1998-04-27 lege lijst van het verleden, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1998-04-27 maandagstuk (boekbespreking max. plm. 2200 wrdn)
opmerking
Met afbeelding van geschilderd portret van Judith Leyster (1633).
Geciteerd wordt een vierregelige tekst bij een embleem op de spreuk 'Nulla dies sine linea' uit het portret van Margareta van Godewyck in de studie "Met en zonder lauwerkrans. Schrijvende vrouwen uit de vroeg–moderne tijd 1550–1850, van Anna Bijns tot Elise van Calcar" (1997). Verder uit dezelfde studie: een van de acht strofen van een gedicht 'op de nooit gehoorde schaarkunst van juffrouw Joanna Koerten' alsmede een paar regels over Constantia van Utrecht, dochter van Willem van Nieuwlandt en in 1628 gehuwd met de schilder Adriaan van Utrecht. – Uit het "overigens aardige" opstel 'De schildersopleiding van kunstenaressen' in het besproken boek citeert Fens het begin als typerend voor de "witte plekken" die men "vaker in historische vrouwenstudies" tegenkomt: "Dat er niets over te zeggen valt, is alleszeggend", aldus Fens.
Ter sprake komen nog de allegorische tekening 'Triomf van de schilderkunst over de dood' van Gesina ter Borch (1660) en het schilderijtje 'Tekenend meisje' van Gabriël Metsu (dat in de National Gallery te Londen hangt).
Termen
achttiende eeuw » achttiende–eeuws amateur » amateurisme» –ristisch» liefhebber» [HEEL SOMS NEGATIEF:] di Backer, Catharina beeldende kunst en literatuur (: beeldende kunst ivm. c.q. versus literatuur) beeldende kunst in verband met literatuur beeldvorming mbt. (historische) werkelijkheid cq. persoon » beeld van verleden biografie » biografisch » biografische informatie » het genre biografie Block, Agnes Boonen, Arnold bron (–en) » gebruik v bronn(en) cq archief(–ven) » bronvermelding \–o Buijnsters–Smets, L. (Leontine) Chalon, Christina Cramer, Rie dichters / schilders (c.q.: schrijvers / schilders) dilettant » dilettantisme geschiedenis » historie » historische informatie geschiedschrijving » historiografie » geschiedwetenschap » (SOMS: –filosofie Godewyck, Margaretha van Halmale, Geertruide van Kloek, Els knipkunst » kunstknipsels » schaarkunstenaar(s) Koerten, Johanna kunstenares (–sen) » kunst van vrouwen » vrouwen als kunstenaar kunstgeschiedenis » kunsthistorie kunsthandel » –veiling » galerie » kunst kopen » OOK: Sotheby's EN: Ch Leyster, Judith marginale schrijver (–s) » tweede garnituur » middelmatige literatuur mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb Metsu, Gabriël naslagwerk » lexicon» compendium» encyclopedie» register» dictionary&r National Gallery te Londen Nederlandse schilderkunst in de Gouden Eeuw Nieuwlandt, Willem van onbetrouwbaar zicht op verleden onbetrouwbare bron » ontbrekend of weinig betrouwbaar documentair materiaal opleiding tot kunstenaar » kunstopleiding » kunstonderwijs » kunstacademie opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) Peters Sengers, Catharine portret » –ten » portretkunst » portrettering » SOMS: uiterlijk (fysio schilderkunst » schilder (–s) schrijven / schilderen : als vak sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context) sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk) sociologische aspecten van culturele participatie (OOK: maatschappelijke...) specialisme / veelzijdigheid Stoffels, Hendrickje tekening » pentekening(–en)\ tekenkunst» tekenen» –aar» OOK: gra Terborch, Gesina Tobé, Esther Utrecht, Adriaan van Utrecht, Constantia van veelzijdigheid als kracht en handicap (OOK: virtuositeit...) vergeten auteur » vergeten schrijver(s)\ boek(en)\ bundel(s)\ literatuur Visscher, Maria Tesselschade Vondel, Joost van den vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] vrouwenstudies » feministische literaire kritiek » (literaire) vrouwenstudies Weyerman, Jacob zeventiende–eeuws (Hollands) realisme » 'naar het leven' zeventiende–eeuwse literatuur– vs. kunstwaardering
Besproken publikaties
  • Vrouwen en kunst in de Republiek. Een overzicht / onder redactie van Els Kloek, Catharine Peters Sengers, Esther Tobé

  • Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2  Deel _3