overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig) |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1966-08-20 00:00:00Wie veel gelezen heeft kan veel vertellen. Studie over Nijhoff's poëzie |
|
| 1966-12-17 00:00:00"Tewje in boter en kaas" in Nederlands vertaald. Aleichems beroemdste boek |
|
| 1969-02-22 00:00:00Interpretatie van Achterberg. "Formule in den morgenstond" heeft geen goud in de mond |
|
| 1970-05-16 00:00:00Schrijven achter de woorden om. Gedichten en Parcival van Huub Oosterhuis |
|
| 1980-03-03 00:00:00Last en lust van multiple–Joyce |
|
| 1981-03-06 00:00:00diepe, Het |
|
| 1986-03-21 00:00:00Tjielp, tjielp |
|
| 1988-11-04 00:00:00In de ongelijkheid ligt onze hoogste triomf |
|
| 1989-05-01 00:00:00vergeten voorvader van Wilde, De |
|
| 1997-06-13 00:00:00doorgehaalde Guido Gezelle, Een |
|
| 1998-11-27 00:00:00Nu de ogen gesloten zijn |
|
| 1998-11-30 00:00:00dubbele tong van de dichter, De |
|
| 2003-05-02 00:00:00Aan de slag met Freud en Frazer. George [sic] Wildemeersch graaft in gedichten, een toneelstuk en een roman van Hugo Claus |
|
| 2006-02-09 00:00:00heerlijke overhoophalen, Het |
|
| 2007-07-12 00:00:00Boter bij de vis. Achtergrondstudie over Hollandse stillevens uit de Gouden Eeuw [Kop in gekleurd cliché:] De interpretatie van stillevens is heel boeiend, maar wordt door de grootheid van het kunstwerk weerlegd. |
Zie ook |
---|
|
| argumenteren, slecht – » argumentering zwak c.q. ontbreekt of is onjuist |
|
| betekenisgeving als geloofswijze (: verbeelding geeft zin a.d. ervaren leemte) |
|
| betekenisgeving vergt (ook historische) context » waarderen vergt context |
|
| betekenisgeving » relatie(s) leggen » beeldvorming » tot eenheid lezen |
|
| betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding |
|
| betekenislaag (–lagen) » méér betekenislagen » gelaagdheid |
|
| betekenissamenhang vanzelfsprekend vs geforceerd» te nadrukkelijk» willekeurig |
|
| conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
|
| criticus » recensent (critici » recensenten) |
|
| dubbelzinnigheid » ambiguïteit » hybride » dubbelzinnig |
|
| duidingsproces » interpreteren |
|
| essay » essayist » essayistisch » essayistiek » studie » beschouwing & |
|
| exegeet » interpretator : wil algemene geest achter de letter lezen |
|
| functioneren van beeldspraak» van metafoor » SOMS: – van (natuur)beschrijving |
|
| gebruik van kunst» literatuur (: gebruiken c.q. verkeerd gebruiken van...) |
|
| geheim » mysterie » raadsel » verborgen » raadselachtig (–heid) |
|
| goed lezen » exact lezen » gedisciplineerd & precies lezen wat er staat |
|
| grenzen van interpretatie (limiet van haar vermogen tov. het geheim) |
|
| hineininterpretieren » meer in een tekst lezen dan die te bieden heeft |
|
| inbreng door» van lezer bij interpretatie |
|
| inpassing in (eigen) referentiekader c.q. context |
|
| interpretatie » hermeneutiek [ ZIE OOK: interpreteren ! ] |
|
| interpreteren » exegese beoefenen [ ZIE OOK: interpretatie ! ] |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| kennis van lezer » wat de lezer weet |
|
| leesproces » duidingsproces |
|
| leesproces » leesprocessen » lezen als activiteit » leesmethode |
|
| letterlijk / geestelijk lezen (interpreteren) : (meestal) van Bijbel |
|
| letterlijk lezen s.v.p.! |
|
| letterlijk lezen » letterlijke interpretatie » onbevooroordeeld lezen |
|
| lezen met meer door verbeelding dan inzicht gericht combinatievermogen |
|
| literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing |
|
| meerduidig » –heid » polyinterpretabiliteit » polyvalentie (betekenis– |
|
| metafoor bij Nabokov |
|
| metaforisering » symbolisering » SOMS: oversymbolisering |
|
| misbruik van boek (–en) » alternatief gebruik van boek(en) |
|
| mislezen (–lezing) » verkeerd lezen ( – gelezen) » verkeerd interpreteren |
|
| Mulder, Etty |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| oppervlakkig (te – )\ uiterlijkheid» gebrek a.diepgang»reflectie » vervlakki |
|
| oppervlakte en onderwereld in Vestdijks poëzie |
|
| poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie |
|
| produktief mislezen » creatieve fout (: produceert veel extra betekenissen) |
|
| psychologie » psycho–analyse» ps.an. benadering» (ontwikkelings–)psych |
|
| raadsel te raden » raadsel blijft » raadselachtigheid als teken van kwaliteit |
|
| recenseren » bespreken » kritieken schrijven» SOMS: de vorm van de bespreking |
|
| recensie » bespreking » boekbespreking(en) » kritiek(en) |
|
| referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] |
|
| rol van lezer: actief» creatief» betekenisgevend» verbeeldend (lezersfunctie) |
|
| sluiers van eeuwen aan zingeving en symboliek |
|
| steeds nieuwe betekenissen » steeds nieuwe visies open » steeds anders |
|
| steeds nieuwe vervulling (van mogelijke» aangekondigde betekenis) |
|
| symboliek » symbool » zinnebeeld |
|
| symbolisch duiden » duiden van symbool » (OOK: over–symbolische interpretatie) |
|
| symbolisch » niet–symbolisch ( – c.q. – interpreteren) |
|
| taal die in de woorden te veel betekenis oproept » teveel associaties mogelijk |
|
| verbeelding en oppervlakkigheid |
|
| verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac |
|
| verwijzingen verstaan » herkennen van allusie(s) |
|
| Vestdijk als bespreker» essayist (: werk aanleiding tot eigen ideeënproduktie) |
|
| Vestdijk lezen |
|
| ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!] |