1998-11-30 dubbele tong van de dichter, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1998-11-30 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
opmerking
*[5808]*
Met foto van Marcel van den Bergh, waarop scherp een opengeslagen boek is afgebeeld, tegen o.m. een onscherp een wieg op de achtergrond.
In deze (zeer positieve) bespreking citeert Fens Emily Dickinson's door Vestdijk in "Lier en lancet" besproken gedichtje dat begint met de regel 'To make a prairie it takes a clover', en Ter Braak's commentaar op Vestdijk's reactie; verder een korte aanhaling mbt. Pucci's begrip 'full knowledge'.
Genoemd worden de enkele dagen eerder aan de orde gekomen verwondering van Van der Graft (in het derde Vestdijkjaarboek; zie Fens' vrijdagartikel "Nu de ogen gesloten zijn" van 27.11.98) over Vestdijk's diepzinnige interpretaties van verzen juist waar de betekenis aan het oppervlak ligt; Augustinus' "Confessiones"; "Historia Camalitatum" van Abélard; en "The Business of Criticism" van Helen Gardner nav. een vermeende relatie tussen het Marcus–evangelie en het Josef–verhaal uit Genesis.
Termen
Abélard, Pierre allusie of illusie? Augustinus, Aurelius [bisschop van Hippo] (OOK: Regel van Augustinus) bijbelexegese » –exegeet » –commentaar » –studie » – Braak, Menno ter Catullus, Gaius Valerius D'haen, Christine Dante Alighieri Dickinson, Emily dubbelzinnigheid » ambiguïteit » hybride » dubbelzinnig effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s) Eliot, T.S. (Thomas Stearns) functie van overeenkomst» analogie» verwijzing» citaat» intertext Gardner, Helen Graft, Guillaume van der [pseudoniem van ds. W. Barnard] Horatius Flaccus, Quintus interpretatie » hermeneutiek [ ZIE OOK: interpreteren ! ] interpretatie » interpretaties » hermeneutiek » interpreteren interpreteren: voorlopig sluitende context geven intertextualiteit intertextualiteit en waardering Kant, Immanuel klassieke literatuur lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu lezer geeft oude(re) teksten (cq. literatuur) nieuwe betekenis lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing lezer: zijn referentiekader bepaalt zijn mogelijkheden tot betekenisgeving literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing Marcus, Evangelie van – New Criticism oude door het nieuwe beïnvloed » oud wordt nieuw overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig) Ovidius (Publius – Naso) poststructuralisme Pound, Ezra (Loomis) promoveren » promotie » doctoraat » promovendus » proefschrift » disse Pucci, Joseph referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] retoriek » retorica» retorisch» retorische inkleding» welsprekendheid» rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) structuralisme » structuralist(isch) » OOK: denken in structuren (Krol) taalheelal: meefunctioneren van oude in nieuwe poëzie » oudere poëzie verjongd tekst: werkt door referenties» allusies verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru verwijzingen verstaan » herkennen van allusie(s) Vestdijk, Simon vroeg–christelijke cultuur » laat–antieke beschaving zonder inbreken is literatuur niet mogelijk » lezen als inbreken
Besproken publikaties
  • Full–Knowing Reader, The – . Allusion and the Power of the Reader in the Western Literary Tradition / Joseph Pucci

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3