referentiekader [NB.: ZIE OOK: referentiekader » voorkennis» ervaring (...)!] |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1965-03-16Kritiek ** |
|
| 1984-08-31witte achterland I, Het |
|
| 1984-10-05reservaat, Het II |
|
| 1985-03-08Mooi |
|
| 1985-06-21Dichterbeeld |
|
| 1987-01-16Verbindingen |
|
| 1988-06-27hoofd vol met illusies, Een |
|
| 1988-09-02Kunstkunst |
|
| 1988-11-11Zonder Papieren |
|
| 1988-12-31Ontspiegeling |
|
| 1989-08-11Nog Nooit |
|
| 1991-12-02taalkaart van Antwerpen, De |
|
| 1993-01-15Alleen In Halve Woorden Spreken |
|
| 1993-05-28Luister Naar De Stem Die Fluistert |
|
| 1993-11-05Toekomst Van Kelders En Zolders, Een |
|
| 1994-05-02volle dag op de middenweg, De |
|
| 1995-08-18Met En Zonder Het Geluk Van De Blinde Vlek |
|
| 1996-10-18Oordeel en willekeur |
|
| 2000-02-04Gedichten als korte films. In de poëzie van Raine verspringt het beeld voortdurend |
|
| 2003-02-28In plaats van memoires. De vele relaties van Henk van Os met de beeldende kunst |
|
| 2008-06-07Die kerk hoort bij mij. Verlangen naar een besloten wereld / [Kees Fens, weergegeven door] H.M. van den Brink en Rachel Visscher |
Zie ook |
---|
|
| belezenheid » leesleven van lezer » SOMS: leescirkel» bekendheid met lit. werk |
|
| bijbelcitaat » verwijzing(en) naar bijbel » bijbelse toespeling(en) |
|
| buitenlandse lezer(s) c.q studie van Nederlandse literatuur of poëzie |
|
| context van literair werk (ook historisch) |
|
| context, gebrek aan – » zonder context » geïsoleerd van context |
|
| context, wijde vs. enge – |
|
| conventie van lezer(s) » leesconventie(s) |
|
| functie van overeenkomst» analogie» verwijzing» citaat» intertext |
|
| Griekse en»of Romeinse mythologie » mythologische motieven (: in de kunsten) |
|
| herinnerde zin » (zoeken naar vergeten) passage c.q. zin in je herinnering |
|
| herinnering aan eerdere ervaring » vorige emotie » aan eerdere beleving |
|
| humor delen vraagt gemeenschappelijk referentiekader |
|
| inbreng door» van gewone (niet–specialistische) lezer |
|
| inbreng door» van lezer bij interpretatie |
|
| inbreng door» van specialistische lezer |
|
| individuele lezersgeschiedenis » iemands leesgeschiedenis |
|
| kennis » weten |
|
| klassieke erfenis » traditie der klassieken » voortlevende klassieke cultuur |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezer–nu / lezer–toen / lezer–straks |
|
| lezer–toen / lezer–nu (o.m.: confrontatie – / – ) |
|
| lezer–van–nu draagt veel verleden mee » verleden als referentiekader |
|
| lezer: concipieert conventioneel |
|
| lezer: ervaring en traditie |
|
| literatuur vanuit werkelijkheid ... / werkelijkheid vanuit literatuur verstaan |
|
| museum van de verbeelding » imaginair museum » SOMS: museum van het geheugen |
|
| nawerking van vroeger gelezen poëzie |
|
| onbegrijpelijk geworden kunst van toen |
|
| onbekendheid met buitenlandse literatuur (en»of taal) |
|
| onderwijs: invloed van – op opvattingen over kunst |
|
| onthouden van poezië » onthoudbare c.q. onthouden poëzie of tekst(en) |
|
| ontwikkeling van criticus » ouder wordende [c.q. SOMS:] vermoeide criticus |
|
| oud / ouderwets (: oud maar nog levend / verouderd c.q. passé) |
|
| persoonlijke canon |
|
| persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd |
|
| referentiekader ZIE OOK: verdwijnend (...) referentiekader |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| referentiekader, ons (eigentijds) – |
|
| referentiekader»voorkennis bij»van lezer |
|
| rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) |
|
| spanning tussen vreemd en eigen |
|
| tijdgebondenheid |
|
| typisch Nederlands » echt c.q. wezenlijk Nederlands |
|
| verband tussen toedichten – in context plaatsen – waarderen» beoordelen |
|
| vervalst beeld van kunst c.q. van kunstgeschiedenis en –waardering |