mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.)
Artikelen
1973-08-30
Nergensland
1975-06-20
Beschrijvingen
1985-12-20
tegenstanders, De
2003-08-16
angsthaas Vestdijk, De
2008-03-17
bevrijdende troost van het ochtendlicht, De – [Kopje in de tekst:] Troost u, wordt het volk toegeroepen
Zie ook
"wir" » "wij" » "we" (in de Matthäus Passion)
betekenis / inhoud [: kunstenaar geeft inhoud (stof) betekenis]
biografie en roman: lezen van – (OOK MBT.: biografietraditie – romantraditie)
confrontatie van lezer met eigen verleden
factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
Fens: gewijzigde waardering bij – » F corrigeert cq herroept zich » F. over F.
geest van lezer blijft vorm zoeken voor een tijdelijke gestalte van zichzelf
identificatie bij» van lezer (c.q. toeschouwer» kijker» luisteraar)
identificatie met... » beeld van personage
identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
individuele receptie
lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer
middelmaat en topniveau » hiërarchie in waarde(n) » niveau » hoog peil
onjuiste herkenning (, verkeerd beeld door – )
ontdekken van de vorm is het proces van betekenis geven
oude humor / jonge humor (uit '50 & '60 doet je jong voelen vs "maakt je oud")
schaamte bij» van lezer (OOK: gêne» schroom» omzichtigheid» eerbied&r
taal (literatuur): geeft gestalte aan (ware) realiteit achter de realiteit
talloze identificatiegestalten van lezer, de –
tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken)
vorm » vormkracht » vormgeving » OOK: design EN: vormloosheid c.q. vormeloos
waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning
zelfherkenning » zelfherkenning bij lezer c.q. kijker
zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs