vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1956-04-07 00:00:00wanneer roomsen verliefd worden. Zo gaan brave jongens op vrijersvoeten |
|
| 1956-04-28 00:00:00kunst en kitsch voor kinderen |
|
| 1957-02-23 00:00:00lectuur van de moderne mens, De |
|
| 1957-06-15 00:00:00soms wel leuk |
|
| 1958-03-22 00:00:00statistiek [*] |
|
| 1958-07-26 00:00:00lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1959-04-25 00:00:0025 jaar drakenburgh |
|
| 1959-05-30 00:00:00artiesteningang is maar nauw, de – . drie jaar arnhemse toneelschool |
|
| 1959-06-20 00:00:00Speurtocht in een donker verleden Leven op rantsoen |
|
| 1959-08-22 00:00:00democratisering of vulgarisering nieuwe boekenrubriek van de k.r.o. |
|
| 1959-08-29 00:00:00dichters [**] |
|
| 1960-04-30 00:00:00rooms rennen |
|
| 1961-10-29 00:00:00Burgerlijk braafheidsideaal. Goede religieuze kinderboeken zijn vrijwel onvindbaar. Opmerkelijk verschil met "profane" boeken. Bij de boekhandelaar rollen de verrassingen de kast uit |
|
| 1979-09-07 00:00:00Portret |
|
| 1983-02-14 00:00:00ronde van de toekomst in de zeventiende eeuw, De |
|
| 1984-05-18 00:00:00Twee tassen met boeken |
|
| 1985-03-08 00:00:00Mooi |
|
| 1988-02-26 00:00:00Leren |
|
| 1988-05-27 00:00:00Feesttijd |
|
| 1988-11-04 00:00:00In de ongelijkheid ligt onze hoogste triomf |
|
| 1989-02-13 00:00:00stad als een aquarel, Een |
|
| 1989-03-06 00:00:00droom van de leermeester, De |
|
| 1989-11-18 00:00:00Die anarchistische warboel op de Bibelebontse berg |
|
| 1990-02-19 00:00:00harmonie der heren, De |
|
| 1990-03-16 00:00:00Voorbereidend onderwijs |
|
| 1990-12-17 00:00:00duivelse duifheid van Baltasar Gracián, De |
|
| 1991-04-19 00:00:00Prof. Kees Fens (Nederlands): 'Vroeger ging je niet studeren omdat je iets wilde worden. Je bent toevallig iets geworden / Bea Ros |
|
| 1991-09-13 00:00:00facade ophouden van een volwaardige Letteren–faculteit, dat is vals spel", "Een – / Bea Ros |
|
| 1992-02-15 00:00:00Opgezweept |
|
| 1992-10-24 00:00:00Boek en bak |
|
| 1993-01-15 00:00:00Alleen In Halve Woorden Spreken |
|
| 1993-01-29 00:00:00Leermeester En De Kennis Als Ding, De |
|
| 1993-05-28 00:00:00Luister Naar De Stem Die Fluistert |
|
| 1993-07-09 00:00:00Slechtste Opvoeding Of De Beste?, De |
|
| 1993-09-06 00:00:00monument van nog levende cultuur, Een |
|
| 1993-10-15 00:00:00Vroeger |
|
| 1993-12-06 00:00:00hele wereld als huis, De |
|
| 1994-02-14 00:00:00Iedereen is tenslotte een eiland |
|
| 1994-06-03 00:00:00Ziel Van De Zeventiende Eeuw, De |
|
| 1994-07-01 00:00:00onbekende land van katholieke vrouwen, Het |
|
| 1994-08-15 00:00:00wetenschap volgens drs A. Nuis, De – » Alles wat niet praktisch is, is ballast |
|
| 1996-01-26 00:00:00Schepping Verdraagt Geen Scheppers, De |
|
| 1996-10-07 00:00:00uur dat het wint van een jaar, Het |
|
| 1996-11-22 00:00:00Paarse propedeuse |
|
| 1996-12-16 00:00:00gebenedijdste plekken, Een der |
|
| 1998-12-21 00:00:00Aan de gelijken zeer gelijk |
|
| 2001-05-04 00:00:00ideale redenaar is wijs en goed, De – . Quintilianus' handboek over de welsprekendheid vertaald |
|
| 2001-06-22 00:00:00Middels het gedicht naar beschaving. De bloeitijd van de Nederlandse letterkundige genootschappen |
|
| 2001-09-21 00:00:00Ook de kinderkamer hoorde bij de Kerk |
|
| 2002-07-11 00:00:00Koning danst met gezag |
|
| 2004-01-09 00:00:00Ik leef van nutteloosheid. Essayist Kees Fens over de cultuur van Europa |
|
| 2004-12-30 00:00:00Jongens waren we |
Zie ook |
---|
|
| afleren |
|
| agoog » –ogen» halfzacht» softe hap» geitenwollensokkendom» &quo |
|
| algemene ontwikkeling |
|
| artistieke smaak » literaire smaak » muzikale smaak » OOK: smaak vs kunst |
|
| Augustijnen, orde der – » Augustijnen–college » school van paters Augustijne |
|
| auteursbegeleiding door lector c.q. redacteur |
|
| bedreigd gymnasium |
|
| behoefte aan literatuur c.q. aan poëzie |
|
| bemoeizucht, wetenschappelijke c.q. pedagogische – |
|
| beschavingsgeschiedenis » beschavings– c.q. cultuuroffensief |
|
| Beste uit Readers Digest, Het – [maandblad] |
|
| conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer |
|
| cultuur en gezag |
|
| cultuuridealisme » ideaal (idealen) mbt. kennis en kunst |
|
| cultuurvorming » culturele vorming » esthetische educatie |
|
| dagbladkritiek: proces van bewustmaking van structuren + gevolg: waardeoordeel |
|
| didactiek » didactisch» leerzaam» leerdicht» moraliteit» wijsheidslite |
|
| didactisch – moraliserend – deugd bevorderend (OOK: – betuttelend) |
|
| doorwerking van kinderlectuur bij latere lezer |
|
| drie–jarige hbs |
|
| effect van jeugdliteratuur » invloed van het als kind gelezene |
|
| elitaire benadering van kunst c.q. cultuur |
|
| Fens: grote romans v.d. wereldliteratuur moet je lezen tussen je 20e en 30e |
|
| Fens: onderwijskundige » didactische opvattingen |
|
| fotokopie » fotokopiëren » kopieermachine |
|
| geschiedenis van bewustwording als literair motief |
|
| godsdienstige opvoeding » godsdienstonderwijs » geloof (–sgroei) tijdens jeugd |
|
| humaniora |
|
| idee » strekking» "boodschap"\ ideologische lading» tendenz : in OF: van |
|
| IDIL (Stichting Informatie–Dienst Inzake Lectuur) » Lectuurrepertorium IDIL |
|
| intellectuele hartstocht» belangstelling |
|
| jeugdbijbel » kinderbijbel |
|
| jeugdboek » jeugdliteratuur » jeugdboeken » kinderliteratuur » kinderlectuur |
|
| jezuïetenvorming: vorming door jezuïeten EN: vorming van jezuïeten |
|
| jongerenbeweging » jeugdwerk » jongerenpropaganda |
|
| journalistieke eisen c.q. normen volgens Van Duinkerken |
|
| katholieke cultuur: vormend of misvormend » geloof en katholieke cultuur |
|
| katholieke opvoeding » roomse opvoeding |
|
| kennis als waar(degoed) |
|
| kennis gemeenschappelijk bezit van leermeester en leerling |
|
| klassieke vorming » OOK: (elitair) klassiek gevormd publiek |
|
| kostschool » internaat |
|
| kunstacademie » opleiding beeldende kunstenaars |
|
| kunstenares (–sen) » kunst van vrouwen » vrouwen als kunstenaar |
|
| leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid |
|
| leerling ontplooit leermeester |
|
| leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS: |
|
| leermeester (–s) » Meester(s) |
|
| leermeester – leerlingen : gelijkwaardigen |
|
| leermeesters van Fens |
|
| leesverbod » niet lezen! » lezen niet nodig |
|
| levensbeschouwing » –visie» –besef» –leer» –stijl &r |
|
| lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren |
|
