functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1963-01-16Enquête I |
|
| 1967-05-13Poëzie van een overlevende. "Uitersten" van A. Roland Holst |
|
| 1969-09-20roman gaat in de bibliotheek verdwijnen als het schilderij in het museum, De |
|
| 1973-10-15Carmiggelt 60 |
|
| 1975-02-08Lezen en schrijven teruggebracht tot maatschappij–confrontatie. Kritieken van J.F. Vogelaar |
|
| 1976-09-24onmogelijke positie, De |
|
| 1977-08-05Ontboeking |
|
| 1977-09-24verdwenen lezer, De |
|
| 1978-05-26Geld voor goede woorden |
|
| 1978-06-16Buitenspel |
|
| 1979-03-16funktie, De |
|
| 1980-10-06Don Quichot in het hiernamaals |
|
| 1983-02-21Met het oog op het lezend publiek |
|
| 1985-06-08Studeren in de alarmfase |
|
| 1988-12-05stad tussen Friesland en Zeeland, Een |
|
| 1996-07-01politiek van de literaire protectie, De |
|
| 1997-12-08achterkant van de traditie, De |
|
| 1998-05-18Schoppen tegen het lijk van Wilde |
|
| 2000-06-16Herinnering, stichting en vermaak. Liefdespoëzie in bloemlezing Europese lyriek rijk vertegenwoordigd |
|
| 2001-06-22Middels het gedicht naar beschaving. De bloeitijd van de Nederlandse letterkundige genootschappen |
|
| 2005-03-31Te land, ter zee en in de lucht |
|
| 2006-07-20Leve het breekijzer! Piet Gerbrandy essayeert over klassieke en eigentijdse dichters |
Zie ook |
---|
|
| dichter als inbreker» als omroeper van oproer » poëzie als kiezels ipv krenten |
|
| didactiek » didactisch» leerzaam» leerdicht» moraliteit» wijsheidslite |
|
| eenheid: beleving van – (cq veiligheid of geslotenheid) » samenhangservaring |
|
| Europese cultuur als probleem » breuk in continuïteit van Europese cultuur |
|
| gelovige / ongelovige (gelovigen / ongelovigen) ; SOMS: gêne van de gelovige |
|
| kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie |
|
| kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi |
|
| levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek |
|
| lezen als entertainment c.q. ter ontspanning » humor– of amusementsliteratuur |
|
| literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond) |
|
| literatuur en maatschappij |
|
| maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend) |
|
| maatschappij en literatuur ZIE OOK: literatuur en maatschappij |
|
| objectief » objectivering |
|
| poëzie: zin van – » hoge plaats van de poëzie |
|
| publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek |
|
| recreatie » amusement » vermakelijk » plezier(ig) » pret » grap » |
|
| rederijkers |
|
| religieus boek » godsdienstig boek » stichtelijk boek |
|
| roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » |
|
| schrijver als lezer, een – » lezen om te schrijven |
|
| sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) |
|
| sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur) |
|
| sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...) |
|
| sociologische aspecten » sociologie » socioloog |
|
| taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur |
|
| terzijdestelling van kunst (leidend tot devaluering ervan) |
|
| zin van lezen is zoeken (niet naar antwoorden maar naar vragen) |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |