1996-06-17 Zeventig jaar na het laatste woord
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1996-06-17 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
opmerking
Met de foto van Alice Nahon (buiten lezend in tuinstoel) die ook in het artikel ter sprake komt.
Met een citaat uit de (negatieve) kritiek van Nijhoff.
Genoemd worden van Nahon: "Vondelingsken" (1920), "Op zachte vooizekens" (1921) en "Schaduw" (1928); verder de bloemlezing door C. Tazelaar uit 1926.
Termen
"poëtische" poëzie: onpersoonlijke (cq kitschige) met poëzie geschreven po& Barth, Karl biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Brandt, Ria van den cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) Coster, Dirk dichter–criticus [dichter, tevens – ]: poëziebeschouwing\–kritiek door dichte dichteres (–sen) Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati foto's als historisch materiaal Gezelle, Guido interbellum (c.q.: jaren '20 en»of '30 van de 20e eeuw) Nachleben » receptiegeschiedenis » nageschiedenis » waardering later Nahon, Alice Nijhoff, Martinus Ostaijen, Paul van poëziekritiek » poëziebeoordeling » recensie c.q. recenseren van poëzie publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek religieuze thematiek » religieuze problematiek » religie als literair motief roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » slechte poëzie » zwakke poëzie » geen poëzie » "dit is g&eacut sociale » sociologische aspecten van waardering van kunst (incl. literatuur) Tazelaar, C. tijdgebondenheid verkleinwoord » diminutieven vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en) vrouwenstudies » feministische literaire kritiek » (literaire) vrouwenstudies
Besproken publikaties
  • Alice Nahon 1896–1933. 'Kan ons lied geen hooglied wezen' / [bundel studies onder redactie van] Ria van den Brandt

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3