literaire middelen (, mogelijkheden van – ) » vormtechniek » taalmiddelen |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1960-05-28droogstoppel en het pak van sjaalman. parallellen in max havelaar |
|
| 1960-11-26Uit een klein rijk. "Stad aan de Maas" Nieuwe roman van Antoon Coolen |
|
| 1961-09-09Van vrolijk tot vrolijk. Verhalen van G.K. van het Reve en A.L. Schneiders; roman van Isaak Faro [sic] |
|
| 1961-09-16vadsige koningen" van Hugo Raes, "De – . Roman en relaas. Leven Anno 1961 |
|
| 1962-02-03Met geleende en eigen stem. Verhalen van J.W. Holsbergen en Jan Wolkers. Tweeërlei benadering van de werkelijkheid |
|
| 1962-10-20kleine oorlog van een leraar, De – . "De Verwondering" van Hugo Claus. Kracht en zwakte van een procédé |
|
| 1963-04-27geboorte van een vijftigjarige, De – . "Een pak slaag" van A. Koolhaas |
|
| 1963-06-08Honderdste geboortedag. Slechts één hoofdstuk uit "De kleine zielen" van Louis Couperus |
|
| 1963-08-31Beschrijven en doorzien. "Bij nader inzien" van J.J. Voskuil [Kop in de tekst:] Vorm als bewijs van de inhoud |
|
| 1963-10-15Rode bessen |
|
| 1964-02-01Twee ongewone boeken. Willem Wittkampfs interviews en een roman van Jos Ruting |
|
| 1964-10-24Dichten als zacht redeneren. Verzen van Ellen Warmond, José Boyens en F.L. Bastet |
|
| 1965-03-22Vlaamse roman I, De – |
|
| 1965-07-03Literatuur en leven in drie debuten. Proza van J. Waasdorp, Kees Holierhoek en J. Bernlef |
|
| 1965-09-18Te weinig en te veel argeloosheid. Verhalen van Geert van Beek en Heere Heeresma. Waardering van fragmenten |
|
| 1968-04-20Antwoord op verzwegen vragen. "Beemdgras"–gedichten van Judith Herzberg |
|
| 1968-05-18Dichters stonden voor onmogelijke taak. Psalmen opnieuw berijmd |
|
| 1969-04-05Spel met verschillende werkelijkheden. "Het kwijlen van de duivel" van de Argentijnse schrijver Julio Cortázar |
|
| 1969-04-19Nieuwe bundel verhalen van J. Bernlef |
|
| 1969-06-28Intrigerende novelle van Alfred Kossmann |
|
| 1970-09-15anonieme poëzie van Jan Hanlo, De |
|
| 1971-01-23Bijbelse verwijzingen van A. Venema en A. Burnier |
|
| 1972-01-22Poëzie met een computer |
|
| 1973-03-17Vier boeken om mee te nemen naar een onbewoond eiland |
|
| 1973-04-13Indische letterkunde |
|
| 1973-05-25Aangepaste hoeveelheden |
|
| 1973-07-13Boek van stand |
|
| 1974-12-13Vertoningen |
|
| 1975-06-28Wisselvallige verhalen van Hart en Geel |
|
| 1975-07-05Beestenspul van Gerrit Komrij en stille poëzie van Kopland |
|
| 1976-07-03"Tot waar zal ik je brengen?" De storm, de schade, de verzekering |
|
| 1977-02-19Rechtlijnige romans laten te weinig te raden over |
|
| 1978-04-07Ongeveer–kultuur II |
|
| 1979-11-09Vader |
|
| 1988-09-02Kunstkunst |
|
| 1988-12-31Als het ijzer heet is |
|
| 1989-11-24Waarover moet het gaan? |
|
| 1996-01-05Openingen Maken Het Gedicht, De |
|
| 1998-01-26bloemlezer als lezer, De |
|
| 2005-03-18achterkant van de poëzie, De – . Vleselijkheid, aardsheid en onstuimigheid bij Piet Gerbrandy |
|
| 2006-10-06Hoeveel wit kan de lezer verdragen? Yra van Dijk buigt zich over lege plekken in moderne poëzie |
Zie ook |
---|
|
| betekenisondersteuning door verstechnische middelen |
|
| bodemregel |
|
| brief als vorm van verhaal of essay» tekst cq verhaal in briefvorm» open brief |
|
| briefvorm (in poëzie) » gedicht in vorm van brief » rijmbrief » briefdicht |
|
| combinatie verheven & plat » plechtstatige èn gewone taal |
|
| compositie / constructie |
|
| contra structuurzoekers |
|
| contrastwerking » effect van tegenstellingen » effect van contrast |
|
| detail » –isme» (te) gedetailleerd» functie van detail(s)\ SOMS: overvolledi |
|
| eenheidscheppende stijl » consequente "toon" |
|
| Fens: kritisch programma » (EVT.: ergocentrisch) uitgangspunt v. lit. kritiek |
|
| fictie / waarheid (c.q. realiteit) |
|
| fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) |
