1965-03-22 Vlaamse roman I, De –
Dagblad De Tijd\De Tijd–Maasbode (vanaf 8.2.1956) 1965-03-22 recensie max.1000 wrdn \ één kolom; cursief\romein
opmerking
*[2532]*
Zie ook "Loodlijnen" (1967) p 125vv.
Met diverse citaten, met name uit de 'Inleiding', waarin E.A. Baker's "History of the English Novel" wordt genoemd.
Vermeld worden de dertien door Weisgerber behandelde prozawerken: "Komen en gaan" (Roelants); "Houtekiet" (Walschap); "Het dwaallicht" (Elsschot); "Monsieur Hawarden" (De Pillecyn); "De verschijning te Kallista" (Brulez); "Elias of het gevecht met de nachtegalen" (Gilliams); "Zelfportret of het Galgemaal" (Teirlinck); "De man die zijn haar kort liet knippen" (Daisne); "Terugkeer naar Atlantis" (Lampo); "Klinkaart" (Van Aken); "Joachim van Babylon" (Gijsen); "De bende van Jan de Lichte" (Boon); "De zwarte keizer" (Claus). Zie daarover ook het vervolg van dit artikel, dd 23.3.65.
Termen
1967: LOODLIJNEN, cf. DE BUNDELUITGAVE VAN DIT STUK IN – achtergrond van contemporaine buitenlandse literatuur (, tegen de – ) Aken, Piet van Baker, E.A. Boon, Louis Paul Brulez, Raymond Claus, Hugo Daisne, Johan [ps. van Herman Thiery] Dostojewski, Fjodor Michailowitsj Elsschot, Willem [pseudoniem van Alphons J. de Ridder] geschiedenis Vlaamse literatuur» roman» poëzie Gijsen, Marnix [pseudoniem van Joannes A.A. Goris, alias Zeno] Gilliams, Maurice Hengst, Clément Lampo, Hubert literaire middelen (, mogelijkheden van – ) » vormtechniek » taalmiddelen literatuurgeschiedenis » –historisch » lit.–hist. onderzoek c.q. perspectief norm –en (OOK: poëticale)\ criteria (OOK: van criticus» recensent) » normatie ontwikkelingsgeschiedenis van het genre roman opzet » compositie» indeling» opbouw» structuur» aanpak (OOK van bespr Pillecijn, Filip de (SOMS OOK: De Pillecyn) Roelants, Maurice Teirlinck, Herman Van Nu en Straks [Vlaams literair tijdschrift] vertaling uit het Frans Vlaamse letterkunde» literatuur Walschap, Gerard Weisgerber, Jean
Besproken publikaties
  • Aspecten van de Vlaamse roman 1927–1960 / Jean Weisgerber; [vertaling:] Clément Hengst

  • Open originelen in nieuw venster: Deel