + gevolg: waardeoordeel |
|
| dal in de literatuur » crisis in literatuur c.q. (literaire) kritiek |
|
| deernis met personage(s) |
|
| dispositie en waardeoordeel |
|
| eenvoud als criterium in kunst» kunstbeoordeling [OF: eerlijkheid»waarheid...] |
|
| effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s) |
|
| eigen ervaring als norm » eigen beleving de norm » subjectivisme |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| erkend op verkeerde gronden » waardering ogv. misverstaan » verkeerde gelijk |
|
| erkenning » constatering : dit is echt poëzie |
|
| esthetisch oordeel » esthetische kritiek |
|
| ethiek / esthetiek [OOK: ethiek en kunst c.q. literatuur EN: moraal / kunst |
|
| evenwicht "taalluwte"/ concentratie (taaldichtheid): kenmerk van goed vers? |
|
| Fens boos» woedend» geërgerd» droef» ontstemd» hatelijk» in |
|
| Fens suggereert herbespreking van werk na tien jaar door dezelfde criticus |
|
| Fens treedt officieel aan bij de Volkskrant als chroniqueur vd Ned. literatuur |
|
| Fens verklaart zich onbevoegd tot oordelen» betwijfelt zijn verstaan van tekst |
|
| Fens voorspelt... » verwachting van Fens » misschien zal volgens Fens... |
|
| Fens weet niet of hij tekst ooit mooi gevonden heeft |
|
| Fens' eerste boekbespreking (: in "De Linie" 30.10.1954) |
|
| Fens: gewijzigde waardering bij – » F corrigeert cq herroept zich » F. over F. |
|
| Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek |
|
| Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen |
|
| Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) |
|
| Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati |
|
| Fens: voorkeur voor implicietheid |
|
| foeilelijk want heel gevoelig |
|
| gebruik van kunst» literatuur (: gebruiken c.q. verkeerd gebruiken van...) |
|
| geconcentreerde vormgeving » concentratie van verschillende gegevens |
|
| gedicht, misschien wel het ideale – |
|
| gedicht: een eigen en geheel nieuwe wereld (lastig a.h. bekende te verbinden) |
|
| geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) |
|
| gegrepen zijn door een tekst » zich verliezen aan een tekst |
|
| gemankeerde dichter(s) » mislukte c.q. gefrustreerde dichter(s) of auteurs |
|
| genres vermengd » toon– en stijlvermenging » genreconventies doorbreken |
|
| gevoelens op woorden gezet is geen poëzie voor Fens, (onoorspronkelijke – ) |
|
| gewenning aan gedichten |
|
| gewenning » accommoderen » wennen aan... |
|
| goed gedicht / slecht gedicht [SOMS: goede roman / slechte roman] |
|
| goede smaak / slechte smaak |
|
| goede verstaander |
|
| grond voor oordeel: dit is poëzie |
|
| herhaling van emotie(s) c.q. van ontroering |
|
| herkenning – erkenning – waardering » kracht der herkenbaarheid |
|
| herkenning – vergelijking – oordeel |
|
| herlezen en herbespreken (van ouder werk) |
|
| herwaardering (van teksten» auteurs» vorm» vormen» vormgevingsprincipes) |
|
| idee Fens: onderzoek met vraag 'welk boek had u liever niet gelezen?' |
|
| IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL |
|
| ijdele auteur presenteert werk in boekhandel cq aan redactie tbv goed oordeel |
|
| ingebeelde algemene waarde van kunst en cultuur » culturele waarden relatief |
|
| inlevingsvermogen eerste vereiste voor criticus (maar...) |
|
| inpassing in (eigen) referentiekader c.q. context |
|
| intensiteit als waardekwalificatie (mbt. proza) |
|
| interpretatie (exegese) / waardering |
|
| interpretatie en waardering » interpretatiemogelijkheden en waardetoekenning |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| intertextualiteit en waardering |
|
| invloed van literaire kritiek op ontwikkeling van literatuur (c.q. poëzie) |
|
| invloed van persoonlijke associatie(s) bij beoordeling van poëzie |
|
| jonggestorven auteur (–)s » beloftenvolle maar te vroeg overleden schrijver(s) |
|
| kameleontisch karakter van criticus» van lezer (: zich aanpassend aan gedicht) |
|
| kenmerk van slechte poëzie |
|
| keurmerk (: symbool» suggestie» garantie van kwaliteit » (Michelin–)ster etc |
|
