literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college
Artikelen
  • 1958-02-15 00:00:00zuidafrikaanse literatuur
  • 1958-07-26 00:00:00lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar
  • 1959-03-14 00:00:00pocketboeken
  • 1959-04-11 00:00:00twee bloemlezingen [*]
  • 1959-08-29 00:00:00dichters [**]
  • 1959-11-28 00:00:00sprekende schrijvers [*]
  • 1960-05-21 00:00:00sprekende schrijvers [**]
  • 1960-07-16 00:00:00literatuur op de plaat
  • 1960-10-15 00:00:0043 maal maria lecina
  • 1960-12-29 00:00:00Vlaanderen
  • 1961-01-06 00:00:00Monografieën II
  • 1962-05-08 00:00:00Monografieën ['62.05.08]
  • 1962-11-05 00:00:00Tijdschriften ['62.11.05]
  • 1964-04-27 00:00:00Dood(s)
  • 1964-05-22 00:00:00Minderaa en de Leidse traditie
  • 1964-08-17 00:00:00Bovenste plank I
  • 1964-08-20 00:00:00Bovenste Plank II
  • 1964-11-19 00:00:00Boeken, boeken
  • 1966-11-22 00:00:00Tijdschriften ['66.11.22]
  • 1968-02-17 00:00:00Bezielen van het verleden. "Nijmeegse colleges" van dr. W.J.A.M. Asselbergs
  • 1972-11-02 00:00:00troetelschijven van het onderwijs, De
  • 1972-12-08 00:00:00Eindpunt: Van Ostaijen
  • 1973-02-23 00:00:00Open schooldeur ingetrapt
  • 1973-03-23 00:00:00Boekenweek [*]
  • 1975-06-14 00:00:00Sorteermachine
  • 1975-10-24 00:00:00Klassiekers
  • 1975-11-16 00:00:00Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
  • 1976-06-13 00:00:00Proefwerken
  • 1976-08-28 00:00:00Synthese, maar waarvan?
  • 1976-09-25 00:00:00Rommelen en jatten
  • 1978-04-07 00:00:00Ongeveer–kultuur II
  • 1979-09-14 00:00:00Lees maar, hoor maar
  • 1980-11-17 00:00:00Met hoofd, hart en ruggegraat
  • 1981-03-06 00:00:00diepe, Het
  • 1982-05-21 00:00:00Boeken en brood geef je niet aan de vuilnisman mee
  • 1982-07-02 00:00:00"Ik heb m'n hele leven lang 't idee gehad dat ik vreselijk veel in moest halen" / [vraaggesprek met Kees Fens door] Willem Kuipers
  • 1983-06-17 00:00:00Niet nuttig, wel zinvol
  • 1983-06-23 00:00:00'Jammer dat mijn opvatting geen open deur is' / Rob Schouten
  • 1984-04-30 00:00:00bekoringen van de heiligheid, De
  • 1984-05-25 00:00:00En de lezer werd boek
  • 1984-10-08 00:00:00Schoolgaan in de middeleeuwen
  • 1984-11-06 00:00:00Niet te veel van literatuur houden
  • 1985-06-08 00:00:00Studeren in de alarmfase
  • 1986-03-21 00:00:00Tjielp, tjielp
  • 1986-05-29 00:00:00Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen
  • 1987-01-09 00:00:00"Ontbloeid geslacht"
  • 1987-03-27 00:00:00Literair
  • 1987-06-12 00:00:00Werk in uitvoering
  • 1989-03-24 00:00:00Onaangepast
  • 1989-11-24 00:00:00Waarover moet het gaan?
  • 1990-02-17 00:00:00enige geluk, Het
  • 1990-03-16 00:00:00Voorbereidend onderwijs
  • 1990-04-02 00:00:00geschiedenis van de geschiedenis, De
  • 1990-04-06 00:00:00Gewoon Lezen
  • 1990-08-24 00:00:00Ononderwijsbare, Het
  • 1993-01-15 00:00:00Alleen In Halve Woorden Spreken
  • 1994-08-15 00:00:00wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast
  • 1994-09-09 00:00:00Bijzondere leerstoel literaire kritiek. Professor Fens nog niet weg
  • 1994-10-28 00:00:00Lezen Heeft Mij, Goddank, Bijna Niets Geleerd, Het
  • 1994-12-02 00:00:00Taal van het Schitterende Oude Werelddeel, De
  • 1995-01-27 00:00:00Er Valt, Ook Op De Televisie, Niets Te Zeggen
  • 1995-02-10 00:00:00Hoor De Sonate Der Clavecimbale
  • 1995-05-26 00:00:00Postkoloniale Hoop Op Ontmaskering
  • 1996-07-08 00:00:00dichter en zijn Ierse schuldgevoelens, Een
  • 1996-11-22 00:00:00Paarse propedeuse
  • 2000-04-01 00:00:00Oude literatuur?
  • 2004-01-09 00:00:00Fensiade. Criticus Fens ontvangt een eredoctoraat – Critici beuren sombere laureaat Fens wat op / Arjan Peters – Interview Kees Fens / Paul Depondt : 'Ik heb omwegen gemaakt' [onder deze titel als apart lemma opgenomen in deze bibliografie; zie aldaar.]
  • 2006-01-26 00:00:00Kreeft of haring?
