1978-10-06 onderste lagen van de lezer, De
Weekblad "De Tijd"; (onder ps. A.L. Boom) 1978-10-06 A.L. Boom–essay
opmerking
*[11184]*
Naar aanleiding van enkele opstellen in een te lang ongelezen gelaten studie een zeer intense reflectie op eigen lezen en leesgeschiedenis.

"Al heel vroeg blijkt lezen of voorgelezen worden het bijeenbrengen – van hoe ver en hoe toevallig – van twee ten slotte op elkaar passende en vaak definitief sluitende dingen. Misschien is lezen wel niet meer dan het zoeken naar of vinden van de rijmwoorden op je leven."

"Drie zinnetjes [...] om een begin van een wereldbeeld te vormen. Werken de drie nog; is er van het wereldbeeld nog iets over? Ik denk het wel [...]"
Termen
angst als literair motief bos als literair motief » woud als literair motief Boutens, P.C. conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer dialoog » dialogen » tweespraak » dialogerend dichtbij en veraf (het is...) effect van tekst op lezer(s) » effect van literatuur op lezer(s) eigen / niet eigen (: eigen beleving of door literatuur voorgevormd?) Ellmann, Richard emotionerend effect van tekst (SOMS: van film) Feidelson, Charles Fens (c.q. A.L. Boom) als ik–personage » in de ik–vorm Fens ontroerd» bewogen» geraakt\(opnieuw) getroffen » SOMS: opnieuw gelovend Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] Fens: persoonlijke lezer–geschiedenis» leesgeschiedenis» leeservaring(en) grootmoeder van Fens hemel » beeld van de hemel » hiernamaals ; SOMS: hemel / aarde identiteitsvraag » wat is eigenlijk van mijzelf? » wie ben ik? invloed van gelezen boek(en) » beïnvloeding door lectuur (c.q. literatuur) jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur kunst / natuur [OOK: kunst/ natuur als literair cq pictoraal motief] leeservaring » leesbeleving » literatuurbeleving » beleving van je lectuur leeuwerik, het woord – lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt moeder van Kees Fens nieuwe kunst » nieuwe kunstvorm(en) » moderne kunst opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) persoonlijke » situationele factoren bij waarderingsact cq bij effect v. tekst Picasso, Pablo prachtig liegen als het eigenlijke doel van Kunst (Wilde) psychologie en literatuur » psychiatrie & literatuur » psycholoog & literatuur receptie (waardering van literair c.q. kunstwerk) referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] tiereliert, het woord – verbeelding » kracht cq macht van – » – als noodlot » verbeeldingskrac verouderen van tekst(en) » veroudering van stijlmiddelen c.q. presentatie vogel als literair motief » SOMS: vliegen als literair motief wereldbeeld gevormd door taal c.q. woorden, (beginnend – ) Wilde, Oscar (OOK: Sebastian Melmoth EN: C.3.3 ) X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK zin » volzin : bijzondere» mooie» fijne» prachtige... (etc.)
Besproken publikaties
  • Modern Tradition, The – . Backgrounds of Modern Literature / Richard Ellmann, Charles Feidelson