lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1963-01-12Twee nederlagen . Uitstekende roman van Heere Heeresma. Een novelle van Bernlef |
|
| 1963-12-24Subjectief en objectief. Geen gedicht zonder lezer. Poëzie van H. Verhagen, C. Buddingh' en A. Marja |
|
| 1968-11-30dichter op de grens van natuur en cultuur, De – . Bermtoerisme van Bernlef |
|
| 1973-09-21O, oude vijver |
|
| 1974-03-22Uitgezette jacht |
|
| 1977-07-01geluk van flarden, Het |
|
| 1982-04-09verhaal van de eerste dag, Het |
|
| 1982-12-03Eenzame mus op het dak |
|
| 1988-02-19oog van de lezer, Het |
|
| 1990-06-15rijkdom van een fout, De |
|
| 1994-11-18Ook Goed Lezen Is Een Zaak Van Kunnen vergeten |
|
| 1995-12-01Enige Prikkel Tot Schrijven, De |
|
| 1998-11-30dubbele tong van de dichter, De |
|
| 2006-02-09heerlijke overhoophalen, Het |
Zie ook |
---|
|
| associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda |
|
| betekenisgeving » relatie(s) leggen » beeldvorming » tot eenheid lezen |
|
| betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding |
|
| betekenisvorming van woord(en) in poëzie |
|
| blijvende onvoltooidheid kenmerkt goede poëzie |
|
| essentiële van (bv.) literatuur: onvoltooidheid |
|
| gedicht (: tekst) / gestalte van gedicht (: bij lezer) |
|
| geest van lezer blijft vorm zoeken voor een tijdelijke gestalte van zichzelf |
|
| grenzen voor poëzielezer (mbt. betekenistoekenning) |
|
| hineininterpretieren » meer in een tekst lezen dan die te bieden heeft |
|
| inbreng door» van gewone (niet–specialistische) lezer |
|
| inbreng door» van lezer bij interpretatie |
|
| inbreng door» van specialistische lezer |
|
| invloed van persoonlijke associatie(s) bij beoordeling van poëzie |
|
| kunst ontstaat door vergeten » vergeten zodat er kunst kan ontstaan |
|
| kunst van het vergeten soms nodig » SOMS: vergeten onmogelijk geworden |
|
| kunstwerk bestaat per moment, in steeds wisselende gestalten per kijker» lezer |
|
| kunstwerk: produkt van wat het – uit ons haalt en wij uit het kunstwerk |
|
| lezen en geheugen c.q. herinnering |
|
| lezen: associatieproces (herinneringen activeren) |
|
| lezen: uiterst persoonlijke verwerking van informatie tot idee |
|
| lezer als opdrachtgever |
|
| lezer geeft oude(re) teksten (cq. literatuur) nieuwe betekenis |
|
| lezer leest alles met elkaar in relatie |
|
| lezer verwijdt woord tot betekenis |
|
| lezer, persoonlijke inbreng van – |
|
| lezer: beperkt zicht op mogelijkheden van gedicht |
|
| lezer: beperkte vrijheid van – bij inbreng |
|
| lezer: vrijheid/ gebondenheid bij inbreng van de – |
|
| lezers, (zeer diverse – ): eigen leesmogelijkheid » diverse leesmogelijkheden |
|
| lezersintentie bepaalt informatieve capaciteit v. boodschap » lezer bepaalt... |
|
| mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.) |
|
| onderzoek als oorsprong en voorwaarde voor inspiratie bij gedreven lezer |
|
| onvoltooide interpretaties doorgeven: de enige prikkel tot schrijven |
|
| onvoltooidheid eigen aan alle (ware) kunst (OOK: tekort» onvolmaaktheid...) |
|
| persoonlijke associaties bij (het lezen van) poëzie » eigen betekenisgeving |
|
| persoonsgebonden interpretatie |
|
| produktief mislezen » creatieve fout (: produceert veel extra betekenissen) |
|
| rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) |
|
| teken – betekenisgever – betekenis |
|
| tekst als werk–in–uitvoering |
|
| tekst betekenisvol door lezer |
|
| tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken) |
|
| tekst krijgt van lezer betekenissen mee |
|
| tekst: werkt door referenties» allusies |
|
| tijdelijk onvermogen tot (literair) lezen: alle teksten betekenisloos |
|
| toeëigenende interpretatie» adaptatie v. tekst(en)\ beelden» muziek» landscha |
|
| tussen werk en beschouwer ontstaat steeds opnieuw (en anders) het kunstwerk |
|
| verbanden tussen woorden in poëzie » relatie(s) tussen woorden in gedicht(en) |
|
| verbinden van kennisdelen of –gebieden aan individu gebonden vermogen |
|
| vermogen tot invullen: hoogste bekwaamheid van de mens |
|
| verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru |
|
| volmaaktheid in kunst schrikt af (of meer nog:) verveelt |
|
| ware lezen: met reflectie; het – |
|
| wederkerigheid mbt. literatuur: lezer geeft tekst een context |
|
| ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!] |