literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1958-02-15zuidafrikaanse literatuur |
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1959-03-14pocketboeken |
|
| 1959-04-11twee bloemlezingen [*] |
|
| 1959-08-29dichters [**] |
|
| 1959-11-28sprekende schrijvers [*] |
|
| 1960-05-21sprekende schrijvers [**] |
|
| 1960-07-16literatuur op de plaat |
|
| 1960-10-1543 maal maria lecina |
|
| 1960-12-29Vlaanderen |
|
| 1961-01-06Monografieën II |
|
| 1962-05-08Monografieën ['62.05.08] |
|
| 1962-11-05Tijdschriften ['62.11.05] |
|
| 1964-04-27Dood(s) |
|
| 1964-05-22Minderaa en de Leidse traditie |
|
| 1964-08-17Bovenste plank I |
|
| 1964-08-20Bovenste Plank II |
|
| 1964-11-19Boeken, boeken |
|
| 1966-11-22Tijdschriften ['66.11.22] |
|
| 1968-02-17Bezielen van het verleden. "Nijmeegse colleges" van dr. W.J.A.M. Asselbergs |
|
| 1972-11-02troetelschijven van het onderwijs, De |
|
| 1972-12-08Eindpunt: Van Ostaijen |
|
| 1973-02-23Open schooldeur ingetrapt |
|
| 1973-03-23Boekenweek [*] |
|
| 1975-06-14Sorteermachine |
|
| 1975-10-24Klassiekers |
|
| 1975-11-16Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama |
|
| 1976-06-13Proefwerken |
|
| 1976-08-28Synthese, maar waarvan? |
|
| 1976-09-25Rommelen en jatten |
|
| 1978-04-07Ongeveer–kultuur II |
|
| 1979-09-14Lees maar, hoor maar |
|
| 1980-11-17Met hoofd, hart en ruggegraat |
|
| 1981-03-06diepe, Het |
|
| 1982-05-21Boeken en brood geef je niet aan de vuilnisman mee |
|
| 1982-07-02"Ik heb m'n hele leven lang 't idee gehad dat ik vreselijk veel in moest halen" / [vraaggesprek met Kees Fens door] Willem Kuipers |
|
| 1983-06-17Niet nuttig, wel zinvol |
|
| 1983-06-23'Jammer dat mijn opvatting geen open deur is' / Rob Schouten |
|
| 1984-04-30bekoringen van de heiligheid, De |
|
| 1984-05-25En de lezer werd boek |
|
| 1984-10-08Schoolgaan in de middeleeuwen |
|
| 1984-11-06Niet te veel van literatuur houden |
|
| 1985-06-08Studeren in de alarmfase |
|
| 1986-03-21Tjielp, tjielp |
|
| 1986-05-29Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen |
|
| 1987-01-09"Ontbloeid geslacht" |
|
| 1987-03-27Literair |
|
| 1987-06-12Werk in uitvoering |
|
| 1989-03-24Onaangepast |
|
| 1989-11-24Waarover moet het gaan? |
|
| 1990-02-17enige geluk, Het |
|
| 1990-03-16Voorbereidend onderwijs |
|
| 1990-04-02geschiedenis van de geschiedenis, De
|
|
| 1990-04-06Gewoon Lezen |
|
| 1990-08-24Ononderwijsbare, Het |
|
| 1993-01-15Alleen In Halve Woorden Spreken |
|
| 1994-08-15wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast |
|
| 1994-09-09Bijzondere leerstoel literaire kritiek. Professor Fens nog niet weg |
|
| 1994-10-28Lezen Heeft Mij, Goddank, Bijna Niets Geleerd, Het |
|
| 1994-12-02Taal van het Schitterende Oude Werelddeel, De |
|
| 1995-01-27Er Valt, Ook Op De Televisie, Niets Te Zeggen |
|
| 1995-02-10Hoor De Sonate Der Clavecimbale |
|
| 1995-05-26Postkoloniale Hoop Op Ontmaskering |
|
| 1996-07-08dichter en zijn Ierse schuldgevoelens, Een |
|
| 1996-11-22Paarse propedeuse |
|
| 2000-04-01Oude literatuur? |
|
| 2004-01-09Fensiade. Criticus Fens ontvangt een eredoctoraat
– Critici beuren sombere laureaat Fens wat op / Arjan Peters
– Interview Kees Fens / Paul Depondt : 'Ik heb omwegen gemaakt' [onder deze titel als apart lemma opgenomen in deze bibliografie; zie aldaar.] |
|
| 2006-01-26Kreeft of haring? |
|
| 2006-03-18Kees Fens 'Een eeuwig voortbestaan na de dood lijkt me verschrikkelijk' /[interview met Kees Fens, door] Gerard Klaasen [tbv. radioprogramma KRO in de rubriek 'Andersdenkenden' op zondag 19.3.2006 14.02 u Radio 747] |
Zie ook |
---|
|
| aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen |
|
| associaties oproepend » kans geven tot associatie |
|
| beperkingen door gespecialiseerd zijn in lezen |
|
| bezuiniging in het onderwijs |
|
| bezuinigingen aan universiteit » in hoger onderwijs |
|
| Brug, De – (maandblad van en voor leerlingen van de middelbare graad) |
|
| Cahiers voor letterkunde: reeks voor onderwijs (uitgeverij Meulenhoff) |
|
| Cambridge School of English |
|
| canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald] |
|
| conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
|
| cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| eentonig » dor » saai » grauw » gevaar v. eentonigheid » vervelend &ra |
|
| eerste lezer » eerdere lezer(s) » vroegere lezer(s) |
|
| Fens: grote romans v.d. wereldliteratuur moet je lezen tussen je 20e en 30e |
|
| Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) |
|
| Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen |
|
| gedicht: moeilijk doen om bijna niets |
|
| geen referentiekader (meer) » referentiekader cq context ontbrekend» verdwenen |
|
| geleerden contra poëzie » academici versus poëzie » betweter(s) |
|
| geschiedenis van de poëzie |
|
| geschiedenisonderwijs |
|
| groeiproces bij schrijven» lezen» kopen» luisteren |
|
| haten van boek(en) » boekenhater » haat tegen boek(en) |
|
| humaniora |
|
| humaniora / tegendeel van humaniora |
|
| IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL |
|
| jeugdlectuur / later gelezen literatuur |
|
| kennen Nederlanders hun klassieken wel? |
|
| kennismaking met de literatuur |
|
| Kort en Goed [serie van uitgeverij Querido bestemd voor het onderwijs] |
|
| leerling ontplooit leermeester |
|
| leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| leermeester / leerling (OF: verhouding leermeester–leerling; SOMS: omgang...) |
|
| leesbevordering (–activiteiten & –campagnes) illusoir» waarom eigenlijk nodig? |
|
| leescultuur » [OOK:] géén leescultuur » "ontlezing" » lees |
|
| leraar / leerling(en) OOK: verhouding leraar–leerling (of v.v.) |
|
| letterenstudie » studie aan de faculteit der Letteren |
|
| Levende Talen (tijdschrift) |
|
| lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren |
|
| lezen is afleren » gedichten lezen is afleren |
|
| lezen verleerd; met lezen het – |
|
| lezer, ontwikkeling als – & tot – |
|
| lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!) |
|
| lezing door Fens » voordracht van Fens |
|
| literaire belangstelling, gebrek aan – |
|
| literatuur uitleggen even belachelijk als God uitleggen |
|
| literatuuronderwijs is taalonderwijs! |
|
| meer les dan literatuur |
|
| metafoor met gelijksoortige metaforen niet te verklaren wèl te verduidelijken |
|
| middelnederlandse literatuur» letterkunde |
|
| moedertaaldidactiek » moedertaalonderwijs |
|
| moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten |
|
| Nederlandse literatuur doceren in het buitenland |
|
| neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten |
|
| onderwijs ZIE OOK: vorming EN: literatuuronderwijs EN: poëzie leren lezen |
|
| onderwijs Nederlandse literatuur |
|
| onderwijs: reduceert literatuur tot variaties v. bestaande (geordende) ideeën |
|
| onderwijs: reduceert literatuur tot variaties van bestaande (geordende) ideeën |
|
| opnieuw lezen leren |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| overheidssubsidie aan literatuur » regeringssteun literatuur » prijzenbeleid |
|
| overlevering van literatuur |
|
| parafrase » parafrasering » omschrijving » samenvatting » navertellen (&ndas |
|
| parafraseren verkracht literaire tekst |
|
| perspectief voor studenten Nederlands » maatschappelijke mogelijkheden voor... |
|
| Poëtische Klanken (Philips–serie oudere literatuur op grammofoonplaten) |
|
| poëzie leren lezen |
|
| poëziedidactiek |
|
| praktische lessuggestie van Fens voor taalgericht literatuuronderwijs |
|
| Profiel–reeks |
|
| romantheorie » visie op roman(s) » visie op roman (–genre) » romantheoretisc |
|
| scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs |
|
| school |
|
| schoolboek » –uitgave » leerboek » voor school bedoeld » schoolboekens |
|
| schools » schoolsheid» SOMS: verbalisme » zinloze c.q. inhoudsloze kennis |
|
| schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs |
|
| schroom (respect»gêne»schuldgevoel) tav Grote Voorgangers cq oudere literatuur |
|
| scriptie » werkstuk |
|
| secundaire literatuur » literatuur over literatuur » studie » monografie |
|
| smaak van kinderen / oordeel van volwassenen |
|
| studie Nederlandse taal– en letterkunde » studie Nederlands |
|
| taak literatuurgeschiedenis: reconstructie complexe historische werkelijkheid |
|
| teenagers » teeners : als lezerspubliek |
|
| thema » thematische behandeling » thematische samenhang c.q. verwantschap |
|
| tijdelijkheid vereeuwigen: motief om gedichten te lezen |
|
| uitleggen van tekst» gedicht» werk |
|
| uittrekselboek |
|
| verplichte leeslijst » verplichte lectuur » wat je hoort te lezen |
|
| verveling » niet prettig |
|
| voorlopigheid van wetenschappelijke lezingen» voordrachten |
|
| waardenoverdracht ZIE OOK: cultuuroverdracht |
|
| waardenverlies ZIE OOK: cultuurverlies |
|
| waardering van auteur op school » in onderwijs (door leerlingen cq. docenten) |
|
| wantrouwen mbt. literatuurtheorie c.q. poëtische reglementen |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |
|
| Zuidnederlandse literatuur c.q. schrijvers onbekend in Noord–Nederland |