2000-04-01 Oude literatuur?
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2000-04-01 bijzonder
Het betreft hier geen artikel van Fens maar een van hem geciteerde reactie op een vraag voor een wekelijkse (zaterdag–) rubriek. Daarin wordt gewoonlijk een van allerlei mensen gevraagde mening afgedrukt mbt. een actueel onderwerp.
In deze aflevering komt de recente Leidse dissertatie van H. Slings aan de orde ["Toekomst voor de Middeleeuwen. Middelnederlandse literatuur in het voortgezet onderwijs", Prometheus 2000; promotor: F. van Oostrom. Op 31 maart 2000 in de Volkskrant uitvoerig besproken door Aleid Truyens (voorpagina van de vrijdagse Cicero–bijlage)]. Deze neerlandicus leraren adviseert hoe oude verhalen tot leven te wekken in het onderwijs, waarin steeds minder tijd is voor middelnederlandse literatuur.
Op de vraag 'Ontmiddeleeuwt Nederland?' publiceert de journalist Marc Kruyswijk antwoorden van resp.: Rens van Rossum (4–havo–scholier), Hella Haasse (schrijfster), Marloes van Westrienen (6–vwo–scholier), Frank van Dixhoorn (leraar Nederlands van Marloes), Kees Fens (emeritus hoogleraar Nederlandse letterkunde), Henk Kraima van de CPNB, en Alex Koster (lezer).
De afgedrukte tekst van Fens' antwoord luidt:
"Natuurlijk kreeg ik vroeger de middeleeuwse Nederlandse literatuur te lezen, maar wij hadden nu eenmaal niets beters te doen. Tegenwoordig hebben ze op scholen vooral haast en dat het Middelnederlands daaronder lijdt is vooral jammer. Erg? Nee hoor, als er geen tijd is, houdt het op. Ik wil niet iemand zijn die de klok wil terugdraaien.
Ik heb veel respect voor meneer Slings. Vooral het idealisme dat spreekt uit zijn opmerking over het nutteloze van de literatuur kan ik zeer waarderen. Zo is het natuurlijk ook: onderwijs staat in het teken van het nut, van het economische belang."
aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie bezuiniging in het onderwijs Dixhoorn, Frank van Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq financiële cq economische aspecten of historie» geldzaken» economie» munt(&nd geen verleden meer » verbinding met het (versplinterde) verleden problematisch Haasse, Hella S. journalist » journalistiek » publicist » correspondent kennis als luxe Kraima, Henk Kruyswijk, Marc literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college middeleeuwen » middeleeuws middelnederlandse literatuur» letterkunde neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten nutteloosheid » doelloos » SOMS: geluk v.d. nutteloosheid » ideaal nutteloos nutteloze kennis » onverplichte c.q. "nodeloze" kennis » overbodig weten omgaan met oude(re) letterkunde » vergeten verleden opnieuw a.d. orde stellen onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek oude (–re) letterkunde als levende tekst c.q. literatuur oude literatuur » oude(re) letterkunde » historische letterkunde oudere literatuur tot leven lezen » teksten krijgen met lezen vaak nieuw leven overlevingskansen van literatuur promoveren » promotie » doctoraat » promovendus » proefschrift » disse rendement van boek» lectuur» lezen scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs schroom (respect»gêne»schuldgevoel) tav Grote Voorgangers cq oudere literatuur Slings, H. (Hubert) Volkskrant, de – » (SOMS:) Volkskrant Magazine c.q. Volkskrantrubriek zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut