1957-01-19 Pensioen
Linie, De (weekblad; 30–10–1954 t.m. 10.12.1960) 1957-01-19 fictie \ verhaal \ vertelling \ stripverhaal
opmerking
*[5234]*
Het verhaal beslaat, met een flinke illustratie aan de kop, ruim een halve pagina.
[Inhoud: de ik–figuur van het verhaal heeft het erg moeilijk met zijn gepensioneerd zijn; detectives en huishoudelijk werk vullen zijn tijd niet, en: "Grote literatuur vind ik onzin. Het is me te vermoeiend, mij met schijn–problemen op te houden. 'Je moet jezelf trachten te herkennen in de moderne roman' zegt mijn zwager die leraar is. Dan ken ik hem slecht. Want ik zie geen enkele overeenkomst tussen de personen uit de romans die hij mij leende en de brave leraar (...)". Een kathartische, herkennende ervaring tijdens het bezoek aan een blijspel 'Eigen Haard' brengt hem tot inkeer en zinvol leven. RM]
Termen
bekering » bekeren » bekeerder» geestelijke ommekeer» conversio» SOMS: betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding fictie van de hand van Fens (: verhaal » vertelling) » mogelijk fictie v. Fens geen betekenisgeving » (te) weinig betekenisgeving identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c identificatie bij» van lezer (c.q. toeschouwer» kijker» luisteraar) identificatie met... » beeld van personage literatuur; lezer realiseert zijn talloze mogelijkheden mbv. – museum » musea oud zijn » ouder worden » veroudering » ouderdom : als literair motief pensioen » otium » niet meer werkend theaterbezoek » –bezoeker(s) toneel » drama » versdrama » OOK: voorstelling c.q. uitvoering c.q. vertolking verveling » niet prettig verveling als literair motief » landerigheid als literair motief waarde van lezen » (algemeen of persoonlijk) belang van het lezen X BESCHRIJVING OGV AUTOPSIE; STUK NIET IN BEZIT SAMENSTELLER BIBLIOGRAFIE zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut