1963-11-05 Kort geding
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1963-11-05 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
Met citaten uit de inleiding van het besproken boek, die volgens Fens onvoldoende verantwoording van de gemaakte keuzen geeft (: de bloemlezing is voor de ingewijde lezer overbodig, en voor de niet–ingewijde lezer functioneert de inleiding niet).
Genoemd worden Boon's 'Klavers in het kaartspel' en het niet opgenomen verhaal 'De blinde fotograaf' van Hermans.
Blaman, Anna [pseudoniem van Johanna Petronella Vrugt] bloemlezing (: de selectie » keuze : het kiezen; normen bij de keuze) bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) Campert, Remco Carmiggelt, S. (Simon) [pseudoniem als columnist: Kronkel] geïntendeerde lezer » geïntendeerd publiek » beoogd publiek » doelgroep geen levensbeschouwelijk element » geen metafysica (: in verhaal» lit. werk) geen verantwoording van keuze en ordening in bloemlezing (OOK: onvoldoende...) Hermans weigerde medewerking Hermans, W.F. (Willem Frederik) ik–perspectief » ik–figuur » het "ik" » ik–vorm » ironie » ironisering » ironisch ( –e toon) » sarcastisch » afweer&ndas lezerspubliek » lezer(s) » SOMS: lezersgemeenschap » medelezer » medelezers Nooteboom, Cees onvrede met de menselijke staat » protest tegen... : als literair motief ooggetuige–rol van auteur als literair motief ordenend principe » opzet » uitgangspunt(en) Oversteegen, J.J. polemiek » polemisch » polemist » discussie » gedachtenwisseling (–en) publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek sociologische aspecten » sociologie » socioloog Tirade [tijdschrift] verhaal » novelle(n) » vertelling(en) » short story » verhalenbundel » wat waren de keuze–criteria? » hoe kwam keuze tot stand? » willekeurige keuze?
  • Kort geding. Een bloemlezing uit de moderne verhalenliteratuur / [samengesteld door] J.J. Oversteegen

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2