1998-06-12 Tijd voor literaire geriatrie
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1998-06-12 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
Met citaten uit de besproken rede.
Ter sprake komen het gedicht 'Abe Lenstra' uit Kopland's bundel "Tot het ons loslaat"; Henriëtte Roland Holst's bundel "Tusschen tijd en eeuwigheid", P.C. Boutens' 'Domburgsch uitzicht', Bert Decorte's toespraak voor de Vlaamse Academie 'Sic transit gloria immortalium' (1998; in hetzelfde jaarverslag als dat waarin de rede van Sötemann is opgenomen), en Daisne's "De man die zijn haar kort liet knippen".
"dode" schrijver » niet meer (als mythe) levende auteur bereik van de actuele literatuur » OOK: binnen bereik v.d. actuele literatuur Bloem, J.C. Boutens, P.C. Brulez, Raymond Buckinx, Pieter G. Burssens, Gaston canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] Daisne, Johan [ps. van Herman Thiery] Decorte, Bert Donker, Anthonie [pseudoniem van N.A. Donkersloot] » N.A. Donkersloot Engelman, Jan geen verleden meer » verbinding met het (versplinterde) verleden problematisch generaties in lezerspubliek » veranderend c.q. ander publiek gevecht met de tijd» om tijd stil te zetten» protest tegen de vergankelijkheid herdruk » (SOMS: herziene) heruitgave(n) » hereditie(s) » nieuwe druk(ken) herinnering » herinneren » zich herinneren historisch bewustzijn » historisch besef » (OOK: géén c.q. zonder – Huizinga, Johan Koninklijke Vlaamse Academie voor Taal– en Letterkunde Kopland, Rutger [pseudoniem voor R.H. van den Hoofdakker] Latijn Lenstra, Abe levende / voorbije teksten (OOK: "levende" / "dode" auteurs c.q. teksten) lezerstrouw lezerstrouw aan in vergetelheid rakende auteur(s) literaire geschiedschrijving » problematiek van literaire geschiedschrijving Minne, Richard Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later Nachleben A. Roland Holst nietszeggend » nietszeggend geworden» niets meer te vertellen» niets te zeggen Nijlen, Jan van omgaan met oude(re) letterkunde » vergeten verleden opnieuw a.d. orde stellen ongelezen dichter(s) » niet meer gelezen dichter(s) c.q. dichteres(sen) Ons Erfdeel [tijdschrift] onsterfelijkheid van dichter» auteur» poëzie» kunstenaar» (literair) we oude (–re) letterkunde als levende tekst c.q. literatuur oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde overlevingskansen van literatuur poëzie: dode/ levende Prins, Jan roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » Roland Holst–van der Schalk, Henriette Roland Holst, Adriaan Romein, Jan Sötemann, A. L. (Guus) smaak van het lezend publiek tijdgebonden betekenis c.q. effect » cultuurgebonden betekenis c.q. beleving toekomst voor het verleden » SOMS: er is verleden dus hoop op toekomst verdwijnend historisch referentiekader » verdwenen interesse in geschiedenis vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur vergeten literatuur » tekst betekenis verloren» vergeten »overbodig geworden verouderde » verouderende» gedateerde literaire teksten (c.q. poëzie of kunst) verouderen van tekst(en) » veroudering van stijlmiddelen c.q. presentatie verouderingsproces van literatuur » OOK: snelle afschrijving v.h. verleden Vriesland, Victor E. van waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst) waardeoordeel heronderzoeken waardering [n.b.: ZIE OOK: waardeoordeel \... ! EN: waardering... !] waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc Weremeus Buning, J.W.F.
  • Dichters die nog maar namen lijken / [toespraak van] A.L. Sötemann

• Open originelen in nieuw venster: Deel