idee » strekking» "boodschap"\ ideologische lading» tendenz : in OF: van |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-02-23lectuur van de moderne mens, De |
|
| 1958-05-31kafka's schim blijft in de literatuur rondwaren. "mensen zijn geen goden" van b. roest crollius en "het afscheid" van ivo michiels |
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1960-02-13madonna met de buil, de – . het tijdeloze in verhalen van ward ruyslinck |
|
| 1961-01-07sterfelijke droom, De – . "De Dierenhater" van Willem G. van Maanen. Berusten in de dierlijke onwijsheid van mensen |
|
| 1961-06-05"Duitsland nu" |
|
| 1961-08-12Dichten vanuit de gemeenschap. Verzen van Huub Oosterhuis en Jan Verhoef. Het ritme van de spreekstem |
|
| 1962-05-12dichter als kijker en ziener, De – . Poëzie van Remco Campert en Sybren Polet. Zonder en met programma |
|
| 1963-05-02Jef Last |
|
| 1964-08-17Bovenste plank I |
|
| 1964-09-19Auteurschap van voorbereidingen. Bij de honderdste geboortedag van Lodewijk van Deyssel. "Dertien close–ups" van Harry G.M. Prick |
|
| 1969-09-27Nesserie |
|
| 1972-04-19mooie, leerzame roman, Een |
|
| 1976-01-02Realistisch |
|
| 1977-10-14Suriname, enzovoort |
|
| 1980-04-21Wereldbeeld van 't landschap |
|
| 1981-05-22Aktualizering |
|
| 1983-12-30Kunst met bijsluiter |
|
| 1998-03-06oude gruis blijft ruisen, Het |
|
| 2007-11-02macht van gekluisde vrouwen, De – [Ondertitel in gekleurd cliché:] Onwetendheid wordt bij de lezer wel erg hoog ingeschat! |
Zie ook |
---|
|
| afwezigheid van de katholiek in de Nederlandse (c.q. Vlaamse) literatuur |
|
| agoog » –ogen» halfzacht» softe hap» geitenwollensokkendom» &quo |
|
| bedoelingen van dichter» gedicht |
|
| beschrijvend ipv beeldend: analyse» betoog» (aangeklede) abstractie ipv beeld |
|
| beschrijving » illustratie ipv beeld»interpretatie»visie»verbeelding»s |
|
| betoog als dekmantel voor de emotie |
|
| concept van boek » idee... » plan... » ontwerp van boek |
|
| dichter geen kopiist van zijn bedoelingen |
|
| didactiek » didactisch» leerzaam» leerdicht» moraliteit» wijsheidslite |
|
| eenzijdigheid » rechtlijnig » (dogmatisch) star » fundamentalisme » sectaris |
|
| ergocentrische benadering van literaire tekst c.q. literaire figuur |
|
| ethiek / esthetiek [OOK: ethiek en kunst c.q. literatuur EN: moraal / kunst |
|
| ethische aspecten van literaire kritiek » – van poëziekritiek |
|
| fabel als versvorm |
|
| Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek |
|
| Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati |
|
| geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) |
|
| geloof » religie » godsdienst |
|
| geweten » gewetensfunctie » functie als geweten |
|
| historisch gebeuren » geschiedenis : getransformeerd tot fictie of verhaal |
|
| humorloos » gebrek aan humor » afwezigheid van esprit » geen gevoel voor humor |
|
| idee (persoonlijk, niet te delen door anderen) / mening (gemeengoed) |
|
| IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL |
|
| kunst is onweerlegbaar » poëzie is onweerlegbaar » kunst beweert niets |
|
| leer » systeem van denkbeelden » dogmatiek » ideologie |
|
| leerstelligheid versus inspiratie |
|
| levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r |
|
| levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek |
|
| literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond) |
|
| literaire kwaliteit » literaire waarde » SOMS OOK: dubieuze lit. kwaliteit |
|
| literatuur / filosofie cq "leidende ideeën" OF literatuur / levensbeschouwing) |
|
| mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb |
|
| moraal » moralisme» –ist» –erend» morele overwegingen» zed |
|
| moralistische tekst (–en)\ zedepreek» moraliserend» tendenztekst» tendentieu |
|
| norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie |
|
| onderweg zijn (christelijk–joodse gedachte van zware levensreis of pelgrimage) |
|
| onderwijs: reduceert literatuur tot variaties van bestaande (geordende) ideeën |
|
| onkritisch » weinig kritisch » kritiekloos |
|
| opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| pastoraat » pastoraal » zielzorg » SOMS: pastorale troost OF pastoraal werker |
|
| pedagogisch advies / literair advies |
|
| poëzie / leer |
|
| rechtzinnigheid » rechtzinnige leer » orthodoxie |
|
| redeneerderig » OOK: te theoretiserend» uitleggerig» beschouwerig» expliciet |
|
| religieuze ondergrond» dimensie» oorsprong» behoefte» aspecten» karakt |
|
| uitleggen » verklaren » toelichten (in gedicht zelf) |
|
| verkondiging » prediking » geestelijke leiding» lering» apostolaat» ge |
|
| verschillend oordeel » verschil in visie » meningsverschil bij recensenten |
|
| vertekening achteraf (door»in geschiedenis) |
|
| visie » moraal |
|
| vorm / inhoud |
|
| vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v |
|
| waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar |
|
| waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair |
|
| waardenoverdracht » cultuuroverdracht |
|
| waardenverlies » –verval» normvervaging» –loosheid» ondergang va |
|
| waarheid » waar |
|
| waarschuwing mbt. lezen » lezen gevaarlijk! » ontkerstening en méér lezen |
|
| zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm |