1979-09-14 Lees maar, hoor maar
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1979-09-14 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
opmerking
*[8954]*
Aan het begin van het schooljaar denkt Fens over de problematische onderwijsopdracht om leerlingen voor poëzie te enthousiasmeren. Merkwaardig genoeg hebben zijn eigen slechte ervaringen als leerling in het voortgezet onderwijs hem de poëzie laten ontdekken: 'Chlotarius' (Fens citeert vijf regels uit 'II Knapentijd') van Slauerhoff, gelezen bij verveeld doorbladeren van het leerboek [Karsemeijer en Kazemier's "Nederlands na 1600" RM] tijdens een les waarin "een heel onechte tekst" van Schaepman werd behandeld.
Ter sprake komen nog regels van Nijhoff, Achterberg en Bloem; en Conscience's "De leeuw van Vlaanderen", een van de toevallig gelezen boeken die bij Fens zijn belangstelling voor de middeleeuwen hebben gewekt.
Termen
Achterberg, Gerrit bedwelming door retoriek c.q. taalpracht bladeren » bladerend lezen » zoekend lezen Bloem, J.C. Coen, Jan Pieterszoon Conscience, Hendrik eentonig » dor » saai » grauw » gevaar v. eentonigheid » vervelend &ra Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd) Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) Ignatiuscollege (Amsterdam; middelbare school tot 1976 geleid door jezuïeten) leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college motivatie » gemotiveerd(heid) Nijhoff, Martinus opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) poëzie leren lezen Schaepman, H.J.A.M. school Slauerhoff, Jan Jacob toeval » willekeur(ig) » systeemloos » zonder methode verveling » niet prettig waardenoverdracht » cultuuroverdracht X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK

Open originelen in nieuw venster: Deel