poëtica Fens: zijn ideeën & overwegingen mbt poëzie» literatuur» etc |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-08-17Eeuwige Woord en het nieuwe lied, Het – . Persoonlijke gedachten bij het "Wending"–nummer "Zoals de waard is" |
|
| 1960-12-24zichtbare, een symbool dat tot het onzichtbare kan optillen, Het – . De bedienaar van het woord. Bij "Tussen twee stoelen" van W. Barnard |
|
| 1961-08-26afstand tussen versje en gedicht, De – . "De hemel is te hoog voor deze liefde". Gedichten van Julienne Huybrechts, Inge Tielman, Adriaan Morriën |
|
| 1962-05-12Lectuur |
|
| 1964-10-24Dichten als zacht redeneren. Verzen van Ellen Warmond, José Boyens en F.L. Bastet |
|
| 1965-12-11Versierd en onversierd. Gedichten van H. Andreus, A. Angevaare en C. Buddingh'. Hoe diep is de oppervlakte? |
|
| 1966-10-01Eerste gedichten van Neeltje Maria Min. Jeugd met jeugd betalen |
|
| 1968-09-07gebruik van een wandspiegel, Het – . Gedichten van Morriën |
|
| 1972-02-05Jan G. Elburg dobbelt in zijn verzen met de taal |
|
| 1972-12-29Arbeidswereld |
|
| 1973-01-06Alleen de drinkgewoonten zijn intussen veranderd. Vriendelijke dichters van toen en nu |
|
| 1973-11-20Poëzie als afvalprodukt |
|
| 1976-11-05Elsschot en de humor |
|
| 1977-04-09herrijzenis van het tijdschrift Raster, De |
|
| 1977-07-01geluk van flarden, Het |
|
| 1978-09-01moment van geluk, Het |
|
| 1978-12-08Dichtheid |
|
| 1979-09-07Eerste gedicht |
|
| 1983-03-18Wanneer is poëzie poëzie I |
|
| 1983-03-25Wanneer is poëzie poëzie II |
|
| 1986-12-12Beteugeling 2 |
|
| 1987-01-09"Ontbloeid geslacht" |
|
| 1987-03-30secretaris van de Gouden Eeuw, De |
|
| 1987-11-30Betekenis [**] |
|
| 1988-11-11Zonder Papieren |
|
| 1989-11-17Winnen en Verliezen |
|
| 1990-05-11Voorgesteld Aan Jezelf |
|
| 1992-09-04Gewicht Van Bal En Boek, Het |
|
| 1993-05-14wijzer van de spanningsmeter, De |
|
| 1997-09-26Gehinderd door het ene leesoog |
|
| 1998-02-02grijze kind van het eiland Wight, Het |
|
| 2004-01-30IJskoud water tegen vurige hartstocht. 'Lezer' Piet Gerbrandy schrijft over poëzie en retorica |
|
| 2005-02-03Onze Mijnheer Alexander |
|
| 2007-01-25Veroordeeld tot levenslang in The Movies [Kopje in de tekst:] Tragische traagheid wekt tranen |
|
| 2007-08-23belang van het wit rond het gedicht, Het – [Kopje binnen de tekst:] Klein tegen groot, natuur tegen cultuur |
Zie ook |
---|
|
| "mooi" » mooi » fraai » goed » aangenaam |
|
| "sympathiek": gevaarlijke kwalificatie voor een dichtbundel! |
|
| balanceren tussen sens en son (Valéry) het kenmerk van alle grote poëzie |
|
| bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.) |
|
| bewustzijn van opvatting(en) over literatuur» poëzie (OOK: reflectie mbt....) |
|
| dichten: het naamloze naam geven » inzichten–in–het–bestaan uit taal vrijmak |
|
| dichten: woorden dwingen nog niet bestaande relaties aan te gaan |
|
| eigen ervaring als norm » eigen beleving de norm » subjectivisme |
|
| expliciteren van literatuuropvattingen door criticus |
|
| feitelijkheden zonder visie » louter beschrijvend c.q. anecdotisch |
|
| Fens geen groot bewonderaar van assonantie als bindmiddel in poëzie |
|
| Fens ontroerd» bewogen» geraakt\(opnieuw) getroffen » SOMS: opnieuw gelovend |
|
| Fens voorspelt... » verwachting van Fens » misschien zal volgens Fens... |
|
| Fens' ideaal: complexe literatuur lokt in parken maar levert uit aan wildernis |
|
| Fens' voorkeuren: 1) kwetsbare auteurs 2) constructeurs c.q. labyrintbouwers |
|
| Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek |
|
| Fens: Lucebert en Claus voor mij de grootsten van na de oorlog |
|
| Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq |
|
| Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati |
|
| Fens: voorkeur voor gecompliceerde literatuur (verband rk liturgische teksten) |
|
| geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) |
|
| gevoelens op woorden gezet is geen poëzie voor Fens, (onoorspronkelijke – ) |
|
| groeiende gestalte van kunstwerk: gevormd uit steeds nieuwe interpretaties |
|
| groeitekst (poëzie): ontvouwt zich bij elke lezing opnieuw en net iets anders |
|
| individueel talent kan alleen binnen de grote traditie functioneren |
|
| kwaliteit verraadt zich vóór het doorzicht plaats heeft (dat blijft raadsel!) |
|
| leesmotief » motivatie van (poëzie–) lezer » motieven om (poëzie) te lez |
|
| lezer Fens wil: beteugeld worden door taal en niet door gedachten» ervaringen |
|
| lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting |
|
| literaire voorkeuren van Fens |
|
| literatuur: geen persoonlijke c.q. interessante mededeling (poëzie evenmin) |
|
| literatuuropvatting (–en): gebonden aan circuit(s) |
|
| literatuuropvatting » literatuuropvattingen » literatuurvisie(s) |
|
| literatuuropvattingen van auteurs / van professionele c.q. officiële lezers |
|
| meerduidig » –heid » polyinterpretabiliteit » polyvalentie (betekenis– |
|
| meerduidigheid, tekst (gedicht » proza) groeit in – |
|
| mooi: samenhang met geheim |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| norm: "meestal niet meer dan gewoon het beste wat je gelezen hebt" |
|
| normen bij het lezen van poëzie |
|
| oordeel bedenken» uitvinden» verzinnen zonder er spontaan gevoel bij te hebben |
|
| opvattingen over poëzie, verschillende – |
|
| oud / ouderwets (: oud maar nog levend / verouderd c.q. passé) |
|
| persoonlijke alledaagsheden van dichters op taalmuziek gezet; Fens wil géén – |
|
| poëtica uit schrijfervaring (van schrijvers) / uit leeservaring (van critici) |
|
| poëzie is méér dan esthetisch» gevoelig» anekdotisch» halfzacht |
|
| poëzie is niet: gewone dingen op een ingewikkelde manier zeggen |
|
| poëzie lezen om bevestiging van eigen gevoelens » puberaal lezen van poëzie |
|
| poëzie: "evenwicht tussen zegging en suggestie, tussen zekerheid en vermoeden" |
|
| poëzie: goede – niet "op" na 1x lezen |
|
| poëzie: goede – raakt niet op » – wordt nooit uitputtend geïnterpreteerd |
|
| poëzielezer Fens wil: het onbekende» nieuwe» ongehoorde» verrassende |
|
| poëzielezer Fens wil: voortgaan in zich herhalende momenten van stilstand |
|
| poëzieopvatting » (onze) poëzieopvattingen |
|
| poëzieverwachting(en) van Fens |
|
| recenseren » bespreken » kritieken schrijven» SOMS: de vorm van de bespreking |
|
| schrijversideaal: ooit het ultieme boek schrijven |
|
| tijdsdruk dwingt recensent tot gehaaste bewust–wording & improviserend denken |
|
| uitgangspunt voor bespreking» vertrekpunt bij recensie » poëtica van recensent |
|
| vervelend, Fens (niet geboeid» ongeïnteresseerd) ervaart tekst(gedeelte) als – |
|
| visie raakt zoek» is afwezig |
|
| waarderingsprincipe bij Fens » motief (–ven) voor Fens' bewondering |
|
| werkwijze van Fens |
|
| wezen van grote poëzie verwoord in laatste 4 regels v. Gezelle's Gierzwaluwen' |
|
| X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK |
|
| zeer verstandelijke poëzie van Du Perron door Fens als verouderd ervaren, de – |
|
| zelfconfrontatie: essentie van literatuur lezen » literatuur: zelfconfrontatie |