1968-11-30 dichter op de grens van natuur en cultuur, De – . Bermtoerisme van Bernlef
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1968-11-30 groot zaterdag–artikel (meer dan ± 1800 woorden)
Met over twee kolom fotoportret van J. Bernlef.
Aandacht met name voor een bepaald soort gedicht: "het gedicht als het product van het samentreffen van twee of meer werkelijkheden [...] het toeval de organiserende instantie en de dichter de registrator van het toeval [...] versmaadt compositie, stramien, eigen taal of literaire taal; het gedicht is geen kunstproduct meer in de traditionele zin [...]".
associaties oproepend » kans geven tot associatie Bernlef, J. [pseudoniem van: H.J. Marsman] collage » collages » beeld–gedicht(en) dichten: d.i. verklaringen want verbindingen laten ontstaan in taal dichterschap » OOK: dichterlijke werkzaamheid » dichter cq auteur aan het werk doe–het–zelf in poëzie Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati foto (–'s) van auteur(s) » met foto van auteur(s) genese » wording » ontstaan van poëzie (c.q.: van gedicht» gedichten) Knap, Henri A.A.R. lezer leest alles met elkaar in relatie lezer maakt de tekst: met associaties » lezer brengt tekst tot voltooiing lezer, persoonlijke inbreng van – objet trouvé » ready made opzet » compositie» indeling» opbouw» structuur» aanpak (OOK van bespr poëzie–bouwpakket toeval? » schijnbaar toevallig » georganiseerd toeval? werkwijze van recensent » genese van een kritiek » lezen voor een recensie X NOG NIET GEHEEL BETREFWOORD en»of GEANNOTEERD !
  • Bermtoerisme / [poëzie van] J. Bernlef

• Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2