aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1963-04-20bekoring van het document, De – . Brieven van Julie Talma aan Benjamin Constant. De liefde die scherpzinnig maakt |
|
| 1976-03-26Leesweek [*] |
|
| 1979-11-30Lezen in de file |
|
| 1983-06-03Wat moet die maan daar? |
|
| 1983-10-28verdichting van de lezer, De |
|
| 1984-10-29Plant die groeit uit het puin", "De |
|
| 1990-11-10Streepjes |
|
| 1991-01-11Vandaag ga ik dronken worden. Kees Fens over het genot van boeken kopem |
|
| 1994-08-27Heilige slakken |
|
| 1995-08-25pauze als eeuwigheid, De |
|
| 1997-06-16snelste, de grootste en de laatste, De |
|
| 2001-06-12Scherpzinnig denker met de milde stugheid van het Brabantse land |
|
| 2008-05-08heilige boek dat van vader op zoon gaat, Het – . [Kopje binnen de tekst:] Mijn vader had één boek: het woordenboek |
Zie ook |
---|
|
| associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda |
|
| associaties oproepend » kans geven tot associatie |
|
| beknoptheid » compactheid » (informatie–) dichtheid » zuinig met taal » |
|
| bekoring van het verzwegene » het fascinerende van wat niet gezegd wordt |
|
| beschouwing » overdenking » overpeinzing |
|
| contemplatie (–f) » beschouwing » inkeer » introvertie » mediteren &ra |
|
| duister / onbegrijpelijk (: in poëzie: kwaliteit vermoed / slechte kwaliteit) |
|
| eentonig » dor » saai » grauw » gevaar v. eentonigheid » vervelend &ra |
|
| geconcentreerd lezen » zeer goed cq aandachtig cq bewust cq beschouwend lezen |
|
| gedoseerd lezen » bij beetjes lezen » niet meteen alles achter elkaar lezen |
|
| groeiende interesse voor poëzie» essay |
|
| intensiteit van het lezen bepaald door activiteit van de lezer |
|
| lectio divina » lezen om heilig te worden |
|
| leeslust » –honger » hartstochtelijk lezen ( – lezer) » lust tot cq va |
|
| lezen » literair lezen » literatuur lezen |
|
| lezer / luisteraar, vooroordelen bij – |
|
| lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu |
|
| lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt |
|
| lezer: oudere/ jongere – |
|
| literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college |
|
| luisteren naar... (: aandacht hebben voor) » OOK: quasi–luisterend naar... |
|
| marginalia » randschrift (–en) » kanttekeningen bij lectuur |
|
| onbegrepen taal |
|
| onbegrip / geen begrip voor... |
|
| onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek |
|
| ongestoord lezen » niet storen bij lezen |
|
| ouder wordende lezer(s)\ oudere» oud geworden lezer» lezer in laatste leesfase |
|
| poëzie, ontoegankelijke ZIE OOK: moeilijkheid van gedicht |
|
| praktische lessuggestie van Fens voor taalgericht literatuuronderwijs |
|
| reflectie » (zelf–) bezinning» zelfreflectie» introspectie» innerlijke |
|
| schrijven » schrift» schrijfgerei» (teken–) potlood» pen» viltst |
|
| snel lezen |
|
| spannend » meeslepend en waardeoordeel (: wel/ geen kwaliteitsaanduiding) |
|
| spanning » retarderingstechniek » uitstel–element » suspense |
|
| strepen bij lezen » streepjes in boek » aantekeningen in boek |
|
| tijdgebrek » tijdnood » minder tijd over » deadline |
|
| van beschrijving naar betekeniscomplexen |
|
| verschillende wijzen van lezen » soort (van) lezen » manier(en) om te lezen |
|
| verwijzingen verstaan » herkennen van allusie(s) |
|
| verzwegen » onuitgesproken» gesuggereerd» ondergronds» onnadrukkelijk» |
|
| ware lezen: met reflectie; het – |
|
| wij hebben geen eeuwigheid meer |