  • 2006-03-18 00:00:00Kees Fens 'Een eeuwig voortbestaan na de dood lijkt me verschrikkelijk' /[interview met Kees Fens, door] Gerard Klaasen [tbv. radioprogramma KRO in de rubriek 'Andersdenkenden' op zondag 19.3.2006 14.02 u Radio 747]
  • Zie ook
  • aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen
  • associaties oproepend » kans geven tot associatie
  • beperkingen door gespecialiseerd zijn in lezen
  • bezuiniging in het onderwijs
  • bezuinigingen aan universiteit » in hoger onderwijs
  • Brug, De – (maandblad van en voor leerlingen van de middelbare graad)
  • Cahiers voor letterkunde: reeks voor onderwijs (uitgeverij Meulenhoff)
  • Cambridge School of English
  • canon » canonisering » canon–vorming » [OOK: canon onderuitgehaald]
  • conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer
  • cursus dichten » poëzie leren schrijven » schrijfonderwijs poëzie
  • doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer
  • eentonig » dor » saai » grauw » gevaar v. eentonigheid » vervelend &ra
  • eerste lezer » eerdere lezer(s) » vroegere lezer(s)
  • Fens: grote romans v.d. wereldliteratuur moet je lezen tussen je 20e en 30e
  • Fens: middelbare–schoolervaring(en)\ herinneringen a. middelbare–school(–tijd)
  • Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen
  • gedicht: moeilijk doen om bijna niets
  • geen referentiekader (meer) » referentiekader cq context ontbrekend» verdwenen
  • geleerden contra poëzie » academici versus poëzie » betweter(s)
  • geschiedenis van de poëzie
  • geschiedenisonderwijs
  • groeiproces bij schrijven» lezen» kopen» luisteren
  • haten van boek(en) » boekenhater » haat tegen boek(en)
  • humaniora
  • humaniora / tegendeel van humaniora
  • IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL
  • jeugdlectuur / later gelezen literatuur
  • kennen Nederlanders hun klassieken wel?
  • kennismaking met de literatuur
  • Kort en Goed [serie van uitgeverij Querido bestemd voor het onderwijs]
  • leerling ontplooit leermeester
  • leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS:
  • leermeester (–s) » Meester(s)
  • leermeester / leerling (OF: verhouding leermeester–leerling; SOMS: omgang...)
  • leesbevordering (–activiteiten & –campagnes) illusoir» waarom eigenlijk nodig?
  • leescultuur » [OOK:] géén leescultuur » "ontlezing" » lees
  • leraar / leerling(en) OOK: verhouding leraar–leerling (of v.v.)
  • letterenstudie » studie aan de faculteit der Letteren
  • Levende Talen (tijdschrift)
  • lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren
  • lezen is afleren » gedichten lezen is afleren
  • lezen verleerd; met lezen het –
  • lezer, ontwikkeling als – & tot –
  • lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!)
  • lezing door Fens » voordracht van Fens
  • literaire belangstelling, gebrek aan –
  • literatuur uitleggen even belachelijk als God uitleggen
  • literatuuronderwijs is taalonderwijs!
  • meer les dan literatuur
  • metafoor met gelijksoortige metaforen niet te verklaren wèl te verduidelijken
  • middelnederlandse literatuur» letterkunde
  • moedertaaldidactiek » moedertaalonderwijs
  • moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten
  • Nederlandse literatuur doceren in het buitenland
  • neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten
  • onderwijs ZIE OOK: vorming EN: literatuuronderwijs EN: poëzie leren lezen
  • onderwijs Nederlandse literatuur
  • onderwijs: reduceert literatuur tot variaties v. bestaande (geordende) ideeën
  • onderwijs: reduceert literatuur tot variaties van bestaande (geordende) ideeën
  • opnieuw lezen leren
  • opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering)
  • overheidssubsidie aan literatuur » regeringssteun literatuur » prijzenbeleid
  • overlevering van literatuur
  • parafrase » parafrasering » omschrijving » samenvatting » navertellen (&ndas
  • parafraseren verkracht literaire tekst
  • perspectief voor studenten Nederlands » maatschappelijke mogelijkheden voor...
  • Poëtische Klanken (Philips–serie oudere literatuur op grammofoonplaten)
  • poëzie leren lezen
  • poëziedidactiek
  • praktische lessuggestie van Fens voor taalgericht literatuuronderwijs
  • Profiel–reeks
  • romantheorie » visie op roman(s) » visie op roman (–genre) » romantheoretisc
  • scholier » [vnl.:] leerling(en) in secundair» middelbaar» voortgezet onderwijs
  • school
  • schoolboek » –uitgave » leerboek » voor school bedoeld » schoolboekens
  • schools » schoolsheid» SOMS: verbalisme » zinloze c.q. inhoudsloze kennis
  • schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs
  • schroom (respect»gêne»schuldgevoel) tav Grote Voorgangers cq oudere literatuur
  • scriptie » werkstuk
  • secundaire literatuur » literatuur over literatuur » studie » monografie
  • smaak van kinderen / oordeel van volwassenen
  • studie Nederlandse taal– en letterkunde » studie Nederlands
  • taak literatuurgeschiedenis: reconstructie complexe historische werkelijkheid
  • teenagers » teeners : als lezerspubliek
  • thema » thematische behandeling » thematische samenhang c.q. verwantschap
  • tijdelijkheid vereeuwigen: motief om gedichten te lezen
  • uitleggen van tekst» gedicht» werk
  • uittrekselboek
  • verplichte leeslijst » verplichte lectuur » wat je hoort te lezen
  • verveling » niet prettig
  • voorlopigheid van wetenschappelijke lezingen» voordrachten
  • waardenoverdracht ZIE OOK: cultuuroverdracht
  • waardenverlies ZIE OOK: cultuurverlies
  • waardering van auteur op school » in onderwijs (door leerlingen cq. docenten)
  • wantrouwen mbt. literatuurtheorie c.q. poëtische reglementen
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
  • Zuidnederlandse literatuur c.q. schrijvers onbekend in Noord–Nederland