| lezer, ontwikkeling als & tot – » persoonlijke groei van lezer » lectuur vormt |
|
| literaire journalistiek |
|
| literaire kritiek » literatuurkritiek » literatuurbeschouwing |
|
| literatuur in functie van gemeenschappelijke grote cultuurtraditie |
|
| minachting » » desinteresse » OOK: minachting voor lezen en schrijven |
|
| moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten |
|
| moralistische tekst (–en)\ zedepreek» moraliserend» tendenztekst» tendentieu |
|
| moreel bezwaar » morele bezwaren » morele kritiek |
|
| motivatie » gemotiveerd(heid) |
|
| museumwereld |
|
| onderwijs ZIE OOK: vorming EN: literatuuronderwijs EN: poëzie leren lezen |
|
| onderwijskunde » –kundige(n) » SOMS –vernieuwing(en) » middenschool &r |
|
| ongelijkheid de basis van onderwijs » onderwijs vorm van ongelijkheid |
|
| opleiding tot kunstenaar » kunstopleiding » kunstonderwijs » kunstacademie |
|
| opvoeder » opvoeders |
|
| opvoeding » educatie(f) » opvoedkundig » pedagogisch (SOMS: –e voorlichting) |
|
| opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) |
|
| pedagogisch advies / literair advies |
|
| persoonlijke geschiedenis» groei» ontwikkeling» rijping : als literair motief |
|
| prijsboek » boek als prijs |
|
| r.k. meisjeslyceum "Fons Vitae" (Amsterdam) |
|
| religieus boek » godsdienstig boek » stichtelijk boek |
|
| rooms–katholieke opleidingen » r.k. onderwijs » katholieke school |
|
| spiritualiteit van de jezuïetenorde » geest c.q. attitude van de jezuïeten |
|
| Stichting "Muzische Vorming" |
|
| studieboek » leerboek » wetenschappelijk boek » specialistisch boek |
|
| succesboeken kinderlectuur » meestgelezen jeugdboek(en) |
|
| taak dagbladkritiek c.q. –recensent » (beperkingen in» door) functie van... |
|
| taalinflatie door jargon» terminilogische inflatie» terminologie problematisch |
|
| teenagers » teeners : als lezerspubliek |
|
| tekst geeft lezer betekenis » doet lezer zichzelf interpreteren (cq ontdekken) |
|
| teleurgesteld in universiteit |
|
| toegankelijkheid van cultuur » kennis » wetenschap |
|
| traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek |
|
| universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs |
|
| verantwoorde jeugdliteratuur |
|
| verleden vergeleken met heden |
|
| visuele beeld tast eigen verbeelding aan» laat geen ruimte voor eigen fantasie |
|
| volkshogeschool Drakenburgh |
|
| volksopvoeding » arbeidersverheffing » volkshogeschool » volksontwikkeling |
|
| voorbehouden lectuur » verboden boek(en) » Index (van verboden boeken) |
|
| voorlichting mbt. boek(en) » voorlichtingsmateriaal boekhandel |
|
| vorming en ontwikkeling van de verbeelding |
|
| vorming kan alleen in confrontatie met anderen |
|
| vrouw / man [vrouwelijk» rol van vrouw» vrouw vs. man» vrouw in mannenwereld] |
|
| waarde van r.k. opvoeding |
|
| waardenoverdracht ZIE OOK: cultuuroverdracht |
|
| waarom? : het meest vormende door leermeesters aan elkaar doorgegeven woord |
|
| Wereldbibliotheek Maatschappij tot verspreiding van Goede en Goedkope Lectuur |
|
| wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming |
|
| yoga |
|
| zelfontplooiing » zelfbevestiging » zelfbevrijding » assertiviteit |
|
| zelfwerkzaamheid » mee (willen) gaan doen |