2005-06-10 Wilhelmina uitknippen en aankleden. Papieren speelgoed uit periode 1640–1920 bijeengebracht, geordend, geanalyseerd en afgebeeld
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 2005-06-10 langere bespreking (: tussen 1000 en 2000 wrdn)
Met diverse illustraties van verschillende grootte: vakantiespel met ganzenbordvakjes (ca. 1895), Aardmannetjesspel (ca. 1895), koningin Wilhelmina als aankleedpop (1898) en een oud ganzenbord (illustraties uit de besproken publikatie).
In deze (positieve) recensie enkele citaten; genoemd worden diverse ganzenbordvarianten en andere spellen.
achttiende eeuw » achttiende–eeuws Buijnsters–Smets, L. (Leontine) Buijnsters, P.J.A.M. (Piet) catalogus » catalogus van museum c.q. tentoonstelling(en) cultuursociologie » cultuursociologisch » cultuursocioloog Fröbel, Friedrich geschiedenis » historie » historische informatie geschiedenis van de kindercultuur gesunkenes Kulturgut » MET NAME OOK: mbt religie & samenleving in middeleeuwen illustratie (–s) » platen » afbeelding(en) » reproduktie(s) » prent(en jeugd » kindertijd mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb negentiende eeuw » 19e–eeuws opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) papier » blocnote » vel papier recreatie » amusement » vermakelijk » plezier(ig) » pret » grap » Schmidt, Friedrich sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) sociologische aspecten » sociologie » socioloog speelgoed (kinder–) » ganzenbord » kans– » bord– »kaartspe spel » cultuurspel » gezelschapsspel » cultuur & spel » spelen » s verzamelaar » collectioneur(s) Visscher, Claes Jansz. zeventiende eeuw (–s)
  • Papertoys. Speelprenten en papieren speelgoed in Nederland (1640–1920) / P.J. Buijnsters en Leontine Buijnsters–Smets

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2