publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1956-08-11stad op stelten |
|
| 1957-02-07Weerzien in Berlijn. Het naoorlogse Duitsland aan de bittertafel. Geen reünie voor buitenlanders |
|
| 1958-11-22pocketboeken op de weegschaal bij de kruidenier |
|
| 1959-08-22democratisering of vulgarisering nieuwe boekenrubriek van de k.r.o. |
|
| 1959-11-07mosterd na de maaltijd |
|
| 1962-02-08Pesten ['62.02.08] |
|
| 1963-07-25Couperus [I] |
|
| 1963-11-05Kort geding |
|
| 1963-11-15Specialismen [*] |
|
| 1965-10-02Literaire waarde en levenswaarde. Drek– en Drift–literatuur. Antwoord aan Ward Ruyslinck |
|
| 1967-06-16radio is al jaren weduwe, De |
|
| 1967-11-04timmerman uit het verleden, Een |
|
| 1968-05-03Nakomertje |
|
| 1969-10-11Jacq Firmin Vogelaar |
|
| 1970-04-04geschenk, Het [*****] |
|
| 1970-09-30Cabaret. De verschoven poëzie in het cabaret |
|
| 1972-05-13Bomans in duplo |
|
| 1972-12-23revolutie door het boek, De – . Bijbelvertaling van Luther herdrukt |
|
| 1973-02-09Groot Nieuws |
|
| 1974-09-17criticus als lolmaker, De |
|
| 1976-01-09Top–tien |
|
| 1977-04-09herrijzenis van het tijdschrift Raster, De |
|
| 1977-11-15kritiek in het dagblad, De |
|
| 1977-11-19Discussie over literaire kritiek. "Lezers hebben recht op serieuze aanpak" / Eep Francken |
|
| 1978-03-24Bestelijst |
|
| 1979-12-10schepper van de Penguins, De |
|
| 1980-10-17Goede smaak |
|
| 1984-09-24lezend publiek als hofhouding, Het |
|
| 1986-11-17hoogverachte publiek, Het |
|
| 1987-10-30Onderdoor |
|
| 1989-11-13vliegenoog van Louis Paul Boon, Het |
|
| 1990-04-30Struikelen over bijzaken |
|
| 1991-01-21Kluizenaar voor de cultuur |
|
| 1991-04-29Mensen van buiten bespreken de Volkskrant |
|
| 1996-04-22gemiste dubbelzinnigheid van de dood, De |
|
| 1996-06-17Zeventig jaar na het laatste woord |
|
| 1996-11-02Kees van Kooten en Wim de Bie |
|
| 1996-11-30Koos Postema |
|
| 1997-02-10Dwalen als enige mogelijkheid |
|
| 1997-06-30Kiezen tussen twee bekoringen |
|
| 1997-11-24Helaas geen stoel voor het leven |
|
| 1998-06-06René Diekstra |
|
| 2001-06-02Harry G.M. Prick. Lodewijk de Tweede |
Zie ook |
---|
|
| behoeften van publiek » publieksinteresse(s) |
|
| bestseller(s) » Top–10 » succes– » consumptie– » goed verk |
|
| bevordering van verkoop van boeken » invloed op boekenverkoop |
|
| boek als medium / lezing (voordracht) als medium : stellen verschillende eisen |
|
| boeken als (koop–) waar » boekenhandel» –vak» commercialisering van li |
|
| concessie aan lezer(s) » op het publiek gespeeld » publieksgeil » populistisch |
|
| contact leggen met lezer » lezer bereiken : als literair motief |
|
| cultus rond persoon van auteur cq dichter » cult–figuur » nutteloze anecdotes |
|
| cultuurindustrie » SOMS: informatie–industrie OF: amusementsindustrie |
|
| cultuurprogramma: alleen 's avonds laat in de media |
|
| dissertatie / handelseditie van dat boek |
|
| distributie (van kunst » cultuur » literatuur) |
|
| dwepen met auteur(s) » SOMS: heldenverering |
|
| effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s) |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie |
|
| functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap |
|
| geïntendeerde lezer » geïntendeerd publiek » beoogd publiek » doelgroep |
|
| gemiddelde lezer » OOK: (waardering door) gemiddeld publiek |
|
| hoog / laag (ook: als literair motief) » [ SOMS: A–boek vs B–boek ] |
|
| hypocrisie » onechtheid : van commercie» reclame (–taal)\ public relations |
|
| ideale lezer » ideaal lezerspubliek » "schaduwlezer" » ideale lezersgest |
|
| idee Fens: onderzoek met vraag 'welk boek had u liever niet gelezen?' |
|
| ijdele auteur presenteert werk in boekhandel cq aan redactie tbv goed oordeel |
