cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1959-05-30artiesteningang is maar nauw, de – . drie jaar arnhemse toneelschool |
|
| 1961-05-06Nijhoff als criticus. Gevoel voor gemeenschap en traditie. Kanttekeningen bij verzameld proza. |
|
| 1965-11-25Klassieken [*] |
|
| 1971-11-16Monument in een leegte. Een "Memor–boek" over het leven der joden in Nederland vanaf de middeleeuwen tot 1940 |
|
| 1975-11-16Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama |
|
| 1978-03-31Ongeveer–kultuur |
|
| 1981-05-15Leermeesters |
|
| 1981-06-26Protesen |
|
| 1982-10-30F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen |
|
| 1983-02-14ronde van de toekomst in de zeventiende eeuw, De |
|
| 1984-10-08Schoolgaan in de middeleeuwen |
|
| 1987-06-12Werk in uitvoering |
|
| 1987-09-21stilte van een vijver doorbreken, De |
|
| 1988-01-08Ere–geleerden |
|
| 1991-04-29Mensen van buiten bespreken de Volkskrant |
|
| 1993-01-15Alleen In Halve Woorden Spreken |
|
| 1993-04-01[Personalia] / |
|
| 1993-06-04Woord Is Dood, Het Moet Gelezen, Het |
|
| 1993-07-09Slechtste Opvoeding Of De Beste?, De |
|
| 1993-10-15Vroeger |
|
| 1995-02-10doem van het nuttigheidsdenken, De – . Tussentijdse overweging / [Kees Fens; eerste O.K.W. Onderwijs–lezing voor de K.L. Poll Stichting; tekst volgens de aantekeningen van Dirk–Jan Warmerdam] |
|
| 1996-01-15Demonstraties uit de handschriftenkamer |
|
| 1996-03-02Soaplezen |
|
| 1998-01-12Lezen, leren en veroveren |
|
| 1998-03-09Hoe burgerlijk was de burger? |
|
| 1998-12-18kerk op alfabet, De |
|
| 2001-06-22Middels het gedicht naar beschaving. De bloeitijd van de Nederlandse letterkundige genootschappen |
|
| 2002-04-12Middeleeuwen heel dichtbij |
|
| 2002-07-11Koning danst met gezag |
|
| 2004-01-09Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa |
|
| 2006-03-18Kees Fens 'Een eeuwig voortbestaan na de dood lijkt me verschrikkelijk' /[interview met Kees Fens, door] Gerard Klaasen [tbv. radioprogramma KRO in de rubriek 'Andersdenkenden' op zondag 19.3.2006 14.02 u Radio 747] |
|
| 2007-08-09Muziek als schatkamer voor vergeten teksten [Kopje binnen de tekst:] De tekst schuilt in de muziek |
|
| 2008-05-08heilige boek dat van vader op zoon gaat, Het – . [Kopje binnen de tekst:] Mijn vader had één boek: het woordenboek |
Zie ook |
---|
|
| aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie |
|
| algemene ontwikkeling |
|
| bedreigde universiteit |
|
| behoud van bedreigde Nederlandse cultuurwaarden |
|
| behoudzucht » conservatief » gericht op waarden v. verleden (OOK: lit. motief) |
|
| beschavingsgeschiedenis » beschavings– c.q. cultuuroffensief |
|
| bibliotheek » bewaarbibliotheken» archief(–ven)\ bibliothecair depot» leesza |
|
| bibliotheekgeschiedenis » geschiedenis van bibliotheek » groei van bibliotheek |
|
| boek als historisch bepaald medium (: kàn dus verdwijnen) » uitstervend boek |
|
| christendom » christelijke traditie » christelijke cultuur |
|
| conserveren is culturele opdracht » (: jawel, maar... ) |
|
| cultureel erfgoed » geestelijk»nationaal»industrieel erfgoed » cultuurverled |
|
| cultuurbehoud » redden c.q. redding van cultureel erfgoed |
|
| cultuurbevordering |
|
| cultuurconsumptie » gedwongen confrontatie met cultuur » jagen op cultuur |
|
| cultuurpessimisme » ondergangsideeën mbt. onze bedreigde cultuur |
|
| cultuurpolitiek » cultuurbeleid » SOMS: politiek en cultuur (c.q. literatuur) |
|
| cultuurspreiding |
|
| cultuurverantwoordelijkheid » cultuurbewustzijn |
|
| cultuurverlies » –arm» –vernietiging» –ondergang» geen cul |
|
| cultuurvorming » culturele vorming » esthetische educatie |
|
| dehumanisering universitaire studie» universitaire verhoudingen |
|
| distributie (van kunst » cultuur » literatuur) |
|
| doorgeven van het gelezene (dat verder eigen weg gaat) |
|
| doorleren » vervolgstudie |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| ernst van de kunst cq literatuur » kunst cq literatuur als taak of opdracht |
|
| expressievakken » vrije expressie |
|
| financiële cq economische aspecten of historie» geldzaken» economie» munt(&nd |
|
| geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap) |
|
| geschiedenisonderwijs |
|
| herlezen » herlezing » vaker lezen » herhaalde lezing |
|
| individueel talent kan alleen binnen de grote traditie functioneren |
|
| jezuïetencollege » jezuïetenschool |
|
| kennisoverdracht / onderzoek |
|
| kunstbeleid » museumbeleid » museaal beleid |
|
| leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| leermeester – leerlingen : gelijkwaardigen |
|
| leermeester / leerling (OF: verhouding leermeester–leerling; SOMS: omgang...) |
|
| leermeester blijft leerling |
|
| lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren |
|
| literatuur als maatschappelijk gebeuren» literair bedrijf» literaire markt |
|
| literatuur in functie van gemeenschappelijke grote cultuurtraditie |
|
| maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten |
|
| mentaliteitsgeschiedenis » begrippen–\ ideeën–\ cultuurhistorie» tijdsb |
|
| motivatie » gemotiveerd(heid) |
|
| museumbezoek » museumbezoeker(s) |
|
| museumwereld |
|
| niet lezen » zelden cq nooit (meer) (kunnen) lezen» niet–lezer» boekheiden(e |
|
| onderwijs ZIE OOK: vorming EN: literatuuronderwijs EN: poëzie leren lezen |
|
| onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek |
|
| onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r |
|
| oprichting Stichting Centraal Beraad voor Beeldende Vorming |
|
| oude spelling » OOK: oude spelling gehandhaafd |
|
| overlevering van literatuur |
|
| overtuigend » enthousiasmerend » stimulerend » lezen bevorderend |
|
| popularisering van wetenschap » gepopulariseerde wetenschap » populair–wschp. |
|
| presentatie boekenprogramma op Avro–tv door Martin Ros |
|
| retoriek misschien enige middel tot doorgeven van collectief wereldbeeld |
|
| school |
|
| schoolvoorstelling |
|
| stijl » stijlvol » voornaam » op niveau » verfijnd |
|
| studie » studeren » studieus » student(en) » OOK: doorleren » leren |
|
| toegankelijkheid van cultuur » kennis » wetenschap |
|
| traditie » conventie » overlevering » (goede) oude gewoonte(n) » continu&ium |
|
| traditie » traditioneel » taal van de traditie » SOMS: vorm volgens conventie |
|
| uitstervende lezer » zeldzame mensensoort: de lezer » lezen sterft uit |
|
| universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs |
|
| verantwoordelijkheid van intellectuelen » intellectuele integriteit |
|
| verdwijnend christelijk cq r.k.referentiekader» verdwenen chr. referentiekader |
|
| verdwijnend cultureel referentiekader » verdwenen culturele context |
|
| verdwijnend historisch referentiekader » verdwenen interesse in geschiedenis |
|
| volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling |
|
| waardenoverdracht » cultuuroverdracht |
|
| waardenverlies ZIE OOK: cultuurverlies |
|
| weerloosheid van geesteswetenschappen » verdediging van geesteswetenschappen |
|
| wetenschap » onderzoek » wetenschappelijk onderzoek » wetenschapsbeoefening |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| zin van literaire kritiek c.q. recensies in dagblad(en) |
|
| zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs |
|
| ` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!] |