1965-03-16 Kritiek **
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-03-16 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
opmerking
*[2535]*
Zie ook "Loodlijnen" (1967), p 147vv.
Geciteerd wordt het motto van Pierre Drieu la Rochelle, dat Maurice Gilliams aan zijn in 1964 verschenen "Gedichten 1919–1958" heeft meegegeven.
Fens' poging om zijn negatief oordeel te verantwoorden over de eerste regel van Gilliams' "Sonnet": "De teedre sterren bloeien, – millioenen!" loopt uit op een principieel, programmatisch stuk over functioneren, taak en begrenzing van naar maximale objectiviteit strevende literaire (dagblad)kritiek.
Daarin gelden privé–ervaringen van de criticus mbt. een tekst als voor zijn lezers niet relevant. In deze ergocentrische benadering wordt ervan uitgegaan dat zowel de lezende criticus als het gelezen werk een structuur is, bepaald door objectief vast te stellen wetten. "Volkomenheid of onvolkomenheid van de structuur bepalen [bepaalt, RM] de aard van de reacties van de lezer, steeds gevarieerd, met verschillen in intensiteit. Ik zou nu de dagbladkritiek willen omschrijven als het proces van bewustmaking van de structuren, van de volkomenheid of onvolkomenheid ervan, uit welke laatste vaststelling een waardeoordeel volgt. Met die bewust–making geeft de criticus aan de lezers het materiaal in handen voor eigen verwerking (de verwerking door de criticus blijft ook verzwegen). (...)"
Termen
1967: LOODLIJNEN, cf. DE BUNDELUITGAVE VAN DIT STUK IN – algemene / persoonlijke waardering beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer criticus » recensent (critici » recensenten) dagbladkritiek: proces van bewustmaking van structuren + gevolg: waardeoordeel Drieu la Rochelle, Pierre Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati Gilliams, Maurice individuele receptie leesproces » leesprocessen » lezen als activiteit » leesmethode leesproces (mbt. poëzie) lezer, persoonlijke inbreng van – lezersreactie » ingezonden brief (–ven) » SOMS: rubriek 'ingezonden brieven' literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing literatuuranalyse » literaire analyse » analyse van boek » – van (roman)teks norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie onduidelijk referentiekader van literair criticus ongeloof in methode » methode is schijnvertoning opzet » compositie» indeling» opbouw» structuur» aanpak (OOK van bespr persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd referentiekader [NB.: ZIE OOK: referentiekader » voorkennis» ervaring (...)!] referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] referentiekader voor oordeel: dit is poëzie subjectief (individueel) / objectief vakmatige benadering van kunst / kunst beleven waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc

Open originelen in nieuw venster: Deel