|
| image » imitsj » imago » publiek c.q. publicitair beeld » publieke figuur |
|
| individuele receptie |
|
| interview » vraag– c.q. tweegesprek » onderhoud » enquête » (OOK |
|
| intiem / publiek (: privé vs. publiek) » OOK: (al) te persoonlijk |
|
| jaloezie » gekonkel » (politieke) intriges » achterbaks» opportunisme» |
|
| krantelezer (–s) » SOMS: lezers van de Volkskrant |
|
| kunst als waar » kunst c.q. muziek c.q. cultuur als seizoenzaak |
|
| leesbaar » leesbaarheid [OOK: moeilijk leesbaar » gebrekkige leesbaarheid] |
|
| lezen is sociale activiteit » lezen: sociale bezigheid » je leest niet allé&eacut |
|
| lezer / lezeres (verschil mannelijke/ vrouwelijke lezers) |
|
| lezer tot discussie uitgenodigd » dialoog met lezer » lezer aangesproken |
|
| lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!) |
|
| lezersreactie » ingezonden brief (–ven) » SOMS: rubriek 'ingezonden brieven' |
|
| lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting |
|
| lezing » voordracht » referaat » toespraak ( – houden cq bijwonen) |
|
| literair café » OOK: schrijverskroeg » eettent voor schrijvers |
|
| literaire belangstelling, gebrek aan – |
|
| literaire kritiek in dagblad |
|
| literaire kritiek in Nederlandse dagbladen |
|
| literatuur en maatschappij |
|
| massaconsumptie & –produktie » OOK: anti – » SOMS: massagericht» & |
|
| mode in huidige literaire industrie » hype » kortstondigheid in lit. industr. |
|
| niet lezen » zelden cq nooit (meer) (kunnen) lezen» niet–lezer» boekheiden(e |
|
| onderzoek naar meest gelezen» verkochte» gewaardeerde boek » top–tien lijst |
|
| onthulling / verhulling (OOK: onthullingsproces / verberg–proces) |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| overtuigend » enthousiasmerend » stimulerend » lezen bevorderend |
|
| overvloed aan informatie» materiaal» beschrijving (OOK: – te veel» overbodig |
|
| persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact cq bij effect v. tekst |
|
| programmabeleid van media » programmering radio c.q. tv » OOK: mediabeleid |
|
| publiek ZIE OOK: lezerspubliek |
|
| publiek van luisteraars» van lezers |
|
| publiek voor kunst en wetenschap, vorming van – |
|
| publiekgerichte stijl » stilistische publiekgerichtheid |
|
| quasi–humor » melig» flauw» SOMS: opleuken» gewild populair OF quasipe |
|
| reclame voor boek » reclame van boekhandel » aanprijzen (propaganda tbv.) boek |
|
| reclame » –zin» adverteren» –tentie» klantenwerving» propa |
|
| rel » schandaal (–tje)\ sensatie (–belust) [OOK:] schandaalpers» boulevardpe |
|
| respons » weerklank » publieke belangstelling » OOK: gelezen worden |
|
| roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » |
|
| secundaire literatuur » essays : nauwelijks gelezen |
|
| smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming] |
|
| soorten sprekers in het openbaar |
|
| streven naar (literaire) erkenning » behoefte aan erkenning |
|
| succeselement (–en) » (mysterieuze) factor(en) voor (toegenomen) succes |
|
| supermarkt |
|
| taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur |
|
| teenagers » teeners : als lezerspubliek |
|
| televisieshow |
|
| Theater Instituut Amsterdam |
|
| tweede–rangs literatuur: levert wat lezer verlangt (ook aan taal) |
|
| verkeerde lezer (–s), de – » verkeerde reden om te lezen |
|
| verstandhouding auteur–lezer c.q. dichter–publiek » lezer als gespreksgenoot |
|
| vleier (–s) » vlei–gedrag » kontlikker |
|
| voor welke lezer(s) bedoeld? » (OOK:) voor meeste lezers niet begrijpelijk |
|
| voorlezen in refter » refterlectuur » libri refectoriales » tafellezer |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |