teleurgesteld in universiteit
Artikelen
  • 1986-05-29Kees Fens kijkt terug op vier jaar hoogleraarschap. 'Ik heb hier nogal eens last van ontwenningsverschijnselen' / Annemie Gielen
  • 1989-10-27Professor Kees Fens 'Als ik niet hard werk verveel ik me. Verveel ik me, dan kom ik tot niets' / Guus Termeer
  • 1994-10-29grootste dreiging is de macht van de middelmaat', 'De – . Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd / Ben Haveman
  • 1994-10-29Professor Fens heeft op de universiteit helemaal niets geleerd. 'De grootste dreiging is de macht van de middelmaat' / [interview met Fens door] Ben Haveman
  • 1994-10-29Kees Fens: er is geen tijd meer voor letteren / [van onze verslaggever]
  • 1994-11-04Afscheids– en diesrede Kees Fens over tijd en traditie als anachronisme. "Wanneer een literair boek een omloopsnelheid heeft van twee maanden, kan een universitaire studie drie jaar zijn" / Kees Fens
  • 1994-11-04geluk van Kees Fens, Het – / J.A.A. van Doorn
  • Zie ook
  • aansluiting bij traditie » continuïteit van cultuur » binnen levende traditie
  • academische interesse (vnl. nog – ) » (vnl. nog) universitaire belangstelling
  • academische verenging » – beperking (OOK: beperktheid) » – tekortkomingen
  • afkeer van geleerden » hekeling van geleerdheid (OOK: – als literair motief)
  • bezuinigingen aan universiteit » in hoger onderwijs
  • creativiteit » scheppen » scheppingsvermogen » –kracht » –drift
  • cultuur van praktische vragen en pasklare antwoorden
  • cultuurverantwoordelijkheid » cultuurbewustzijn
  • dehumanisering universitaire studie» universitaire verhoudingen
  • diesrede "Puer Senex" (tegelijk afscheidsrede Fens Nijmegen 28 oktober 1994)
  • eenzijdigheid door specialisme » freak(s) » vakidioten
  • elite » –tair» happy few» establishment »SOMS elitevorming» ontd
  • essay / (wetenschappelijke) verhandeling c.q. (academisch) betoog
  • essentiële kennis ontbrekend bij specialist
  • Europese cultuur als probleem » breuk in continuïteit van Europese cultuur
  • faculteit der letteren
  • falende academische kritiek » zwijgen van academische kritiek
  • Fens: voorbehoud cq ambivalentie» teleurgesteld» kritisch» afwijzend» negati
  • geen tweede fase (tweefasenstructuur universitair onderwijs)
  • geen vervolg» follow up (in veranderende» verzwakte» bedreigde wetenschap)
  • geleerden contra poëzie » academici versus poëzie » betweter(s)
  • hoogleraarschap » professoraat » hoogleraar
  • humaniora
  • intellectuele hartstocht» belangstelling
  • jaloezie » gekonkel » (politieke) intriges » achterbaks» opportunisme»
  • jonge intellectuelen op de universiteiten » beginnende wetenschapper(s)
  • kennis / verbeelding OF: wetenschap / verbeelding ; SOMS: wetenschap / eenling
  • kennis als waar(degoed)
  • kennis gemeenschappelijk bezit van leermeester en leerling
  • kennisoverdracht / onderzoek
  • KUN » Katholieke Universiteit Nijmegen (later: Radboud Universiteit Nijmegen)
  • leerling – leermeester : verwantschap, geen gelijkheid
  • leerling ontplooit leermeester
  • leerling » student (–en) » studente (–s) » leerlingschap » SOMS:
  • leermeester (–s) » Meester(s)
  • letterenfaculteit Katholieke Universiteit Nijmegen » SOMS: neerlandistiek KUN
  • literatuur in functie van gemeenschappelijke grote cultuurtraditie
  • literatuurwetenschap » letterkundig onderzoek » wetenschap der letteren
  • literatuurwetenschappelijke methoden nivelleren» scheppen abstractie & afstand
  • middelmaat en topniveau » hiërarchie in waarde(n) » niveau » hoog peil
  • middelmaat » gemiddeld(e kwaliteit)\ gelijkheid (–soortig)\ uniform» eentonig
  • ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen
  • mislukken een belangrijke prestatie van de wetenschap
  • moralistisch beklag over hedendaagse universiteiten
  • neerlandicus » –istiek » Nederl. taal– & letterkunde (: verband cq weten
  • onderwijs » onderricht » onderwijzen » doceren » didaktiek
  • problemen met wetenschappelijke kringen » niets te lachen in wsch. leeszalen
  • publiceerdwang » publikatiedrift » –drang » publiceerbehoefte
  • specialisatie » professionalisering » specialisering » specialisme
  • studie » studeren » studieus » student(en) » OOK: doorleren » leren
  • traagheid en universitaire vorming» opleiding» studie» onderzoek
  • universitair onderwijs
  • universiteit » academische studie » universitair onderzoek » hoger onderwijs
  • universiteit » universitair wereldje : als literair motief c.q. als probleem
  • universiteit: een per se conservatieve instelling
  • verantwoordelijkheid van intellectuelen » intellectuele integriteit
  • verdwijnend cultureel referentiekader » verdwenen culturele context
  • verhouding universiteit – literaire kritiek » (gebrekkig) contact tussen – & &
  • voorwaardelijke financiering » voorschot
  • vorming en ontwikkeling van de verbeelding
  • vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v
  • waarde–vergelijking (vergelijking mbt. waarde) » hiërarchie van waarden
  • waardecriterium » waardecriteria
  • waardenoverdracht » cultuuroverdracht
  • waardenverlies » –verval» normvervaging» –loosheid» ondergang va
  • weerloosheid van geesteswetenschappen » verdediging van geesteswetenschappen
  • wetenschap op topniveau
  • wetenschap van feiten / wetenschap van waarden
  • wetenschap » onderzoek » wetenschappelijk onderzoek » wetenschapsbeoefening
  • wetenschappelijke vorming » universitaire vorming » academische vorming