1995-05-22 Bij Annie M.G. Schmidt vierde ook de taal anarchie » In haar eentje was Schmidt een Vijftiger in de kinderpoëzie
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1995-05-22 bijzonder
Bij de dood van Annie M.G. Schmidt.
Het artikel begint op de voorpagina (drie kolom), naast een grote portretfoto van de overleden schrijfster, en onder een bericht van haar overlijden, van de kunstredactie. Voortzetting op pagina 11 met de tweede titel als kop (6 kolom breed), onder eveneens aan Annie Schmidt gewijde, geïllustreerde artikelen van de hand van Cornald Maas en van Patrick van den Hanenberg. De bijdrage van Fens is op die pagina verlucht met vier afbeeldingen van pocketuitgaven: "Dikkertje Dap", "De familie Doorsnee", "Het hele schaap Veronica" en "Cabaretliedjes".
Fens citeert de vijfde strofe van het kindergedicht "Het fluitketeltje", en de laatste regels van "De regenworm en zijn moeder" uit Schmidt's laatste bundel "Niet met deuren slaan" (1973).
Genoemd worden verder: "Dag, meneer de kruidenier" (1960), het hoorspel "In Holland staat een huis" ("De familie Doorsnee"), "Minoes", "Otje", "Pluk van de Petteflet", haar verzamelde kinderversjes "Ziezo", de verzamelde liedjes en gedichten voor toneel, radio en tv "Tot hier toe". – Voorts o.m. zinspelingen op "Het schaap Veronica".
anarchisme » anarchist » anarchistisch » orde verstoren(d) cabaret » –lied(jes) » cabaretier » kleinkunst (–enaar) » confer Constantijn Huygensprijs (van de Jan Campert–stichting) dood, Bij de – van... » ter herdenking (van de dood) van... eigenzinnigheid van de taal en»of het woordgebruik humoreske » badinage » badinerie » spottekst » boutade » sotternie illustratie (–s) » platen » afbeelding(en) » reproduktie(s) » prent(en illustratie van kinderboek(en) jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur kinderboek » kinderboeken kinderpoëzie » kinderverzen» –liedje (–s)\ gedichten voor kinderen of j musical nonconformisme » nonconformist(e) » OOK: anti–conformistisch ongewone gewoonheid » het bijzondere van het gewone (: 'buitengewoon') opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) originaliteit » oorspronkelijkheid » eigenheid » persoonlijkheid » herkenbaa radiohoorspel rijmplezier roem » beroemd» populair» veelgelezen» grote publieke belangstelling » Schmidt, Annie M.G. [ = OOK: Zus Schmidt (1928); cf. 19.3.1993] taal » –kracht » macht c.q. kracht v.d. taal » taalgebeuren » –k tv » tv–programma (–'s)\ televisie–uitzending(en)\ –optreden» &n Vijftig » Vijftigers » beweging van "Vijftig" vrouwelijke auteur (–s) » (tekst) geschreven door vrouw(en)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3  Deel _4