elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
Artikelen
  • 1956-07-07Twee dagen Drente. Een avond openluchtspel
  • 1957-03-30Wie Wat Hoe en waarom wordt in Nederland gelezen
  • 1959-08-29dichters [**]
  • 1965-09-04Documenten van twee dichterlevens. Albert Verwey en Stefan George. Brieven en verzen uit een gewijde verte
  • 1974-02-15Onkunst
  • 1975-11-16Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
  • 1976-03-05Verworpenen
  • 1977-05-06Dagboek van een verslaafde
  • 1977-11-18Woorden en daden
  • 1978-03-31Ongeveer–kultuur
  • 1978-06-16Buitenspel
  • 1979-09-07Portret
  • 1984-03-02Kunst en het tekort
  • 1984-05-14verleden van de lezers, Het
  • 1986-05-30Allemaal
  • 1986-09-19culturele leven, Het
  • 1987-01-16Terugkijken [*]
  • 1989-05-29Binnenhuis en buitenwereld
  • 1989-09-01Waarom voor Iedereen?
  • 1991-06-17leven lang ingelijst, Een
  • 1998-01-05gelezen en uitgelezen bibliotheek, De
  • 1998-03-28Joop van den Ende
  • 1999-12-30In het hiernamaals van de wetenschap. 'Oxbridge' komt genuanceerd tot leven in portretten van beroemde 'dons'
  • 2002-10-17gat van Nederland, Het
  • 2004-01-09Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa
  • 2005-03-31Te land, ter zee en in de lucht
  • Zie ook
  • benaderingsstrategieën tav. literaire teksten (OOK: benaderingswijzen v. lit.)
  • blijvende waarde » toekomstmogelijkheden van tekst » niet verouder(en)d
  • criticus » recensent (critici » recensenten)
  • cultureel elan van emanciperend socialisme en jodendom vóór plm. 1940
  • cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur
  • cultuurpolitiek » cultuurbeleid » SOMS: politiek en cultuur (c.q. literatuur)
  • cultuurprogramma: alleen 's avonds laat in de media
  • cultuurspreiding
  • cultuurverantwoordelijkheid » cultuurbewustzijn
  • cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie
  • elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
  • expressievakken » vrije expressie
  • factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
  • grachtengordel » grachtenhuis » gracht(en)
  • hoog / laag (ook: als literair motief) » [ SOMS: A–boek vs B–boek ]
  • humanisering van hoogleraarschap
  • humanisme » humanist
  • individualist (–isme)\ (elitair» autoritair) eenling» solist» OOK als lit.mo
  • ingebeelde algemene waarde van kunst en cultuur » culturele waarden relatief
  • klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch
  • klassieke vorming » OOK: (elitair) klassiek gevormd publiek
  • kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
  • kunstkritiek » kunstbeschouwing
  • kunstwaarde » kunstwaardering
  • lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
  • leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid
  • leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez
  • leesplezier » lezen voor je plezier
  • lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!)
  • literaire clan » (literair) circuit » incrowd(–karakter) » coterie » c
  • literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing
  • massacultuur
  • middelmaat » gemiddeld(e kwaliteit)\ gelijkheid (–soortig)\ uniform» eentonig
  • multicultureel » verschillende culturen» verschil in cultuur» vreemde cultuur
  • navertellen » navertelbaarheid (: kenmerk van lectuurboeken)
  • nivellering » gebrek aan niveau» geen kwaliteit» SOMS: angst voor ongelijkheid
  • norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie
  • onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek
  • onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r
  • ongelijkheid » wedijver» strijd» SOMS: oorlog : motor v cultuur & creativiteit
  • Openbare Bibliotheek » Openbare Leeszaal OOK: openbare bibliotheek» leeszaal
  • opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting)
  • poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie
  • populariseren » op de hurken » populistisch » nivellerend
  • programmabeleid van media » programmering radio c.q. tv » OOK: mediabeleid
  • proletarische dichtkunst » arbeiderspoëzie
  • publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek
  • quasi–humor » melig» flauw» SOMS: opleuken» gewild populair OF quasipe
  • receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk)
  • referentiekader voor oordeel: dit is poëzie
  • referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader]
  • schijnbare kinderlijkheid » (neerbuigend) vertederend » (gewild) versimpeld
  • smaak ZIE OOK: kunstopvatting » kunstopvattingen
  • smaak beroept zich op fictief verleden» traditie
  • smaak en eruditie
  • smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming]
  • snob » snobisme » name dropping
  • sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
  • sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur)
  • sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...)
  • sociologische aspecten » sociologie » socioloog
  • specialist » specialisme » –tisch » vaktaal » –jargon » ge
  • televisiecultuur
  • traditie » traditioneel » taal van de traditie » SOMS: vorm volgens conventie
  • TROS (omroep radio en tv)
  • underground » niet–officiële cq protest–cultuur» –beweging»
  • verdwijnend referentiekader » verdwenen 'context'\ voorbij (literair) tijdperk
  • volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling
  • vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v
  • waardenoverdracht » cultuuroverdracht
  • waardering [n.b.: ZIE OOK: waardeoordeel \... ! EN: waardering... !]
  • waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc
  • wellevendheid » etiquette » beschaafd » fatsoen » beleefd » deftig &ra
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
  • ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!]