mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.)
Artikelen
  • 1973-08-30Nergensland
  • 1975-06-20Beschrijvingen
  • 1985-12-20tegenstanders, De
  • 2003-08-16angsthaas Vestdijk, De
  • 2008-03-17bevrijdende troost van het ochtendlicht, De – [Kopje in de tekst:] Troost u, wordt het volk toegeroepen
  • Zie ook
  • "wir" » "wij" » "we" (in de Matthäus Passion)
  • betekenis / inhoud [: kunstenaar geeft inhoud (stof) betekenis]
  • biografie en roman: lezen van – (OOK MBT.: biografietraditie – romantraditie)
  • confrontatie van lezer met eigen verleden
  • factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
  • Fens: gewijzigde waardering bij – » F corrigeert cq herroept zich » F. over F.
  • geest van lezer blijft vorm zoeken voor een tijdelijke gestalte van zichzelf
  • identificatie bij» van lezer (c.q. toeschouwer» kijker» luisteraar)
  • identificatie met... » beeld van personage
  • identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
  • individuele receptie
  • lezer verandert » veranderde c.q. veranderende identificatie(s) bij lezer
  • middelmaat en topniveau » hiërarchie in waarde(n) » niveau » hoog peil
  • onjuiste herkenning (, verkeerd beeld door – )
  • ontdekken van de vorm is het proces van betekenis geven
  • oude humor / jonge humor (uit '50 & '60 doet je jong voelen vs "maakt je oud")
  • schaamte bij» van lezer (OOK: gêne» schroom» omzichtigheid» eerbied&r
  • taal (literatuur): geeft gestalte aan (ware) realiteit achter de realiteit
  • talloze identificatiegestalten van lezer, de –
  • tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken)
  • vorm » vormkracht » vormgeving » OOK: design EN: vormloosheid c.q. vormeloos
  • waardering veranderend» veranderd » vergane glorie; SOMS: late(re) erkenning
  • zelfherkenning » zelfherkenning bij lezer c.q. kijker
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs