1996-01-26 Schepping Verdraagt Geen Scheppers, De
Volkskrant (vanaf 31 augustus 1968) 1996-01-26 Poëzie essay vrijdag (plm. 1200 woorden)
opmerking
Geciteerd worden: van Willem Jan Otten 'Begin november' en het begin van 'Tijdens de les' uit de reeks "Elf wakken" in het recente Tirade–nummer; van Huub Beurskens 'In een klein berkenbos – 20.10.1990' en 'La puerta del vino' uit diens jongste bundel "Iets zo eenvoudigs".
Termen
afspiegeling / werkelijkheid ; OOK: schaduwbeeld / reële wereld (Plato) Beurskens, Huub bos als literair motief » woud als literair motief citeren » citaat » motto » citaten » wijze van citeren » geciteerd wor Debussy, Claude epigonisme / authenticiteit (: grens tussen – ) feit / fictie Fens: persoonlijke ervaring» herinnering [ OOK: jeugdherinnering Fens ] fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) Gogh, Vincent van interpretatie v.d. werkelijkheid (c.q. bedrieglijke veelvoudige werkelijkheid) intertextualiteit invloed » beïnvloeding OOK: verwantschap » overeenkomst » gelijkenis invloed van gelezen boek op latere lectuur jeugdlectuur / later gelezen literatuur kunst / leven (kunst / werkelijkheid): verhouding werk–leven c.q. kunst–leven kunst als proces van leeghalen c.q. roofbouw c.q. opheffen v.d. werkelijkheid leeservaring » leesbeleving » literatuurbeleving » beleving van je lectuur lezen activeert eerder gelezen teksten muziek » muzikaal » OOK: Fens over muziek opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering) originaliteit » oorspronkelijkheid » eigenheid » persoonlijkheid » herkenbaa Otten, Willem Jan Palestrina, Giovanni Pierluigi da referentiekader » voorkennis» ervaring : bij lezer»kijker [cf referentiekader] scheppingsproces » creatief proces » vormkracht Tirade [tijdschrift] verwijzing » allusie(s) » zinspeling(en) » citaat » toespeling » vooru vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v vorming en ontwikkeling van de verbeelding werkelijkheid tot fictie gemaakt (door literatuur c.q. kunst)

Open originelen in nieuw venster: Deel _1  Deel _2