literatuur functioneert [soms] buiten gebied van literatuur
Artikelen
  • 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar
  • 1962-02-10eerste etappe" van H.J. Friedericy, "De – . Lezen met en zonder herinnering. Gewoonheid en echtheid
  • 1963-05-02Jef Last
  • 1973-10-15Carmiggelt 60
  • 1975-02-08Lezen en schrijven teruggebracht tot maatschappij–confrontatie. Kritieken van J.F. Vogelaar
  • 1975-06-06Multatuli (1)
  • 1980-10-06Don Quichot in het hiernamaals
  • 1987-01-16Verbindingen
  • 1998-03-06oude gruis blijft ruisen, Het
  • 2006-10-27Eenling tegen instituut. Studie over polemiek tussen Menno ter Braak en Anton van Duinkerken in de jaren twintig en dertig
  • Zie ook
  • aanstoot nemende lezer(s) » geërgerde c.q. boze lezer(s) » geschokt publiek
  • amoraliteit » amoreel » ongebonden(heid) » bandeloos(heid) » zedeloosheid
  • autonomie van het kunstwerk » eigen leven cq zelfstandigheid van Grote Kunst
  • autonomie: eigenzinnigheid of onvergelijkbaarheid van (groot) literair werk
  • ethische aspecten van literaire kritiek » – van poëziekritiek
  • kunst (cq literatuur) als escape» versiering» ontsnapping uit de werkelijkheid
  • kunstenaar – maatschappij » (soc.–)maatsch. positie v, schrijver»letterkundi
  • levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek
  • literair wereldbeeld (: wereldbeeld van» in literair werk)
  • literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond)
  • literaire / sociologische benadering
  • literaire kwaliteit » literaire waarde » SOMS OOK: dubieuze lit. kwaliteit
  • literaire middelen & betekenissen: andere dan cq extra–literaire of méér dan
  • literatuur / filosofie cq "leidende ideeën" OF literatuur / levensbeschouwing)
  • literatuur en maatschappij
  • literatuursociologie » –sociologisch » –socioloog
  • onmacht tot metaforisering » tot objectivering door symbolisering
  • opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering)
  • pedagogisch advies / literair advies
  • sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
  • taal: delen van – door lezer en schrijver
  • verwijzing (in gedicht) naar een herkenbare natuur: speelt voor Fens geen rol
  • waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair
  • zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
  • zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm