1974-03-22 Uitgezette jacht
Standaard, De – (Belgisch dagbl.; 17.11.1972–'82) 1974-03-22 wekelijkse literair column plm. 1000 wrdn
Fens citeert het sextet van Achterberg's sonnet 'Potentieel', en haalt uit de besproken studie over "Spel van de wilde jacht" enkele aantekeningen daarbij aan. Ook memoreert hij een regel uit "Het koningsgraf" van Aafjes en een uitspraak van E.M. Forster.
Genoemd wordt Achterberg's "Ballade van de gasfitter".
Aafjes, Bertus Achterberg, Gerrit activeren van lezer» luisteraar (geactiveerde lezer» luisteraar) associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda betekenisvorming van woord(en) in poëzie commentaar » toelichting » annotatie » explicatie » aantekening(en) bij... Forster, E.M. groeitekst (poëzie): ontvouwt zich bij elke lezing opnieuw en net iets anders interpretatie » hermeneutiek [ ZIE OOK: interpreteren ! ] interpreteren » exegese beoefenen [ ZIE OOK: interpretatie ! ] interpreteren: steeds opnieuw kunstwerk bestaat per moment, in steeds wisselende gestalten per kijker» lezer lezen: associatieproces (herinneringen activeren) lezen: steeds opnieuw lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing literair werk: groeiend produkt van individueel leesproces literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren moeilijke poëzie » ontoegankelijke poëzie » hermetische poëzie personificatie (–s) » personifiëring » verpersoonlijken raadsel te raden » raadsel blijft » raadselachtigheid als teken van kwaliteit regel (bijzonder» favoriet» besproken» gekritiseerd» los) (: roept wereld o rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) Schenkeveld, Margaretha H. sonnet spreuk » gezegde(n) » zegswijze(n) » spreekwoord(en) steeds nieuwe betekenissen » steeds nieuwe visies open » steeds anders steeds opnieuw verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru Vrije Universiteit (Amsterdam)
  • Aantekeningen bij Achterbergs 'Spel van de wilde jacht' / Margaretha H. Schenkeveld & alii
  • Potentieel / [sonnet van] Gerrit Achterberg

• Open originelen in nieuw venster: Deel