| kracht van de poëzie is groter dan die van zijn betekenis |
|
| kritiek oorzaak van verder zwijgen » monddood gemaakt door kritiek |
|
| Kruis of munt: symposium over literaire prijzen in Nederland (Den Haag 1997) |
|
| kunst ontstaat door vergeten » vergeten zodat er kunst kan ontstaan |
|
| kunst: want past in onze kunstopvatting |
|
| kunsthistorische discipline: onbevooroordeeld» contextloos» precies kijken |
|
| kunstkritiek / kunsthistorie (: eigentijdse / (kunst)historische waardering) |
|
| kunstkritiek / literaire kritiek |
|
| kunstkritiek » kunstbeschouwing |
|
| kunstwaarde » kunstwaardering |
|
| kwaliteit verraadt zich vóór het doorzicht plaats heeft (dat blijft raadsel!) |
|
| kwaliteit » kwaliteitsverschil (–len) |
|
| leegte » niets te vertellen » niets te zeggen » uiterlijk vertoon » lege vor |
|
| leesdoel van criticus » recensent (c.q. Fens) leest om er over te schrijven |
|
| leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez |
|
| levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezen om verhaalwerkelijkheid / lezen om taalwerkelijkheid |
|
| lezen vanuit poëziebeleving van nu (: oudere literatuur – ) |
|
| lezer als individualist » individualisme van lezer |
|
| lezer als keurmeester » lezers als keurmeester(s) |
|
| lezer geeft oude(re) teksten (cq. literatuur) nieuwe betekenis |
|
| lezer hanteert model van (goede) poëzie |
|
| lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer |
|
| lezer, vooroordelen bij – » vooringenomenheid van de lezer |
|
| lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!) |
|
| literair wereldbeeld (: wereldbeeld van» in literair werk) |
|
| literaire betekenis » literair gegrond motief mbt –\ OOK géén lit. motiver |
|
| literaire eisen aan jeugd–\ kinderboek |
|
| literaire kritiek als smaakmakende gemeente » opiniemaker(s) (macht van – ) |
|
| literaire kritiek als verantwoording» rekenschap afleggen |
|
| literaire kritiek in dagblad |
|
| literaire kwaliteit » literaire waarde » SOMS OOK: dubieuze lit. kwaliteit |
|
| literaire middelen & betekenissen: andere dan cq extra–literaire of méér dan |
|
| literaire traditie – continuïteit – context – herkenning – situering |
|
| literaire waarde bepaalt "levenswaarde" van een werk |
|
| literaire waarde geen essentiële waarde voor Pleij |
|
| literaire waardekwalificatie(s) |
|
| literatuur als maatschappelijk gebeuren» literair bedrijf» literaire markt |
|
| literatuur: geen persoonlijke c.q. interessante mededeling (poëzie evenmin) |
|
| literatuur: versus smaak |
|
| literatuurlezer / lectuurlezer (OOK: lezen van literatuur/ van lectuur) |
|
| literatuuropvatting van nu/ van toen (OOK: literatuuropvattingen nu/ toen) |
|
| literatuuropvattingen van auteurs / van professionele c.q. officiële lezers |
|
| literatuuropvattingen: wel/ geen (mogelijkheid tot) invloed van criticus ? |
|
| literatuursociologie » –sociologisch » –socioloog |
|
| macht van criticus » gezag van criticus » machtswoord van de criticus |
|
| menselijke als waardecriterium, het – » OOK: het algemeen–menselijke als... |
|
| menselijke thematiek » confrontatie met levensproblemen |
|
| Minne / Boutens : Fens houdt meer van Minne dan van Boutens |
|
| miskend » miskenning » (te) weinig geëerd » onderschat |
|
| misverstaan als factor in Nachleben » latere waardering ogv. niet goed lezen |
|
| modellering bij critici » modelleringsproces bij critici |
|
| moeite doen voor » veroveren van literatuurgenot (c.q. –beleving) |
|
| mooi vinden / verstaan / doorzien (OOK: doorzien / begrijpen) |
|
| muzikaliteit van het vers als kwaliteitscriterium |
|
| navertellen » navertelbaarheid (: kenmerk van lectuurboeken) |
|
| Nescio / Vestdijk : Fens houdt meer van Nescio dan van Vestdijk |
|
| New Criticism |
|
| niet meer erkend eigen werk » door auteur verworpen eigen werk |
|
| nieuw boek te benaderen (c.q.: benaderd) met voorzichtigheid» wantrouwen |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| norm onduidelijk (geworden) » criteria willekeurig » OOK: toetssteen ontbreekt |
|
