conditionering van lezer » geconditioneerde lezer » gewenning van lezer
Artikelen
  • 1965-03-16 00:00:00Kritiek **
  • 1972-04-28 00:00:00Dichters van eergisteren
  • 1974-06-07 00:00:00Gewenning
  • 1975-03-28 00:00:00Vanaf het zesde uur
  • 1975-05-23 00:00:00Verenging
  • 1977-11-11 00:00:00Verouderd beeldschrift
  • 1978-10-06 00:00:00onderste lagen van de lezer, De
  • 1980-03-03 00:00:00Last en lust van multiple–Joyce
  • 1980-04-21 00:00:00Wereldbeeld van 't landschap
  • 1981-01-23 00:00:00Tussen de slingers
  • 1983-02-21 00:00:00Met het oog op het lezend publiek
  • 1984-01-09 00:00:00"Sprekend, maar stilgezet"
  • 1984-05-14 00:00:00verleden van de lezers, Het
  • 1988-02-29 00:00:00mislukte bevrijdingsgeschiedenis, Een
  • 1988-11-11 00:00:00Zonder Papieren
  • 1989-03-24 00:00:00Onaangepast
  • 1990-09-07 00:00:00Handel en wandel
  • 1990-10-12 00:00:00Afkomst van de Vondeling
  • 1991-08-23 00:00:00Taal op Komst
  • 1996-04-26 00:00:00Vergrijzing Naar Leven En Naar Dood
  • 1997-09-26 00:00:00Gehinderd door het ene leesoog
  • 1998-12-24 00:00:00voorlopig laatste vraag, De
  • 2000-03-17 00:00:00'Grote literatuur is nooit evenwichtig' Piet Gerbrandy bepleit een onbevangen wijze van lezen
  • 2003-06-26 00:00:00Bakstenen sonnet
  • 2003-12-19 00:00:00onbevangenheid van de postduif, De – . K. Schippers laat het de dingen zelf zo eenvoudig mogelijk zeggen
  • Zie ook
  • avontuurlijk lezen
  • beïnvloeding (...) ZIE OOK: invloed (...)
  • bevooroordeeldheid » vooringenomenheid » vooroordeel bij (waarde–) oordeel
  • conditionering van lezer» toeschouwer» luisteraar» kunstaanschouwing
  • conformisme / ontregeling (: traditioneel / ontregeld)
  • conventie van lezer(s) » leesconventie(s)
  • dagelijkse (het – ) tot nieuwe schepping maken
  • eigen / niet eigen (: eigen beleving of door literatuur voorgevormd?)
  • gedicht: moeilijk doen om bijna niets
  • geheugen van lezer » organisatie van geheugen van lezer
  • gewenning aan gedichten
  • gewenning tussen lezer en tekst
  • herinnering » herkenning : in relatie met waardering
  • herkende metafoor door taal als nieuw beleefd
  • herkennen / leren kennen (: vertrouwd / nieuw OF: bekend / onbekend)
  • herkenning (maar slechts half) als eis van lezer» toeschouwer
  • huidige kunstgenieter » –consument : geconfronteerd met vele eeuwen kunst
  • identiteitsvraag » wat is eigenlijk van mijzelf? » wie ben ik?
  • interpretatie en waardering » interpretatiemogelijkheden en waardetoekenning
  • invloed van gelezen boek op latere lectuur
  • jeugdlectuur/later gelezen literatuur
  • kinderlijk = dichterlijk = gewoon = bijzonder (: alles als nieuw kunnen zien)
  • kitsch: niet lelijk maar: mislukt mooi» bewust mooi» aanstellerig mooi
  • kunst van het vergeten soms nodig » SOMS: vergeten onmogelijk geworden
  • kunsthistorische discipline: onbevooroordeeld» contextloos» precies kijken
  • leesmotivatie » leeshouding » –instelling » leesmotief
  • lezen – herlezen – herinnering
  • lezen een sociale aangelegenheid » leesgeluk (willen) delen
  • lezen verleerd; met lezen het –
  • lezer geconditioneerd door 'eerste blik'
  • lezer tot discussie uitgenodigd » dialoog met lezer » lezer aangesproken
  • lezer, vooroordelen bij – » vooringenomenheid van de lezer
  • lezersverwachting » (literair) verwachtingspatroon van lezer » leesverwachting
  • literaire waardering: functie van de lezer
  • literatuur lezen geen opleidings– maar wel een karakterspecialisme
  • literatuur ontwent de lezer aan de werkelijkheid
  • literatuuronderwijs » onderwijs in de letteren » literatuurles » –college
  • modellering bij critici » modelleringsproces bij critici
  • norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie
  • normen bij het lezen van poëzie
  • onmacht van de kritiek» tekortschieten cq onbevoegdheid v. (literaire) kritiek
  • onrust bij lezer » onzekerheid bij lezer
  • onrust bij lezer » onzekerheid bij lezer : vertrouwd/ onvertrouwd
  • ontregeld waarnemen laat het oorspronkelijke» unieke» bijzondere ontdekken
  • opvoeding, literaire – (: literaire educatie» vorming» enthousiasmering)
  • overinterpretatie » gevaar van –\ lezen buiten 't materiaal om»te diep(zinnig)
  • persoonlijke voorkeur » particuliere waardering » privé gewaardeerd
  • poëziedidactiek
  • recensiebeleid » recensentenpolitiek » recensiepolitiek
  • referentiekader ZIE OOK: chr. –, cult. –, hist. –, (etc. –)
  • referentiekader»voorkennis bij»van lezer
  • relatie auteur–lezer–boek: auteur vormt de lezer; lezer laat zich manipuleren
  • school
  • smaak / oordeel: onderscheid –
  • smaak » goede smaak ; [SOMS OOK: smaakvorming]
  • theorieën: afspraken mbt. het lezen van poëzie
  • verschillende wijzen van lezen » soort (van) lezen » manier(en) om te lezen
  • visie op kunstwerk » beeld van kunstwerk » idee over kunstwerk
  • voorkennis, te verwachten c.q. vereiste –
  • vorming » vormingswerk» –ideaal» vorming als taak» SOMS: manipulatie v
  • waardeoordeel geconditioneerd door context» situering (OOK: lit. betekenis...)
  • waardeoordeel geconditioneerd door wat "hoort"
  • waardetoekenning » oordeel (–svorming) » beoordelings– & waarderingsproc
  • wisselwerking tussen lezer(s) en gedicht