zin van literatuur » – van literatuuronderwijs » doel van letterkundeonderwijs
Artikelen
1957-01-19 00:00:00
Pensioen
1961-09-13 00:00:00
Terzijde I
1962-06-29 00:00:00
Kring I
1962-06-30 00:00:00
Kring II
1973-10-15 00:00:00
Carmiggelt 60
1974-09-13 00:00:00
Najaar
1975-11-16 00:00:00
Literatuur–onderwijs blijft een Hollands drama
1979-03-16 00:00:00
funktie, De
1982-10-30 00:00:00
F.E.N.S. / [interview door] Mariëtte Hoogeveen en Huub 't Hoen
1994-12-16 00:00:00
'Zij Leven, Don Iosef, Zorgzaam Gedrukt'
Zie ook
antwoord Fens op brief van scholier(en)
betekenis geven aan
betekenisgeving als geloofswijze (: verbeelding geeft zin a.d. ervaren leemte)
boek minachten » minachting voor boek(en) » geen respect voor boek(en)
cultuuroverdracht » traditie c.q. transmissie c.q. commercium van cultuur
cultuurpessimisme » ondergangsideeën mbt. onze bedreigde cultuur
cultuurspreiding
diepgang van literatuur: géén bevestiging wèl schokkend zicht op fundamenteels
elitaire benadering van kunst c.q. cultuur
elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
factoren bij individuele receptie » persoonlijke factoren bij receptie
filosoof » filosofie » wijsgerig » filosofisch (–e achtergrond) » denk
functioneren van poëzie c.q. literair werk in cultuur » – binnen gemeenschap
geëngageerd » politiek c.q. maatschappelijk engagement (c.q. – functioneren)
hekel aan roman (–s) » OOK: bezwaar tegen fictie
herkenning » herkennen » thuiskomst en herkenning » herkenning van het eigene
identificatie bij» van lezer (c.q. toeschouwer» kijker» luisteraar)
identificatie » herkenning » (zelf–)projectie » zelfinzicht » –c
kunst » literatuur : als statussymbool» middel tot sociale distinctie
lectuur [i.t.t. literatuur] » Trivialliteratur » leesvoer (vs. literatuur)
lees ik wel graag? » belangrijker dan lezen » liever dan lezen...
leesplezier » lezen voor je plezier
levenskritiek » tijdsproblemen ivm lit. cq kunstwaardering » ethische kritiek
lezen verleerd; met lezen het –
literaire / politieke cq levensbeschouwelijke of religieuze waardering(sgrond)
literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing
literatuur en maatschappij
literatuur functioneert binnen denkbeeldig (literair) circuit
literatuur functioneert [soms] buiten gebied van literatuur
literatuur; lezer realiseert zijn talloze mogelijkheden mbv. –
literatuuronderwijs is taalonderwijs!
literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college
literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren
maatschappelijk relevant » sociaal verantwoord c.q. functioneel (\ –ionerend)
maatschappelijke relevantie» belang v.literatuurwetenschap» verstaan v.teksten
minachting » » desinteresse » OOK: minachting voor lezen en schrijven
mogelijkheden tot vorm krijgen bij lezer (: identificatiemogelijkheden bij l.)
moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten
neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten
nutteloosheid van poëzie» van schrijven
poëzie: zin van – » hoge plaats van de poëzie
publiekgerichte stijl » stilistische publiekgerichtheid
publiekgerichtheid » verhouding met publiek » houding tegenover publiek
relatie literatuur – buitenwereld (: relatie maatschappelijke werkelijkheid)
schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs
sociale bezorgdheid» bewogenheid» opstandigheid
sociale context van kunst (–werk) » maatschappelijke context van kunst (–werk)
sociale » politieke » maatschappelijke factoren (c.q. – situatie» context)
taak van literatuur » (OOK: sociale) functie of effect van boek cq literatuur
troost
verleden vergeleken met heden
voor welke lezer(s) bedoeld? » (OOK:) voor meeste lezers niet begrijpelijk
waarde van lezen » (algemeen of persoonlijk) belang van het lezen
waarde » waarde (belang» status» waardigheid) v. literatuur » literaire waar
waarde: literaire vs. niet–literaire – » zuiver literair vs extra–literair
waardenoverdracht » cultuuroverdracht
zin van lezen is zoeken (niet naar antwoorden maar naar vragen)
zinvolle nutteloosheid » nutteloze zinvolheid» zinvol nietsdoen» zin boven nut
ZOEK VERDER OP: betekenisgeving (...)
` ...enz. [: HET KAN ZINVOL ZIJN OM VERDER TE ZOEKEN OP DIVERSE TREFWOORDEN!]