boeken maken grens van weten duidelijk » maken bewust van lacunes en leegten
Artikelen
1969-05-01
Van Lat tot Myt
1989-03-11
Leegte [1989.03.11]
1992-09-12
Leve de leegte
1996-02-24
Leegte [1996.02.24]
1996-12-23
Leve de roest die zich roert
Zie ook
cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden
effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s)
emotionerend effect van tekst (SOMS: van film)
geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap)
geheim » mysterie » raadsel » verborgen » raadselachtig (–heid)
geheim: iets wat ons aangaat maar wat we nooit helemaal zullen weten
grensoverschrijding van de taal
kennen betekent: altijd opnieuw moeten beginnen
kunst als proces van leeghalen c.q. roofbouw c.q. opheffen v.d. werkelijkheid
lacune » tekort » incompleet(heid) » te weinig » hiaten » omissie &raq
letterenstudie: nooit af; steeds opnieuw beginnen; geen zekerheden» toekomst
lezen: het boek leest mij (weer) » macht van het boek c.q. de tekst
lezen: inbreken in een onbekend huis
omkering als stijlmiddel
ongerichte kennis » onsystematische belezenheid » onsystematisch lezen
raadsel te raden » raadsel blijft » raadselachtigheid als teken van kwaliteit
rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie)
steeds meer niet–weten » boeken als scheppingsproces van het tekort
steeds nieuwe betekenissen » steeds nieuwe visies open » steeds anders
steeds opnieuw
tussengebied » grens » grensgebied » grenssituatie
vraag (vragen) belangrijker dan antwoord(en)
vraag is het antwoord » vragen als (half–)antwoord » – als laatste antwoord