rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1962-12-22 00:00:00waarheid van twee, De – . "Zeven ware legenden" Boekje van F. van der Meer is te waar om alleen mooi te zijn |
|
| 1963-12-24 00:00:00Subjectief en objectief. Geen gedicht zonder lezer. Poëzie van H. Verhagen, C. Buddingh' en A. Marja |
|
| 1964-07-18 00:00:00criticus als ketterjager, De – . "Daling van temperatuur" van Piet Calis. Motivering van een toeval. |
|
| 1966-11-19 00:00:00Afkeer van schijngestalte. Gedichten van J. Bernlef en Hans Vlek |
|
| 1967-05-06 00:00:00schaduw van een vlek, De – . Nieuwe bundel verhalen van J. Bernlef |
|
| 1969-09-06 00:00:00Fotobiografie van W.F. Hermans. het verhaal van een jeugd |
|
| 1974-03-22 00:00:00Uitgezette jacht |
|
| 1974-06-21 00:00:00Droomplank |
|
| 1975-01-10 00:00:00verdwijnen, Het |
|
| 1976-04-29 00:00:00Normen II [**] |
|
| 1981-12-07 00:00:00gevaar van het niemandsland, Het |
|
| 1982-12-03 00:00:00Eenzame mus op het dak |
|
| 1983-06-03 00:00:00Wat moet die maan daar? |
|
| 1986-11-28 00:00:00hoofd, Het |
|
| 1987-12-04 00:00:00Taal in een tussenpositie. De eigenzinnigheid van Kees Fens / G.F.H. Raat |
|
| 1989-01-09 00:00:00nederlaag tegen de literatuur, De |
|
| 1989-07-29 00:00:00Overwinning |
|
| 1993-10-18 00:00:00geluid van een stotende lepel, Het |
|
| 1995-06-10 00:00:00'Als ik iets mooi vind, dan vloek ik' / Kees Fens in gesprek met Martin Simek |
|
| 1995-08-28 00:00:00portret zonder lijst en geen portret, Een |
|
| 1995-09-22 00:00:00Volmaakt Dank Zij Het Getal Van Onvolmaaktheden |
|
| 1998-11-30 00:00:00dubbele tong van de dichter, De |
|
| 2006-02-09 00:00:00heerlijke overhoophalen, Het |
|
| 2006-10-06 00:00:00Hoeveel wit kan de lezer verdragen? Yra van Dijk buigt zich over lege plekken in moderne poëzie |
|
| 2007-04-20 00:00:00enige liefde is ezelliefde, De |
Zie ook |
---|
|
| aanleiding / betekenis |
|
| activeren van lezer» luisteraar (geactiveerde lezer» luisteraar) |
|
| alles is verwijzing » alles functioneert als beeld (c.q. teken) |
|
| beeld » beeldkracht » plastiek » plastisch » beeldenrijkdom |
|
| betekenis / inhoud [: kunstenaar geeft inhoud (stof) betekenis] |
|
| betekenis » SOMS: betekeniswaarde |
|
| betekenis–gevers versus rationalisten » OOK: alpha versus bèta |
|
| betekenisgevende context ontbreekt » achtergronden voor beleving onbereikbaar |
|
| betekenisgeving als geloofswijze (: verbeelding geeft zin a.d. ervaren leemte) |
|
| betekenisloos » zonder betekenis (geworden) » naar niets verwijzend |
|
| boeken maken grens van weten duidelijk » maken bewust van lacunes en leegten |
|
| concipiëren als eenheid lijkt aangeboren |
|
| context » verhaal (: taal) maakt zinvol» betekenisrijk |
|
| creatieve wedijver lezer–auteur |
|
| eenheidscheppende functie(s) |
|
| eenheidscheppende geesteshouding » zoeken naar eenheid c.q. verwantschap |
|
| eenheidscheppende lezer |
|
| eigen verbeelding abstraheert het gelezene tot idee |
|
| Fens: voorkeur voor gecompliceerde literatuur (verband rk liturgische teksten) |
|
| fictie » kunst : structureert onze waarneming c.q. werkelijkheidsinterpretatie |
|
| fragment » onvoltooid » beschadigd werk : wekt creativiteit van kijker» lezer |
|
| functie van overeenkomst» analogie» verwijzing» citaat» intertext |
|
| ideale lezer » ideaal lezerspubliek » "schaduwlezer" » ideale lezersgest |
|
| ideeënarmoede » simpel » geestelijk armoedig » bekrompen » zelf niet de |
|
| inbreng door» van lezer bij interpretatie |
|
| intensiteit van het lezen bepaald door activiteit van de lezer |
|
| interpretatie: gezamenlijke referenties van lezers |
|
| interpreteren is vragen bedenken |
|
| interpreteren » exegese beoefenen [ ZIE OOK: interpretatie ! ] |
|
| intertextualiteit |
|
| keuze uit ideeënzwerm bij dicht–\ leesproces |
|
| kijken naar foto (–'s) |
|
| kunstenaar (: dichter» auteur» componist) verdwijnt in (bovenpersoonlijk) werk |
|
| kunstkritiek / literaire kritiek |
|
| leeservaring » leesbeleving » literatuurbeleving » beleving van je lectuur |
|
| leesmotivatie » leeshouding » –instelling » leesmotief |
|
| leesproces (mbt. poëzie) |
|
| lezen ZIE OOK: lezen,... EN: lezen/... EN: lezen:... EN: lezen;... |
|
| lezen ZIE OOK: gelezen... EN: lees–... EN: lezer... EN: lezer(s)... |
|
| lezen ZIE OOK: herlezen |
|
| lezen ZIE OOK: leesproces |
|
| lezen (van essay): aandragen van ideeën door lezer |
|
| lezen = betekenis geven = woorden concretiseren in een bepaalde samenhang |
|
| lezen activeert eerder gelezen teksten |
|
| lezen: associatieproces (herinneringen activeren) |
|
| lezen: het boek leest mij (weer) » macht van het boek c.q. de tekst |
|
| lezen: inbreken in een onbekend huis |
|
| lezer ZIE OOK: lezer(s)... » lezer,... » lezer–... » lezer:... » l |
|
| lezer ZIE OOK: lezers... EN: lezen... EN: lees– |
|
| lezer (...) ZIE OOK: poëzielezer (...) |
|
| lezer als opdrachtgever |
|
| lezer bedenkt ordenende instantie |
|
| lezer brengt zijn literatuur onder in de oude hem bekende literatuur |
|
| lezer heeft talloze mogelijkheden tot verbijzondering in zich |
|
| lezer leest alles met elkaar in relatie |
|
| lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing |
|
| lezer moet zelf conclusies trekken » actieve lezer |
|
| lezer » kijker : vult aan met zijn verbeelding |
|
| lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu |
|
| lezer, literatuur maakt gestalten los uit – |
|
| lezersintentie bepaalt informatieve capaciteit v. boodschap » lezer bepaalt... |
|
| lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting |
|
| literair lezen / als filosoof tekst willen verstaan |
|
| literaire kritiek als verantwoording» rekenschap afleggen |
|
| literaire waardering: functie van de lezer |
|
| literatuur als schepping v. eenheid èn bevestiging v. eerder vermoede eenheid |
|
| literatuur: woorden die lezer met elkaar in samenhang brengt |
|
| literatuur; lezer realiseert zijn talloze mogelijkheden mbv. – |
|
| metafoor » beeldspraak » overdrachtelijk (–heid) |
|
| omkering als stijlmiddel |
|
| onderzoek als oorsprong en voorwaarde voor inspiratie bij gedreven lezer |
|
| orde van de verbeelding » "orde van de verbeelding" |
|
| ordenende verbeelding (van kijker» lezer) |
|
| overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig) |
|
| produktief mislezen » creatieve fout (: produceert veel extra betekenissen) |
|
| referentiekader [NB.: ZIE OOK: referentiekader » voorkennis» ervaring (...)!] |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| relatie auteur–lezer–boek: auteur vormt de lezer; lezer laat zich manipuleren |
|
| schepsel brengt zijn schepper voort |
|
| taak van ... » werkzaamheden van ... » opdracht aan... : lezer |
|
| teken – betekenisgever – betekenis |
|
| tekst betekenisvol door lezer |
|
| tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken) |
|
| tekst krijgt van lezer betekenissen mee |
|
| tijdelijk onvermogen tot (literair) lezen: alle teksten betekenisloos |
|
| toeëigening door lezer » lezen als toeëigenen |
|
| tussen werk en beschouwer ontstaat steeds opnieuw (en anders) het kunstwerk |
|
| uitweiding en "terugweiding" bij het lezen van poëzie |
|
| verbeelding / fantasie (: ordenend/ chaos scheppend; wel/ geen betekenis) |
|
| verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac |
|
| verbeelding... |
|
| verbeelding: onze enige kenwijze voor het bijzondere |
|
| verteller » vertellersrol |
|
| verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru |
|
| voor welke lezer(s) bedoeld? » (OOK:) voor meeste lezers niet begrijpelijk |
|
| wederkerigheid mbt. literatuur: lezer geeft tekst een context |
|
| zelfwerkzaamheid » mee (willen) gaan doen |
|
| ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!] |