bezuinigingen aan universiteit » in hoger onderwijs |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1983-03-04Verlangen naar samenhang |
|
| 1983-03-18Tijd en thuis |
|
| 1983-12-02Turven naar de top |
|
| 1985-06-08Studeren in de alarmfase |
|
| 1986-05-29Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen |
|
| 1986-09-12zonderlingen, De |
|
| 1988-02-26Leren |
|
| 1989-10-01Kees Fens – Kuzien 21 (: stuk zonder titel) |
|
| 1990-07-07Letterenstudenten! |
|
| 1991-05-13plicht van de inpoldering, De |
|
| 1991-09-13facade ophouden van een volwaardige Letteren–faculteit, dat is vals spel", "Een – / Bea Ros |
|
| 1993-05-21Betuwelijn Door De Eigen Cultuur, De |
|
| 1993-06-04Woord Is Dood, Het Moet Gelezen, Het |
|
| 1993-06-25Schrijvers tegen cultuur van 'wat schuift het?' / [van onze verslaggever] Michel Maas |
|
| 1993-09-01ruimte van het provincialisme, De |
|
| 1993-09-06monument van nog levende cultuur, Een |
|
| 1994-01-14"Theologie op niveau is poëzie" / Bea Ros en Jo Heymans in gesprek met Kees Fens |
|
| 1994-08-15wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast |
|
| 1994-09-09Grote Catalogus Van De Vragen, De |
|
| 1994-10-29grootste dreiging is de macht van de middelmaat', 'De – . Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd / Ben Haveman |
|
| 1994-10-29Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd. 'De grootste dreiging is de macht van de middelmaat' / [interview met Fens door] Ben Haveman |
|
| 1994-10-29Kees Fens: er is geen tijd meer voor letteren / [van onze verslaggever] |
|
| 1995-01-19'Tussentijdse overweging' Eerste OKW–Onderwijslezing / [Kees Fens; advertentie geplaatst in NRC–H door] de K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Wetenschap |
|
| 1995-02-10doem van het nuttigheidsdenken, De – . Tussentijdse overweging / [Kees Fens; eerste O.K.W. Onderwijs–lezing voor de K.L. Poll Stichting; tekst volgens de aantekeningen van Dirk–Jan Warmerdam] |
|
| 1995-02-17Groot Horloge Is Al In De Straat, Het |
|
| 1995-11-25Jo Ritzen |
|
| 1996-11-16Wim Deetman |
|
| 1996-11-22Paarse propedeuse |
Zie ook |
---|
|
| aio–stelsel » mogelijkheid tot promotie–onderzoek |
|
| bedreigde universiteit |
|
| bezuiniging in het onderwijs |
|
| bezuinigingen |
|
| cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden |
|
| cultuurverlies » –arm» –vernietiging» –ondergang» geen cul |
|
| dehumanisering universitaire studie» universitaire verhoudingen |
|
| fataal dat we literatuur en taal niet meer ernstig nemen |
|
| financiële cq economische aspecten of historie» geldzaken» economie» munt(&nd |
|
| geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap) |
|
| geesteswetenschappen » Commissie Toekomst van de Geesteswetenschappen |
|
| hoogleraarschap » professoraat » hoogleraar |
|
| humaniora / tegendeel van humaniora |
|
| jaloezie » gekonkel » (politieke) intriges » achterbaks» opportunisme» |
|
| kennis als waar(degoed) |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| letterenfaculteit Katholieke Universiteit Nijmegen » SOMS: neerlandistiek KUN |
|
| letterenstudie: zinvol maar geen nut |
|
| literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college |
|
| maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend) |
|
| maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten |
|
| master » master–graad (in Hoger Onderwijs) |
|
| mediterrane oorsprong van de westerse beschaving |
|
| mislukken een belangrijke prestatie van de wetenschap |
|
| nivellering » gebrek aan niveau» geen kwaliteit» SOMS: angst voor ongelijkheid |
|
| Nuis, Aad [auteur; OOK: staatssecretaris onderwijs» cultuur» wetenschappen] |
|
| nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos |
|
| nutteloze kennis » onverplichte c.q. "nodeloze" kennis » overbodig weten |
|
| overheidssubsidie aan literatuur » regeringssteun literatuur » prijzenbeleid |
|
| publiceerdwang » publikatiedrift » –drang » publiceerbehoefte |
|
| recht op studeren |
|
| reorganisatie Hoger Onderwijs » hervorming hoger onderwijs |
|
| Ritzen, J. [minister van onderwijs en wetenschappen] |
|
| studentenjaren » –leven » –vereniging [OOK: als lit. motief] » student |
|
| studie klassieke talen |
|
| studie Nederlandse taal– en letterkunde » studie Nederlands |
|
| studieduur |
|
| studieduurverkorting |
|
| teleurgesteld in universiteit |
|
| tellen » leven–met–cijfers » verwarrend tellen |
|
| tweefasenstructuur universitair onderwijs |
|
| universitair onderwijs |
|
| universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs |
|
| voorwaardelijke financiering » voorschot |
|
| waardenverlies » –verval» normvervaging» –loosheid» ondergang va |
|
| weerloosheid van geesteswetenschappen » verdediging van geesteswetenschappen |
|
| werk » baan » arbeid » OOK: werkloos (–heid) (OOK: – als literair mot |
|
| wetenschap op topniveau |
|
| wetenschap, continuïteit als voorwaarde tot – » in de school van... |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zinvolle nutteloosheid |