conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1965-03-16Kritiek ** |
|
| 1972-04-28Dichters van eergisteren |
|
| 1974-06-07Gewenning |
|
| 1975-03-28Vanaf het zesde uur |
|
| 1975-05-23Verenging |
|
| 1977-11-11Verouderd beeldschrift |
|
| 1978-10-06onderste lagen van de lezer, De |
|
| 1980-03-03Last en lust van multiple–Joyce |
|
| 1980-04-21Wereldbeeld van 't landschap |
|
| 1981-01-23Tussen de slingers |
|
| 1983-02-21Met het oog op het lezend publiek |
|
| 1984-01-09"Sprekend, maar stilgezet" |
|
| 1984-05-14verleden van de lezers, Het |
|
| 1988-02-29mislukte bevrijdingsgeschiedenis, Een |
|
| 1988-11-11Zonder Papieren |
|
| 1989-03-24Onaangepast |
|
| 1990-09-07Handel en wandel |
|
| 1990-10-12Afkomst van de Vondeling |
|
| 1991-08-23Taal op Komst |
|
| 1996-04-26Vergrijzing Naar Leven En Naar Dood |
|
| 1997-09-26Gehinderd door het ene leesoog |
|
| 1998-12-24voorlopig laatste vraag, De |
|
| 2000-03-17'Grote literatuur is nooit evenwichtig' Piet Gerbrandy bepleit een onbevangen wijze van lezen |
|
| 2003-06-26Bakstenen sonnet |
|
| 2003-12-19onbevangenheid van de postduif, De – . K. Schippers laat het de dingen zelf zo eenvoudig mogelijk zeggen |
Zie ook |
---|
|
| avontuurlijk lezen |
|
| beïnvloeding (...) ZIE OOK: invloed (...) |
|
| bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel |
|
| conditionering van lezer» toeschouwer» luisteraar» kunstaanschouwing |
|
| conformisme / ontregeling (: traditioneel / ontregeld) |
|
| conventie van lezer(s) » leesconventie(s) |
|
| dagelijkse (het – ) tot nieuwe schepping maken |
|
| eigen / niet eigen (: eigen beleving of door literatuur voorgevormd?) |
|
| gedicht: moeilijk doen om bijna niets |
|
| geheugen van lezer » organisatie van geheugen van lezer |
|
| gewenning aan gedichten |
|
| gewenning tussen lezer en tekst |
|
| herinnering » herkenning : in relatie met waardering |
|
| herkende metafoor door taal als nieuw beleefd |
|
| herkennen / leren kennen (: vertrouwd / nieuw OF: bekend / onbekend) |
|
| herkenning (maar slechts half) als eis van lezer» toeschouwer |
|
| huidige kunstgenieter » –consument : geconfronteerd met vele eeuwen kunst |
|
| identiteitsvraag » wat is eigenlijk van mijzelf? » wie ben ik? |
|
| interpretatie en waardering » interpretatiemogelijkheden en waardetoekenning |
|
| invloed van gelezen boek op latere lectuur |
|
| jeugdlectuur/later gelezen literatuur |
|
| kinderlijk = dichterlijk = gewoon = bijzonder (: alles als nieuw kunnen zien) |
|
| kitsch: niet lelijk maar: mislukt mooi» bewust mooi» aanstellerig mooi |
|
| kunst van het vergeten soms nodig » SOMS: vergeten onmogelijk geworden |
|
| kunsthistorische discipline: onbevooroordeeld» contextloos» precies kijken |
|
| leesmotivatie » leeshouding » –instelling » leesmotief |
|
| lezen – herlezen – herinnering |
|
| lezen een sociale aangelegenheid » leesgeluk (willen) delen |
|
| lezen verleerd; met lezen het – |
|
| lezer geconditioneerd door 'eerste blik' |
|
| lezer tot discussie uitgenodigd » dialoog met lezer » lezer aangesproken |
|
| lezer, vooroordelen bij – » vooringenomenheid van de lezer |
|
| lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting |
|
| literaire waardering: functie van de lezer |
|
| literatuur lezen geen opleidings– maar wel een karakterspecialisme |
|
| literatuur ontwent de lezer aan de werkelijkheid |
|
| literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college |
|
| modellering bij critici » modelleringsproces bij critici |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| normen bij het lezen van poëzie |
|
| onmacht van de kritiek» tekortschieten cq onbevoegdheid v. (literaire) kritiek |
|
| onrust bij lezer » onzekerheid bij lezer |
|
| onrust bij lezer » onzekerheid bij lezer : vertrouwd/ onvertrouwd |
|
| ontregeld waarnemen laat het oorspronkelijke» unieke» bijzondere ontdekken |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig) |
|
| persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd |
|
| poëziedidactiek |
|
| recensiebeleid » recensentenpolitiek » recensiepolitiek |
|
| referentiekader ZIE OOK: chr. –, cult. –, hist. –, (etc. –) |
|
| referentiekader»voorkennis bij»van lezer |
|
| relatie auteur–lezer–boek: auteur vormt de lezer; lezer laat zich manipuleren |
|
| school |
|
| smaak / oordeel: onderscheid – |
|
| smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming] |
|
| theorieën: afspraken mbt. het lezen van poëzie |
|
| verschillende wijzen van lezen » soort (van) lezen » manier(en) om te lezen |
|
| visie op kunstwerk » beeld van kunstwerk » idee over kunstwerk |
|
| voorkennis, te verwachten c.q. vereiste – |
|
| vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v |
|
| waardeoordeel geconditioneerd door context» situering (OOK: lit. betekenis...) |
|
| waardeoordeel geconditioneerd door wat "hoort" |
|
| waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc |
|
| wisselwerking tussen lezer(s) en gedicht |