factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1956-11-03Alice in Wonderland ongeschikt voor volwassenen |
|
| 1957-02-23lectuur van de moderne mens, De |
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1960-08-13poging tot schierbeek "het dier heeft een mens getekend" |
|
| 1962-02-10eerste etappe" van H.J. Friedericy, "De – . Lezen met en zonder herinnering. Gewoonheid en echtheid |
|
| 1964-07-18criticus als ketterjager, De – . "Daling van temperatuur" van Piet Calis. Motivering van een toeval. |
|
| 1966-12-24Beeldbewustzijn en beeldangst. Bij het boek "Hoogtijd" van Han M.M. Fortmann |
|
| 1973-07-13Boek van stand |
|
| 1973-10-15Carmiggelt 60 |
|
| 1974-12-20Irrelevant |
|
| 1977-12-30Bevangen oordeel |
|
| 1981-02-13Vergelijkingen |
|
| 1982-12-31trouw van Cordelia, De |
|
| 1983-02-11koeien van Willem Maris, De |
|
| 1983-09-23beloftenrijke hulp–agent, De |
|
| 1984-01-23Schrijvers in de leeszaal |
|
| 1985-01-25Witte kitsch |
|
| 1986-03-28Tekstvergroting |
|
| 1990-11-02Vervulling Van Het Lek, De |
|
| 1990-11-05Geschiedenis en geluk van de onzekerheid |
|
| 1994-09-02Als De Winden Rond Het Huis Huilen |
|
| 1994-12-09Naam Als Een Wachtwoord Voor De Geest |
|
| 1995-06-16Straatlengte Van 'Het Uur U', De |
|
| 1997-03-14Terug naar de eeuwige hel |
|
| 1998-03-06oude gruis blijft ruisen, Het |
|
| 1998-09-07veroudering van de oude muziek, De |
|
| 2001-08-02Fulco–gevoel, Het |
|
| 2003-06-26Bakstenen sonnet |
|
| 2006-02-23Gedeelde ontroering |
Zie ook |
---|
|
| algemene / persoonlijke waardering |
|
| betekenis / inhoud [: kunstenaar geeft inhoud (stof) betekenis] |
|
| betekenis door plaats in bloemlezing |
|
| betekenisgevend kijken / technisch (kunsthistorisch) kijken |
|
| bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel |
|
| bioscoop / tv (: tegenstelling tussen film zien in bioscoop of op televisie) |
|
| concessie aan lezer(s) » op het publiek gespeeld » publieksgeil » populistisch |
|
| dagbladkritiek: proces van bewustmaking van structuren + gevolg: waardeoordeel |
|
| deernis met personage(s) |
|
| dialoog kunstwerk met kijker c.q. (personages in) tekst – lezer |
|
| dispositie en waardeoordeel |
|
| eigen ervaring als norm » eigen beleving de norm » subjectivisme |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| emotie projecteren in kunst » lezen (kijken» luisteren) = kunstwerk bezielen |
|
| erkend op verkeerde gronden » waardering ogv. misverstaan » verkeerde gelijk |
|
| esthetische beleving» ervaring » schoonheidsbeleving » esthetisch genot |
|
| esthetische ervaring / verklaring (c.q. inzicht) |
|
| ethiek / esthetiek [OOK: ethiek en kunst c.q. literatuur EN: moraal / kunst |
|
| extase » vervoering » uittreding |
|
| Fens weet niet of hij tekst ooit mooi gevonden heeft |
|
| Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati |
|
| gevoelens op woorden gezet is geen poëzie voor Fens, (onoorspronkelijke – ) |
|
| grond voor oordeel: dit is poëzie |
|
| hekel aan roman (–s) » OOK: bezwaar tegen fictie |
|
| herkenning – erkenning – waardering » kracht der herkenbaarheid |
|
| individuele receptie |
|
| inlevingsvermogen eerste vereiste voor criticus (maar...) |
|
| invloed van persoonlijke associatie(s) bij beoordeling van poëzie |
|
| kameleontisch karakter van criticus» van lezer (: zich aanpassend aan gedicht) |
|
| kapot lezen » tekst forceren (: tekst verliest zeggingskracht) |
|
| kennis van lezer » wat de lezer weet |
|
| kunst ontstaat door vergeten » vergeten zodat er kunst kan ontstaan |
|
| kunstkritiek / kunsthistorie (: eigentijdse / (kunst)historische waardering) |
|
| kwaliteit verraadt zich vóór het doorzicht plaats heeft (dat blijft raadsel!) |
|
| leesbaar » leesbaarheid [OOK: moeilijk leesbaar » gebrekkige leesbaarheid] |
|
| leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez |
|
| levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezen fysiologisch bepaald » leesbehoefte fysiologisch bepaald |
|
| lezer van later » latere lezer(s) |
|
| lezer van nu / publiek van toen |
|
| lezer » kunstkijker (lezers / kijkers naar kunst) |
|
| lezer: zijn referentiekader bepaalt zijn mogelijkheden tot betekenisgeving |
|
| lezersonderzoek » studie van lezerspubliek » (OOK: – ware gewenst!) |
|
| lezersreactie » ingezonden brief (–ven) » SOMS: rubriek 'ingezonden brieven' |
|
| lezersvisie bepaald door: conventie» latere literatuur» literatuurgeschiedenis |
|
| literair wereldbeeld (: wereldbeeld van» in literair werk) |
|
| literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond) |
|
| literaire belangstelling, gebrek aan – |
|
| literaire waardering: functie van de lezer |
|
| literatuurlezer / lectuurlezer (OOK: lezen van literatuur/ van lectuur) |
|
| menselijke als waardecriterium, het – » OOK: het algemeen–menselijke als... |
|
| moeite doen voor » veroveren van literatuurgenot (c.q. –beleving) |
|
| mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.) |
|
| onderzoek naar meest gelezen» verkochte» gewaardeerde boek » top–tien lijst |
|
| ontwikkeling van criticus » ouder wordende [c.q. SOMS:] vermoeide criticus |
|
| persoonlijke / gezamenlijke referenties van tekst |
|
| persoonlijke beleving cq voorkeur / literatuurwetenschap |
|
| persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde |
|
| persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd |
|
| persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact |
|
| persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact cq bij effect v. tekst |
|
| poëziebeleving |
|
| publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek |
|
| reactie op tekst » reacties op tekst |
|
| receptie–esthetica » receptie–leer » receptie–theorie |
|
| rechtstreeks / onrechtstreeks [SOMS: primair / secundair] : in kunst ervaren |
|
| respons » weerklank » publieke belangstelling » OOK: gelezen worden |
|
| succeselement (–en) » (mysterieuze) factor(en) voor (toegenomen) succes |
|
| tekst (niet) goed vinden: tekst (niet) geloven » (on)geloofwaardigheid v.tekst |
|
| tussen werk en beschouwer ontstaat steeds opnieuw (en anders) het kunstwerk |
|
| verschil tussen lezen v. literatuur/ luisteren naar muziek (OOK: conflict...) |
|
| verschillende lezers – verschillend oordeel: waardoor? |
|
| verwachtingspatroon » –sgemeenschap » referentiekader : v.d. goede verstaander |
|
| verwondering » mogelijkheid tot verwondering » vermogen tot verwondering |
|
| vrees voor herlezing |
|
| waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair |
|
| waardeoordeel geconditioneerd door context» situering (OOK: lit. betekenis...) |
|
| waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst) |
|
| waardering van kunstwerk |
|
| waardering voor het al bekende |
|
| wel / niet gegrepen door hetzelfde gedicht |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |
|
| zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm |