opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1956-04-07wanneer roomsen verliefd worden. Zo gaan brave jongens op vrijersvoeten |
|
| 1956-04-28kunst en kitsch voor kinderen |
|
| 1956-11-03Alice in Wonderland ongeschikt voor volwassenen |
|
| 1957-02-23lectuur van de moderne mens, De |
|
| 1957-06-15soms wel leuk |
|
| 1958-03-22statistiek [*] |
|
| 1958-06-28dag in een kinderstad, Een |
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1958-11-15Lezen in het verleden en in het heden |
|
| 1959-06-27huwelijk |
|
| 1959-11-14kinderboeken a b c |
|
| 1960-04-30rooms rennen |
|
| 1961-10-29Burgerlijk braafheidsideaal. Goede religieuze kinderboeken zijn vrijwel onvindbaar. Opmerkelijk verschil met "profane" boeken. Bij de boekhandelaar rollen de verrassingen de kast uit |
|
| 1963-12-01Leven in een tussengebied. Een nawoord door / Kees Fens |
|
| 1964-08-17Bovenste plank I |
|
| 1965-12-06Nieuwe Sinterklaas–liturgie |
|
| 1975-10-18Twee eeuwen modelkinderen |
|
| 1976-10-22misverstand van het lezen, Het |
|
| 1976-10-29Vader en moedertaal |
|
| 1977-03-04rijkdom van de verveling, De |
|
| 1977-09-30Leve de neurotici |
|
| 1977-10-14Suriname, enzovoort |
|
| 1978-10-06onderste lagen van de lezer, De |
|
| 1978-11-10Favoriet |
|
| 1983-01-07wat driftige jongeman, Een |
|
| 1983-02-14ronde van de toekomst in de zeventiende eeuw, De |
|
| 1983-03-21Huygens jr, amateur in de schaduw van vader |
|
| 1983-11-25geluk van het leren, Het |
|
| 1984-05-18Twee tassen met boeken |
|
| 1984-06-22smaakmakende gemeente, De |
|
| 1985-03-08Mooi |
|
| 1987-03-30secretaris van de Gouden Eeuw, De |
|
| 1990-02-19harmonie der heren, De |
|
| 1992-02-15Opgezweept |
|
| 1993-07-09Slechtste Opvoeding Of De Beste?, De |
|
| 1993-10-15Vroeger |
|
| 1993-12-06hele wereld als huis, De |
|
| 1994-02-14Iedereen is tenslotte een eiland |
|
| 1994-07-01onbekende land van katholieke vrouwen, Het |
|
| 1995-05-22Bij Annie M.G. Schmidt vierde ook de taal anarchie » In haar eentje was Schmidt een Vijftiger in de kinderpoëzie |
|
| 1997-02-24kleinbeeld van een cultuur, Het |
|
| 1997-09-01Vaderland in de verte |
|
| 1998-04-27lege lijst van het verleden, De |
|
| 1998-12-21Aan de gelijken zeer gelijk |
|
| 2001-02-23Oude kinderboeken aan de vergetelheid ontrukt. Echtpaar Buijnsters schreef aanstekelijk standaardwerk |
|
| 2001-05-04ideale redenaar is wijs en goed, De – . Quintilianus' handboek over de welsprekendheid vertaald |
|
| 2001-06-22Middels het gedicht naar beschaving. De bloeitijd van de Nederlandse letterkundige genootschappen |
|
| 2001-09-21Ook de kinderkamer hoorde bij de Kerk |
|
| 2002-03-01metamorfose van een buurt, De |
|
| 2003-02-06Verboden boeken |
|
| 2004-01-09Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa |
|
| 2005-06-10Wilhelmina uitknippen en aankleden. Papieren speelgoed uit periode 1640–1920 bijeengebracht, geordend, geanalyseerd en afgebeeld |
|
| 2007-03-16Mooie begaafde zussen. De echtgenotes van Frederik van Eeden, Willem Witsen en Albert Verwey werden grootgebracht met literatuur / [kop in de tekst:] Henriëtte Roland Holst was jaloers als zij de zusjes met loshangend haar en wapperende rok zag |
Zie ook |
---|
|
| ABC–boek » A–B boek » historisch school– c.q. leesboek |
|
| afleren |
|
| agoog » –ogen» halfzacht» softe hap» geitenwollensokkendom» &quo |
|
| algemene ontwikkeling |
|
| artistieke smaak » literaire smaak » muzikale smaak » OOK: smaak vs kunst |
|
| Augustijnen, orde der – » Augustijnen–college » school van paters Augustijne |
|
| bemoeizucht, wetenschappelijke c.q. pedagogische – |
|
| beschavingsgeschiedenis » beschavings– c.q. cultuuroffensief |
|
| Brug, De – (maandblad van en voor leerlingen van de middelbare graad) |
|
| charitas » charitatief » liefdadigheid » weldadigheid » weldoen |
|
| cultuur en gezag |
|
| cultuuridealisme » ideaal (idealen) mbt. kennis en kunst |
|
| cultuurpolitiek » cultuurbeleid » SOMS: politiek en cultuur (c.q. literatuur) |
|
| cultuurvorming » culturele vorming » esthetische educatie |
|
| didactiek » didactisch» leerzaam» leerdicht» moraliteit» wijsheidslite |
|
| didactisch – moraliserend – deugd bevorderend (OOK: – betuttelend) |
|
| doorleren » vervolgstudie |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| effect van jeugdliteratuur » invloed van het als kind gelezene |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| Engelse kinderliteratuur |
|
| essay voor kinderen » non–fictie voor kinderen geschreven |
|
| ethiek / esthetiek [OOK: ethiek en kunst c.q. literatuur EN: moraal / kunst |
|
| Fens: grote romans v.d. wereldliteratuur moet je lezen tussen je 20e en 30e |
|
| Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen |
|
| geen referentiekader (meer) » referentiekader cq context ontbrekend» verdwenen |
|
| geschiedenis van bewustwording als literair motief |
|
| godsdienstige opvoeding » godsdienstonderwijs » geloof (–sgroei) tijdens jeugd |
|
| Grand Tour |
|
| humanisering van hoogleraarschap |
|
| idee » strekking» "boodschap"\ ideologische lading» tendenz : in OF: van |
|
| IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL |
|
| jeugd » kindertijd |
|
| jeugdbijbel » kinderbijbel |
|
| jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur |
|
| jeugdervaring » –ervaringen |
|
| jeugdlectuur / later gelezen literatuur |
|
| jeugdzorg (–instelling) » vakantiekolonie » kinderdorp » kleuterdagverblijf |
|
| jezuïetencollege » jezuïetenschool |
|
| jezuïetenvorming: vorming door jezuïeten EN: vorming van jezuïeten |
|
| jongerenbeweging » jeugdwerk » jongerenpropaganda |
|
| katholieke cultuur: vormend of misvormend » geloof en katholieke cultuur |
|
| Katholieke Leergangen Tilburg » Moller Instituut » Tiburgse Hogeschool |
|
| katholieke opvoeding » roomse opvoeding |
|
| kennis als waar(degoed) |
|
| kennis gemeenschappelijk bezit van leermeester en leerling |
|
| klassieke vorming » OOK: (elitair) klassiek gevormd publiek |
|
| kostschool » internaat |
|
| kunstacademie » opleiding beeldende kunstenaars |
|
| kunstenares (–sen) » kunst van vrouwen » vrouwen als kunstenaar |
|
| lectuur door kind / opvattingen over jeugdliteratuur (: realiteit / ideaal) |
|
| leeftijd » leeftijdsfase(n) » levensloop (OOK: – als literair motief) |
|
| leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid |
|
| leerling ontplooit leermeester |
|
| leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| leermeester – leerlingen : gelijkwaardigen |
|
| leesbevordering (–activiteiten & –campagnes) illusoir» waarom eigenlijk nodig? |
|
| leesverbod » niet lezen! » lezen niet nodig |
|
| levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r |
|
| lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren |
|
| lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt |
|
| literatuur in functie van gemeenschappelijke grote cultuurtraditie |
|
| minachting » » desinteresse » OOK: minachting voor lezen en schrijven |
|
| moralistische tekst (–en)\ zedepreek» moraliserend» tendenztekst» tendentieu |
|
| moreel bezwaar » morele bezwaren » morele kritiek |
|
| motivatie » gemotiveerd(heid) |
|
| museumbezoek » museumbezoeker(s) |
|
| museumwereld |
|
| oblatio van kinderen (aan klooster schenken van kind–monniken) |
|
| onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek |
|
| opleiding tot kunstenaar » kunstopleiding » kunstonderwijs » kunstacademie |
|
| oprichting Stichting Centraal Beraad voor Beeldende Vorming |
|
| opvoeder » opvoeders |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| ouderlijk milieu van auteur » jeugd van dichter c.q. schrijver |
|
| pedagogisch advies / literair advies |
|
| persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief |
|
| Popular Educator (tijdschrift) |
|
| prijsboek » boek als prijs |
|
| r.k. meisjeslyceum "Fons Vitae" (Amsterdam) |
|
| reizen als vorming |
|
| religieus boek » godsdienstig boek » stichtelijk boek |
|
| rooms–katholieke opleidingen » r.k. onderwijs » katholieke school |
|
| school |
|
| schoolvoorstelling |
|
| Sesamstraat (kinderprogramma op tv) |
|
| smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming] |
|
| sociologische achtergronden bij sport, sociale» culturele» – |
|
| speelgoed (kinder–) » ganzenbord » kans– » bord– »kaartspe |
|
| spiritualiteit van de jezuïetenorde » geest c.q. attitude van de jezuïeten |
|
| Stichting "Muzische Vorming" |
|
| studieboek » leerboek » wetenschappelijk boek » specialistisch boek |
|
| succesboeken kinderlectuur » meestgelezen jeugdboek(en) |
|
| suggestie Fens: leerstoel jeugdlit. in literaire, niet in psych.\pedag.facult. |
|
| suggestie van Fens: prijs voor best geïllustreerde kinderboek instellen |
|
| taalgevoel » taalgevoel van kind |
|
| taalvorming » taalmisvorming van lezer |
|
| teenagers » teeners : als lezerspubliek |
|
| toegankelijkheid van cultuur » kennis » wetenschap |
|
| traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek |
|
| verantwoorde jeugdliteratuur |
|
| verleden vergeleken met heden |
|
| visuele beeld tast eigen verbeelding aan» laat geen ruimte voor eigen fantasie |
|
| volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling |
|
| voorbehouden lectuur » verboden boek(en) » Index (van verboden boeken) |
|
| vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v |
|
| vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] |
|
| waarde van r.k. opvoeding |
|
| waardenoverdracht ZIE OOK: cultuuroverdracht |
|
| waarom? : het meest vormende door leermeesters aan elkaar doorgegeven woord |
|
| waarschuwing mbt. lezen » lezen gevaarlijk! » ontkerstening en méér lezen |
|
| Wereldbibliotheek Maatschappij tot verspreiding van Goede en Goedkope Lectuur |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zelfontplooiing » zelfbevestiging » zelfbevrijding » assertiviteit |
|
| zelfwerkzaamheid » mee (willen) gaan doen |
|
| zinnelijkheid (: onschuldige van jeugd / begeerte van volwassenen) |