zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
Artikelen
  • 1957-01-19Pensioen
  • 1961-09-13Terzijde I
  • 1962-06-29Kring I
  • 1962-06-30Kring II
  • 1973-10-15Carmiggelt 60
  • 1974-09-13Najaar
  • 1975-11-16Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
  • 1979-03-16funktie, De
  • 1982-10-30F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen
  • 1994-12-16'Zij Leven, Don Iosef, Zorgzaam Gedrukt'
  • Zie ook
  • antwoord Fens op brief van scholier(en)
  • betekenis geven aan
  • betekenisgeving als geloofswijze (: verbeelding geeft zin a.d. ervaren leemte)
  • boek minachten » minachting voor boek(en) » geen respect voor boek(en)
  • cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur
  • cultuurpessimisme » ondergangsideeën mbt. onze bedreigde cultuur
  • cultuurspreiding
  • diepgang van literatuur: géén bevestiging wèl schokkend zicht op fundamenteels
  • elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
  • elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
  • factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
  • filosoof » filosofie » wijsgerig » filosofisch (–e achtergrond) » denk
  • functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap
  • geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren)
  • hekel aan roman (–s) » OOK: bezwaar tegen fictie
  • herkenning » herkennen » thuiskomst en herkenning » herkenning van het eigene
  • identificatie bij» van lezer (c.q. toeschouwer» kijker» luisteraar)
  • identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
  • kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
  • lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
  • lees ik wel graag? » belangrijker dan lezen » liever dan lezen...
  • leesplezier » lezen voor je plezier
  • levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek
  • lezen verleerd; met lezen het –
  • literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond)
  • literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing
  • literatuur en maatschappij
  • literatuur functioneert binnen denkbeeldig (literair) circuit
  • literatuur functioneert [soms] buiten gebied van literatuur
  • literatuur; lezer realiseert zijn talloze mogelijkheden mbv. –
  • literatuuronderwijs is taalonderwijs!
  • literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college
  • literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren
  • maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend)
  • maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten
  • minachting » » desinteresse » OOK: minachting voor lezen en schrijven
  • mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.)
  • moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten
  • neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten
  • nutteloosheid van poëzie» van schrijven
  • poëzie: zin van – » hoge plaats van de poëzie
  • publiekgerichte stijl » stilistische publiekgerichtheid
  • publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek
  • relatie literatuur – buitenwereld (: relatie maatschappelijke werkelijkheid)
  • schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs
  • sociale bezorgdheid» bewogenheid» opstandigheid
  • sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk)
  • sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
  • taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur
  • troost
  • verleden vergeleken met heden
  • voor welke lezer(s) bedoeld? » (OOK:) voor meeste lezers niet begrijpelijk
  • waarde van lezen » (algemeen of persoonlijk) belang van het lezen
  • waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar
  • waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair
  • waardenoverdracht » cultuuroverdracht
  • zin van lezen is zoeken (niet naar antwoorden maar naar vragen)
  • zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut
  • ZOEK VERDER OP: betekenisgeving (...)
  • ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!]