1997-06-30 Kiezen tussen twee bekoringen
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1997-06-30 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
Met foto van het Plaza del Popolo in Rome.
Fens citeert 'Grafschrift' van Vondel en de eerste vier regels van 'Aen d'Aemstel en aan 't IJ, daar doet zich heerlijk open (...)'; verder, in vertaling van Frans van Dooren, het octaaf van een sonnet van Michelangelo: 'Hier smeedt men helm en zwaard uit vrome vaten (...)' – Genoemd worden de titels van een zevental bijdragen in het besproken werk.
abstract » abstractie(s) » abstraherend Amsterdam Andretta, Stefano barok » Barok » barokstijl » barokke aard clerus » clericaal » geestelijkheid criminaliteit » misdaad » fraude » corruptie » smeergeld Deursen, A. Th. van Dooren, Frans van enjambement Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati geïntendeerde lezer » geïntendeerd publiek » beoogd publiek » doelgroep geest / lichaam (ziel c.q. bovenzinnelijkheid vs. materie» vlees» zinnen etc) geloof » religie » godsdienst geschiedenis » historie » historische informatie Haitsma Muller, E.O.G. (Eco) Kerk » kerkelijk » –lijke ontwikkeling(en) » Kerk als instelling of instituu kerk / wereld (kerkelijk / wereldlijk; kerkelijk c.q. geestelijk / werelds) Kessel, Peter van Michelangelo Buonarotti Nussdorfer, Laurie Patijn, Schelto [burgemeester van Amsterdam] paus » pausschap » pausdom » –ambt » pausen » bisschop v. Rome & protestant / (rooms–) katholiek (cq barok) ; hoor–geloof / kijk–geloof publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek Reformatie » Hervorming » SOMS: Alteratie (van Amsterdam) Rome » Romeins » Romanitas » VAAK: de Heilige Stad Rome = Amsterdam » Rome – Amsterdam Romeinse barok » barok in Rome rooms » r.k. leven » het "rijke roomse leven" » OOK "roomse" b Schulte, Elisja Sixtus V, paus – sociologische aspecten » sociologie » socioloog Vondel, Joost van den voor welke lezer(s) bedoeld? » (OOK:) voor meeste lezers niet begrijpelijk zestiende eeuw (–s) zeventiende eeuw (–s)
  • Rome–Amsterdam. Two Growing Cities in Seventeenth Century Europe / [Editors:] Peter van Kessel and Elisja Schulte

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3