| norm: "meestal niet meer dan gewoon het beste wat je gelezen hebt" |
|
| normen en taal paraat: alleen voor al bestaande kunst |
|
| normveranderingen in literatuur (–geschiedenis) |
|
| onderzoek naar meest gelezen» verkochte» gewaardeerde boek » top–tien lijst |
|
| onkritisch » weinig kritisch » kritiekloos |
|
| onleesbare tekst(en) » onleesbaar(heid) |
|
| onmacht van de kritiek» tekortschieten cq onbevoegdheid v. (literaire) kritiek |
|
| ontdekking van dichterschap» van schrijverschap |
|
| ontmoedigde criticus » onlust bij recenseren» (ellende van) vermoeide criticus |
|
| ontstaan van literatuuropvatting(en) c.q. poëzieopvatting(en) |
|
| ontwikkeling van criticus » ouder wordende [c.q. SOMS:] vermoeide criticus |
|
| onverdraagzaamheid in de receptie |
|
| oordeel ... ZIE OOK: standaardoordeel |
|
| oordeel bedenken» uitvinden» verzinnen zonder er spontaan gevoel bij te hebben |
|
| oordeel: verwerken van het geziene tot betekenis |
|
| oordeelsvermogen » expertise |
|
| oordelen is vergelijken |
|
| oorspronkelijkheid / traditie: die spanning of evenwicht kenmerk v. goed vers? |
|
| opnieuw bespreken» recenseren |
|
| opschorten van oordeel |
|
| oud / ouderwets (: oud maar nog levend / verouderd c.q. passé) |
|
| oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde |
|
| ouderwets essayeren: ogv. persoonlijke waarneming algemene conclusies trekken |
|
| overschat » opgeklopte waardering » waarde opgeklopt |
|
| overschatting van algemene waarde van kunst en literatuur |
|
| overtuigen in literatuurbeschouwing, bewijzen c.q. nieuwsgierig maken c.q – |
|
| persoonlijke alledaagsheden van dichters op taalmuziek gezet; Fens wil géén – |
|
| persoonlijke canon |
|
| persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd |
|
| persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact |
|
| poëtica uit schrijfervaring (van schrijvers) / uit leeservaring (van critici) |
|
| poëtica » poëticale opvattingen cq – onderzoek » wat is literatuur cq po |
|
| poëzie is méér dan esthetisch» gevoelig» anekdotisch» halfzacht |
|
| poëzie is niet: gewone dingen op een ingewikkelde manier zeggen |
|
| poëzie: "evenwicht tussen zegging en suggestie, tussen zekerheid en vermoeden" |
|
| poëzie: onpersoonlijkheid als ideaal voor – » bovenpersoonlijke poëzie |
|
| poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie |
|
| poëzieopvatting » (onze) poëzieopvattingen |
|
| positiebepaling » standpunt innemen » eigen waarden verdedigen |
|
| praten over kunst (c.q. literatuur) » schrijven over kunst (literatuur) |
|
| Prijs der Literaire Kritiek (Mij. der Ned. Letterk. & Ver. Bev. Bel. Boekh.) |
|
| prijzen: ereprijzen » literaire prijzen » prijsuitreiking etc. |
|
| primair / secundair lezen (eerste lezing / herlezing) |
|
| recenseren » bespreken » kritieken schrijven» SOMS: de vorm van de bespreking |
|
| rechtstreeks / onrechtstreeks [SOMS: primair / secundair] : in kunst ervaren |
|
| reclame » –zin» adverteren» –tentie» klantenwerving» propa |
|
| redenering vragende» oproepende (: aan redeneren appellerende) kunst cq poëzie |
|
| referentiekader ZIE OOK: voorkennis (bij lezer) |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| reflectie over eigen belevingen » ordening » normen mbt. poëzie cq. literatuur |
|
| Rembrandts, authentiek of niet |
|
| representativiteit van enkele grote auteur(s) » grote schrijver(s) als norm |
|
| respons » weerklank » publieke belangstelling » OOK: gelezen worden |
|
| samenstelling jury» keuzecommissie |
|
| schiftingsgeschiedenis » selectie (OOK: sociale –\ EN: door literaire kritiek) |
|
| selectie door criticus» keuze van recensent |
|
| slachtoffers van de slag om (literaire) onsterfelijkheid / vergeten vs beroemd |
|
| slecht boek of verhaal » slechte boeken » het slechte boek |
|
| slecht geschreven » slechte stijl» slecht taalgebruik» stijlloos» quasi&ndas |
|
| slechte poëzie » zwakke poëzie » geen poëzie » "dit is g&eacut |
|
| smaak: evenwicht–formeel–oneigenlijke criteria–uiterlijkheden–toegepaste kun |
|
| sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur) |
|
| spannend » meeslepend en waardeoordeel (: wel/ geen kwaliteitsaanduiding) |
|
| specialisme geeft schijnleven » specialisatie»specialisme wordt eigen retoriek |
|
| spel (: met gemeenschappelijke kennis) / ernst (: door oorspronkelijkheidseis) |
|
| spel » cultuurspel » gezelschapsspel » cultuur & spel » spelen » s |
|
| standaardoordeel |
|
| stof wordt inhoud door vormgevingsvermogen van auteur |
|
| studie van literaire kritiek » studie van de kritiek |
|
| subjectief (individueel) / objectief |
|
| succeselement (–en) » (mysterieuze) factor(en) voor (toegenomen) succes |
|
| superieure eentonigheid » bekoorlijke monotonie |
|
| systeem / willekeur [SOMS OOK: m.b.t. praktijk van literaire kritiek] |
|
| taal tbv. negatief oordeel: vaak virtuoos |
|
| taal voor bewondering of lof (: vaak onhandig» clichématig) |
|
| tekst (niet) goed vinden: tekst (niet) geloven » (on)geloofwaardigheid v.tekst |
|
| tekst leeft niet meer (: stilstaand; geen verdere groei of ontwikkeling ervan) |
|
| tekstgenre – juiste leeshouding |
|
| tijdgebonden betekenis c.q. effect » cultuurgebonden betekenis c.q. beleving |
|
| tijdgebondenheid van kunstopvatting(en) » veranderende kunstopvattingen |
|
| tijdschriftbeleid: geweigerde bijdrage » redactiebeleid: geweigerde bijdrage |
|
| tijdsdruk dwingt recensent tot gehaaste bewust–wording & improviserend denken |
|
| toon versus taal » "toon" (OOK: versus taal) » [OOK:] "toon" in&raq |
|
| traditie, lege – : als norm |
|
| tussen werk en beschouwer ontstaat steeds opnieuw (en anders) het kunstwerk |
|
| twee soorten recensie: zakelijk–informatief / essayistisch (essentialistisch) |
|
| uitgangspunt voor bespreking» vertrekpunt bij recensie » poëtica van recensent |
|
| verband tussen toedichten – in context plaatsen – waarderen» beoordelen |
|
| vergelijkende kritiek (teksten» publikaties» werk vergeleken tbv. beoordeling) |
|
| vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur |
|
| verongelijkt (–heid) » zich miskend voelend (etc.) |
|
| verouderen van tekst(en) » veroudering van stijlmiddelen c.q. presentatie |
|
| verschillend oordeel » verschil in visie » meningsverschil bij recensenten |
|
| verworpen boek (–en) » weggedaan...\ afgedankt...\ eigenaar wil 't niet houden |
|
| verzoek om beoordeling eigen poëzie |
|
| Vestdijk als bespreker» essayist (: werk aanleiding tot eigen ideeënproduktie) |
|
| voorbeeldige recensie » model–bespreking |
|
| vorm / vent (autonomisten/ levensbeschouwelijken; objectivist/ subjectivist) |
|
| vormen zonder normen gehanteerd |
|
| vrees voor herlezing |
|
| waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar |
|
| waarde–vergelijking (vergelijking mbt. waarde) » hiërarchie van waarden |
|
| waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair |
|
| waardecriterium » waardecriteria |
|
| waardeoordeel geconditioneerd door context» situering (OOK: lit. betekenis...) |
|
| waardeoordeel geconditioneerd door wat "hoort" |
|
| waardeoordeel heronderzoeken |
|
| waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst) |
|
| waarderen berust op herkennen » (h)erkenning en waardering » herkenbaarheid |
|
| waardering [n.b.: ZIE OOK: waardeoordeel \... ! EN: waardering... !] |
|
| waardering ZIE OOK: herinnering / herkenning... |
|
| waardering van kunstwerk |
|
| waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning |
|
| waardering voor het al bekende |
|
| waardering: buiten het verstaan om |
|
| waarderingsgeschiedenis |
|
| waardevol boek / waardeloos boek |
|
| wantrouwige lezer |
|
| wat is kunst? |
|
| weerstand bij lezer oproepend (c.q. irritatie» oneens zijn» tegenwerpingen...) |
|
| wel / niet gegrepen door hetzelfde gedicht |
|
| werkwijze van Fens |
|
| werkwijze van recensent » genese van een kritiek » lezen voor een recensie |
|
| wetenschap van feiten / wetenschap van waarden |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zeventiende–eeuwse literatuur– vs. kunstwaardering |
|
| zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm |