1964-08-17 Bovenste plank I
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1964-08-17 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
opmerking
Overwegend positieve bespreking van een tbv. het [r.k.] secundair onderwijs door een redactiecommissie van de stichting IDIL verzorgde, pedagogisch geannoteerde catalogus van literaire werken die geschikt zouden zijn voor leerlingen in de hoogste klassen. – Een vervolg op dit stuk verscheen in "De Tijd–Maasbode" van de volgende dag.
Met enkele citaten (o.m. uit de annotatie bij Nescio's "De uitvreter").
Termen
Adriaansen s.j., G.J. bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel Bos, M.J.I. (Ria) ethiek / esthetiek [OOK: ethiek en kunst c.q. literatuur EN: moraal / kunst ethische aspecten van literaire kritiek » – van poëziekritiek Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek geweten » gewetensfunctie » functie als geweten idee » strekking» "boodschap"\ ideologische lading» tendenz : in OF: van IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur Kerssemakers s.j., J.W. Klein sal., J. levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college moderne literatuur » "probleemromans" (: met het "moderne levensgevoel") norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie onderwijs: reduceert literatuur tot variaties van bestaande (geordende) ideeën Oomes, Piet opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) pedagogisch advies / literair advies Roeping ("Maandblad voor Schoonheid" » "Cultureel maandblad") rooms–katholieke opleidingen » r.k. onderwijs » katholieke school scholieren, voorstelling voor – school schoolboek » –uitgave » leerboek » voor school bedoeld » schoolboekens Sleeuwen, J. van Tegenbosch, Lambert uitvreter, De – [verhaal van Nescio] verantwoorde jeugdliteratuur waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair
Besproken publikaties
  • bovenste plank, De – . Een keuze toegelichte boeken op de weg naar het eindexamen / [door een redactiecommissie van de] Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur [: P.G. Oomes, vz., G.J. Adriaansen s.j., M.J.I. Bos, J.W. Kerssemakers s.j., J.Klein sal., J. van Sleeuwen]

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2