|
| filmisch |
|
| geen beeld geworden» weinig verbeelding» geen objectivering» (verteld maar...) |
|
| gegeven / intrige (: statisch / dynamisch) |
|
| imperfectum (onvoltooid verleden tijd) en lyriek |
|
| intrige niet aanwijsbaar in verhalen van Van het Reve |
|
| kettingtekst » OOK: kettingrijm |
|
| kunstmatigheid van kunst » werkelijkheid zichtbaar maken eist stilering: vorm |
|
| lezer gemanipuleerd c.q. aangesproken » criticus gemanipuleerd |
|
| literair procédé cq manier (–tje) » literaire procedure cq truc » st |
|
| literaire middelen & betekenissen: andere dan cq extra–literaire of méér dan |
|
| literatuur die vnl. zichzelf als literatuur demonstreert: literaire literatuur |
|
| literatuuronderwijs is taalonderwijs! |
|
| muzikale illustratie» begeleiding bij (voorgedragen) tekst(en) |
|
| muzikale poëzie » muzikaliteit van het gedicht (SOMS: géén muzikale po&eum |
|
| natuurlijkheid bestaat niet (tenzij door literaire middelen) ("net echt") |
|
| ondertoon |
|
| opbouw van gedicht c.q. van versregel |
|
| opbouw van tekst (–en) |
|
| open einde » abrupte afsluiting |
|
| opzet » compositie» indeling» opbouw» structuur» aanpak (OOK van bespr |
|
| overdrijving als literaire techniek » hyperbool als stijlmiddel |
|
| parallel in opbouw» compositie (OOK: mbt. personages) |
|
| perspectief » –verschuiving(en) » verschillende (cq partijdige) perspectieven |
|
| praesens (onvoltooid tegenwoordige tijd) |
|
| praesens (onvoltooid tegenwoordige tijd) en lyriek |
|
| praktische lessuggestie van Fens voor taalgericht literatuuronderwijs |
|
| rijmdwang (: toevallige klankgelijkheid bij geforceerde betekenissamenhang) |
|
| roman in brieven » epistolaire vorm in (de) roman(s) |
|
| samenvallen van zin en versregel bij Achterberg |
|
| schrijfpoging » schrijfoefening(en) » schrijven (proberen te) leren |
|
| schrijftechniek » –methode » werkwijze van auteur(s) » "making of the v |
|
| sfeer door tekenende details op(ge)roepen » aandacht voor cq waarde van detail |
|
| simultaneïteit » gelijktijdigheid |
|
| stijl » stilistisch vermogen » schrijfwijze » taalbehandeling |
|
| stijl: geheim van de vorm |
|
| stijleigenaardigheden van Blokker |
|
| stijlmiddel » stilistische middelen » stijlmiddelen » stijlfiguur |
|
| stilering |
|
| stilistische analyse |
|
| stilistische structuur » structurele stijlkenmerken |
|
| taal » –kracht » macht c.q. kracht v.d. taal » taalgebeuren » –k |
|
| taal » taalgebruik » gebruik van taal » taalbeheersing » macht over taal |
|
| taalvaardigheid » onderwijs taal » stelvaardigheid » taalbeheersing » opstel |
|
| technische kritiek op Koolhaas |
|
| technische kwaliteit(en) van gedicht(en) |
|
| tegenwoordige tijd / verleden tijd [werkwoordstijden] |
|
| thema » thematische behandeling » thematische samenhang c.q. verwantschap |
|
| traditionele verstechnische middelen |
|
| verhaal in een verhaal » roman in een roman |
|
| verhouding Nederlandse» Indische gedeelten van "Max Havelaar" |
|
| verkleinwoord » diminutieven |
|
| verstechniek » poëtische middelen » versbouw » ambachtelijkheid als dichter |
|
| versvorm » versvormen » poëtische vorm » vorm (–aspecten) van verzen |
|
| vertelinstantie » auctoriële verteller » alwetende verteller |
|
| vervolg op komst ? » komt er een vervolgdeel? |
|
| vorm (taal) / inhoud ; OOK: samenhang cq (verloren) verband vorm en inhoud |
|
| vorm » vormkracht » vormgeving » OOK: design EN: vormloosheid c.q. vormeloos |
|
| vormgeving door afstoten van het accidentele» toevallige» niet essentiële |
|
| vrij vers » vrije verzen » vrijheid van vorm |
|
| vrouwelijk rijm » mannelijk rijm (OOK: vrouwelijk vs. mannelijk rijm) |
|
| wereld in woorden (autonome» fictieve» literaire werkelijkheid : is van taal) |
|
| zuiver literaire literatuur– cq. poëziebenadering » 'zuiver literair' als norm |