elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
Artikelen
1956-07-07
Twee dagen Drente. Een avond openluchtspel
1957-03-30
Wie Wat Hoe en waarom wordt in Nederland gelezen
1959-08-29
dichters [**]
1965-09-04
Documenten van twee dichterlevens. Albert Verwey en Stefan George. Brieven en verzen uit een gewijde verte
1974-02-15
Onkunst
1975-11-16
Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
1976-03-05
Verworpenen
1977-05-06
Dagboek van een verslaafde
1977-11-18
Woorden en daden
1978-03-31
Ongeveer–kultuur
1978-06-16
Buitenspel
1979-09-07
Portret
1984-03-02
Kunst en het tekort
1984-05-14
verleden van de lezers, Het
1986-05-30
Allemaal
1986-09-19
culturele leven, Het
1987-01-16
Terugkijken [*]
1989-05-29
Binnenhuis en buitenwereld
1989-09-01
Waarom voor Iedereen?
1991-06-17
leven lang ingelijst, Een
1998-01-05
gelezen en uitgelezen bibliotheek, De
1998-03-28
Joop van den Ende
1999-12-30
In het hiernamaals van de wetenschap. 'Oxbridge' komt genuanceerd tot leven in portretten van beroemde 'dons'
2002-10-17
gat van Nederland, Het
2004-01-09
Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa
2005-03-31
Te land, ter zee en in de lucht
Zie ook
benaderingsstrategieën tav. literaire teksten (OOK: benaderingswijzen v. lit.)
blijvende waarde » toekomstmogelijkheden van tekst » niet verouder(en)d
criticus » recensent (critici » recensenten)
cultureel elan van emanciperend socialisme en jodendom vóór plm. 1940
cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur
cultuurpolitiek » cultuurbeleid » SOMS: politiek en cultuur (c.q. literatuur)
cultuurprogramma: alleen 's avonds laat in de media
cultuurspreiding
cultuurverantwoordelijkheid » cultuurbewustzijn
cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie
elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
expressievakken » vrije expressie
factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
grachtengordel » grachtenhuis » gracht(en)
hoog / laag (ook: als literair motief) » [ SOMS: A–boek vs B–boek ]
humanisering van hoogleraarschap
humanisme » humanist
individualist (–isme)\ (elitair» autoritair) eenling» solist» OOK als lit.mo
ingebeelde algemene waarde van kunst en cultuur » culturele waarden relatief
klassen– » standenmaatschappij » klassebewust » klassehiërarchisch
klassieke vorming » OOK: (elitair) klassiek gevormd publiek
kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
kunstkritiek » kunstbeschouwing
kunstwaarde » kunstwaardering
lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid
leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez
leesplezier » lezen voor je plezier
lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!)
literaire clan » (literair) circuit » incrowd(–karakter) » coterie » c
literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing
massacultuur
middelmaat » gemiddeld(e kwaliteit)\ gelijkheid (–soortig)\ uniform» eentonig
multicultureel » verschillende culturen» verschil in cultuur» vreemde cultuur
navertellen » navertelbaarheid (: kenmerk van lectuurboeken)
nivellering » gebrek aan niveau» geen kwaliteit» SOMS: angst voor ongelijkheid
norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie
onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek
onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r
ongelijkheid » wedijver» strijd» SOMS: oorlog : motor v cultuur & creativiteit
Openbare Bibliotheek » Openbare Leeszaal OOK: openbare bibliotheek» leeszaal
opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting)
poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie
populariseren » op de hurken » populistisch » nivellerend
programmabeleid van media » programmering radio c.q. tv » OOK: mediabeleid
proletarische dichtkunst » arbeiderspoëzie
publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek
quasi–humor » melig» flauw» SOMS: opleuken» gewild populair OF quasipe
receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk)
referentiekader voor oordeel: dit is poëzie
referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader]
schijnbare kinderlijkheid » (neerbuigend) vertederend » (gewild) versimpeld
smaak ZIE OOK: kunstopvatting » kunstopvattingen
smaak beroept zich op fictief verleden» traditie
smaak en eruditie
smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming]
snob » snobisme » name dropping
sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur)
sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...)
sociologische aspecten » sociologie » socioloog
specialist » specialisme » –tisch » vaktaal » –jargon » ge
televisiecultuur
traditie » traditioneel » taal van de traditie » SOMS: vorm volgens conventie
TROS (omroep radio en tv)
underground » niet–officiële cq protest–cultuur» –beweging»
verdwijnend referentiekader » verdwenen 'context'\ voorbij (literair) tijdperk
volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling
vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v
waardenoverdracht » cultuuroverdracht
waardering [n.b.: ZIE OOK: waardeoordeel \... ! EN: waardering... !]
waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc
wellevendheid » etiquette » beschaafd » fatsoen » beleefd » deftig &ra
zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!]