diepgang van literatuur: géén bevestiging wèl schokkend zicht op fundamenteels
Artikelen
1982-07-02
"Ik heb m'n hele leven lang 't idee gehad dat ik vreselijk veel in moest halen" / [vraaggesprek met Kees Fens door] Willem Kuipers
Zie ook
aangrijpend als waardekwalificatie (OOK: schokkend» overrompelend» getuigend)
alle grote kunst is tragisch
beleving van kunstwerk » kunstbeleving » beleving van kunst
betekenisgeving » relatie(s) leggen » beeldvorming » tot eenheid lezen
betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding
identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
kunst (cq literatuur) als escape» versiering» ontsnapping uit de werkelijkheid
kunstervaring dwingt tot zelfinterpretatie en zelfontdekking
lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r
lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu
persoonlijke verwerking c.q. beleving v.h. gelezene» geziene» gehoorde
tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken)
tragiek » tragedie » tragisch » tragische visie » (tragische) katharsis
tweede–rangs literatuur: levert wat lezer verlangt (ook aan taal)
waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar
zelfconfrontatie door lezen (tocht door een hiernamaals van onze hele cultuur)
zelfconfrontatie: essentie van literatuur lezen » literatuur: zelfconfrontatie
zelfonderzoek (: eigen innerlijk)\ –confrontatie» –ontmaskering» –ontd
zin van lezen is zoeken (niet naar antwoorden maar naar vragen)
zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs