1996-04-26 Vergrijzing Naar Leven En Naar Dood
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1996-04-26 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
opmerking
*[3842]*
Geciteerd worden 'Lenteromance' van Annenski, en de eerste strofe van diens 'November'; verder van Mandelstam het kwatrijn 'Geluid, voorzichtig en gedempt: (...)' en 'Dag– en nachtevening', alsmede een van Brodsky's 'Venetiaanse strofen': 'Licht wrikt uw oog als een oester open. (...)' – alles in de vertaling van Zeeman. Genoemd wordt een liefdesgedicht van Koesjner, waarvan de eerste regel luidt: 'Te praten met jou is het grootste geluk dat bestaat!'.
Termen
Annenski, Innokenti Feodorovitsj anoniem » onzichtbaar» onpersoonlijk» leeg» mechanisch» buiten schot&r associatie » connotatie(s) » bijbetekenis(sen) » nuance (–s) » bijgeda avant–garde kunst geweest, eens – bereik van de actuele literatuur » OOK: binnen bereik v.d. actuele literatuur blijvende waarde » toekomstmogelijkheden van tekst » niet verouder(en)d bloemlezing » anthologie » keuze (–bundel) Brodsky, Joseph Aleksandrowitsj [OOK: Brodski, Josif A.] cliché » gemeenplaats(en) » schablones » open deur(en) » platitude(s) conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer conventioneel » traditioneel» conformistisch» stereotiep» alledaags» o dubbelzinnigheid » ambiguïteit » hybride » dubbelzinnig favoriet deel » – gedeelte» – passage» – fragment» – Fens: persoonlijke (privé–) mening» gevoelens» voorkeur» ervaring&raq foto » foto's » fotografie » fotokunst » fotograaf » portretfoto goed » klassiek : biedt steeds nieuwe mogelijkheden: is onuitputtelijk individueel (herkenbaar–)\ uniek» eigen verwerking» onverwisselbaar» bijzond Koesjner, .. lezer–toen / lezer–nu (o.m.: confrontatie – / – ) lezer: zijn referentiekader bepaalt zijn mogelijkheden tot betekenisgeving liefde als literair motief » liefdespoëzie » liefde (–sklacht) als thema literair procédé cq manier (–tje) » literaire procedure cq truc » st Mandelstam, Osip Emiljevitsj nieuw » nieuwheid » nieuwigheid » modern » revolutionair » avant garde oud / ouderwets (: oud maar nog levend / verouderd c.q. passé) poëticaal » over het schrijven (zelf) schrijven » dichten als literair motief Poetry International referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] regel (bijzonder» favoriet» besproken» gekritiseerd» los) (: roept wereld o rijm » rijmen » eindrijm ritme » ritmisch Russische literatuur » literatuur in het Russisch schools » schoolsheid» SOMS: verbalisme » zinloze c.q. inhoudsloze kennis sentimenteel » –taliteit» zoetelijk» lievig » drakerig » larmoya symbolisme » symbolistisch » symbolist » (OOK:) het Symbolisme taal » –kracht » macht c.q. kracht v.d. taal » taalgebeuren » –k tijdgebonden betekenis c.q. effect » cultuurgebonden betekenis c.q. beleving verdwenen historische context v. (literair) werk » onbekende context lit. werk verouderen van tekst(en) » veroudering van stijlmiddelen c.q. presentatie veroudering van literatuur ––taalveroudering ––beeld(en)veroudering verouderingsproces van literatuur » OOK: snelle afschrijving v.h. verleden versregel » –regels : treffende (hoog gewaardeerde » favoriete) – vertaling in proza (poëzie– ) vertaling uit het Russisch vertaling van poëzie » vertaalde poëzie vorm (taal) / inhoud ; OOK: samenhang cq (verloren) verband vorm en inhoud waarderingsprincipe bij Fens » motief (–ven) voor Fens' bewondering woord / zin (: in poëzie) Zeeman, Peter
Besproken publikaties
  • Vier Petersburgers / [bloemlezing uit de poëzie van I. Annenski, O. Mandelstam, Koesjner en J. Brodsky; samenstelling en vertaling door] Peter Zeeman

  • Open originelen in nieuw venster: Deel