1961-08-26 afstand tussen versje en gedicht, De – . "De hemel is te hoog voor deze liefde". Gedichten van Julienne Huybrechts, Inge Tielman, Adriaan Morriën
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1961-08-26 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
opmerking
*[6934]*
Fens opent dit stuk met een verwijzing naar zijn artikel van een week eerder (De Tijd–Maasbode 19.8.61: "'De schuldvraag' van Nel Noordzij"). Hij motiveert zijn negatief oordeel met verwante redenen: van beide dichteressen worden de "versjes" geen gedichten omdat ze met hun directe toon ondanks (soms gewilde) beeldspraak of herhalingen blijven steken in het toevallig–particuliere en intiem–persoonlijke. "Er ontbreekt wat Hans Andreus schreef in het gedicht 'Credo':
'De dichters weten wat zij niet weten.║ Zij spreken in hun vreemde taal.'
Poëzie is dan nog slechts het maken van bekende dingen; de eigen wereld wordt omschreven of beschreven, maar de aarde wordt niet veranderd."
Met een viertal citaten illustreert Fens zijn oordeel; van Tielman citeert hij bovendien het vers 'Bedaar veel later pas' waarin hij toch een perspectief waarneemt "die het boven de particuliere mededeling uit doet stijgen".
Over de liefdespoëzie van Morriën is hij wel positief, al treft hij soms "een zekere 'meligheid'" aan zoals in de (geciteerde) eerste strofe van 'Voorbijgangster'. Ook "het mooie en voor Morriëns poëzie zeer typerende gedicht" 'Landelijke liefde' citeert hij.
Termen
algemeen / bijzonder [OF: wezenlijk vs bijkomstig» toevallig» uitzonderlijk] algemeen vs individueel» persoonlijk» toevallig» incidenteel» uitzonderlijk Andreus, Hans [ps. van Johan van der Zant] autonome ontwikkeling van de verbeelding (: [a.h.w.] buiten de schrijver om) autonomie: eigenzinnigheid of onvergelijkbaarheid van (groot) literair werk bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.) beschrijvend ipv beeldend: analyse» betoog» (aangeklede) abstractie ipv beeld beschrijving » illustratie ipv beeld»interpretatie»visie»verbeelding»s debuut » debutant(en) » debuteren(d) » (BIJ TONEELRECENSIE OOK:) première emotie of lieve woorden of stemming verward met poëzie» literatuur» dichtkunst Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati G 3 goede geestgemeenschap in leger en luchtmacht [r.k. tijdschrift] geen autonome poëzie Huybrechts, Julienne kunst: toevallige werkelijkheid bewerkt tot (beeld van) algemene waarheid lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur) lezer Fens wil: beteugeld worden door taal en niet door gedachten» ervaringen liefde als literair motief » liefdespoëzie » liefde (–sklacht) als thema literatuur: geen persoonlijke c.q. interessante mededeling (poëzie evenmin) modewoord » modieus begrip cq – modernisme » modetaal » SOMS: sociologenjarg Morriën, Adriaan norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie normen bij het lezen van poëzie persoonlijk / algemeen (: provinciaal werd universeel; persoonlijk algemeen) poëtica Fens: zijn ideeën & overwegingen mbt poëzie» literatuur» etc poëzieverwachting(en) van Fens reeks "De Windroos" Roeping–reeks Shaffy, Ramses – » OOK: Shaffy Theater stof wordt inhoud door vormgevingsvermogen van auteur Tielman, Inge traditionele vorm » traditionele aanpak c.q. trekken » traditioneel karakter uitgangspunt voor bespreking» vertrekpunt bij recensie » poëtica van recensent versje / gedicht (vgl.: lectuur / literatuur) ; OOK: cabaretlied / gedicht vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en) waardeoordeel » mening » oordeel » waardering (tav. tekst) Weremeus Buning, J.W.F. X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK
Besproken publikaties
  • Klein Spartaans Theater / [gedichten van] Julienne Huybrechts
  • Leg je oor aan / [gedichten van] Inge Tielman
  • Gedichten / Adriaan Morriën

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2