lezen » literair lezen » literatuur lezen |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1958-07-26lectuur van onze middelbare–schooljeugd. de verschillende levensgebieden zijn onscheidbaar |
|
| 1961-03-24Analyse |
|
| 1965-05-01Boekenpakket I |
|
| 1966-08-20Wie veel gelezen heeft kan veel vertellen. Studie over Nijhoff's poëzie |
|
| 1966-11-22Tijdschriften ['66.11.22] |
|
| 1968-09-07gebruik van een wandspiegel, Het – . Gedichten van Morriën |
|
| 1973-08-03Spanning [*] |
|
| 1974-01-18Wachten [*] |
|
| 1980-07-11Belichting |
|
| 1981-01-23Tussen de slingers |
|
| 1983-05-06stam en zijn oude gebruiken, De |
|
| 1983-10-28verdichting van de lezer, De |
|
| 1984-03-23Alleen en van geen mens gestoord [*] |
|
| 1984-04-27lege drukte, De |
|
| 1984-05-18Twee tassen met boeken |
|
| 1984-06-15drie vlekken, De |
|
| 1984-09-10Aan gene zijde van de ophaalbrug |
|
| 1987-02-13Bladeren [**] |
|
| 1987-12-24Zolang het papier wit blijft, is er geen geweld gebruikt » Wit belicht » Poëzie |
|
| 1988-07-11kast vol kennis, Een |
|
| 1989-03-24Onaangepast |
|
| 1989-04-22Papier |
|
| 1989-06-17Gezonde geesten |
|
| 1989-07-16In één ruk [DATUM NOG NAZOEKEN] |
|
| 1990-04-28Leesloop |
|
| 1990-05-12Daarom |
|
| 1990-05-28eeuw van de openbaring, De |
|
| 1990-10-13Achter het raam |
|
| 1991-04-27Geachte bedrijven, |
|
| 1992-12-04Blijvend Aardig En Niets Meer? |
|
| 1993-05-15Houdingen |
|
| 1993-06-12Getijden |
|
| 1993-07-24Zomercursus |
|
| 1993-10-18geluid van een stotende lepel, Het |
|
| 1994-03-19Kamer |
|
| 1994-11-05Dwaallicht |
|
| 1995-01-28Handboek [**] |
|
| 1995-08-18Met En Zonder Het Geluk Van De Blinde Vlek |
|
| 1995-08-25pauze als eeuwigheid, De |
|
| 1995-10-06Lezen Als Tocht Door Het Hiernamaals |
|
| 1995-12-09Biecht |
|
| 1996-03-18ideaal van het alziend oog, Het |
|
| 1997-01-13'Droom is het leven, anders niet' |
|
| 1997-01-31Speuren naar geloof |
|
| 1998-01-05gelezen en uitgelezen bibliotheek, De |
|
| 2003-03-14Opnieuw de bijbel leren lezen. Nicolaas Matsier bedrijft essayistiek van de hoogste soort |
Zie ook |
---|
|
| aandachtig lezen » langzaam lezen » hardnekkig lezen » beschouwend lezen |
|
| afspraken voor het lezen van literatuur (: spelregels voor...) |
|
| andere (betere?) wijze van leven met boeken |
|
| beroepslezer » beroepslezer vs. 'vrije' (gewone) lezer |
|
| betekenisgeving » relatie(s) leggen » beeldvorming » tot eenheid lezen |
|
| betekenisgeving » zingeving» (zingevende) verbanden leggen» (door) verbeelding |
|
| conventie, literaire c.q. taal– » genre–conventie(s) » tekstintentie ivm gen |
|
| cultureel–antropologisch onderzoek van de lezende mens gevraagd |
|
| Fens' manier om poëziebundel te lezen» te verkennen; OOK: bladeren in bundel |
|
| geconcentreerd lezen » zeer goed cq aandachtig cq bewust cq beschouwend lezen |
|
| gelezen, alles – |
|
| goed kijken » goed lezen (manier van kijken » manier van lezen) |
|
| goed lezen » exact lezen » gedisciplineerd & precies lezen wat er staat |
|
| groeiende lezer – (door)groeiende tekst » met lezer vergroeiende poëzie |
|
| hardop lezen |
|
| hekel aan roman (–s) » OOK: bezwaar tegen fictie |
|
| herinnering aan eerste (lees–) beleving » aan eerdere leessituatie |
|
| herlezen (...) |
|
| herlezen » herlezing » vaker lezen » herhaalde lezing |
|
| interpreteren: secundaire bezigheid (tav. primaire lezen, dat raadsel blijft) |
|
| jaloers om lezen » jaloers op lezende(n) » jaloers om leesmogelijkheid |
|
| lees– en tekstcultuur (vanuit c.q. in het jodendom) |
|
| lees... |
|
| leescultuur » [OOK:] géén leescultuur » "ontlezing" » lees |
|
| leesdwang » –zucht» –verslaafd» dwangmatig moeten (door)lezen» d |
|
| leeshouding » houding tijdens (c.q. om in te) lezen (: fysiologisch aspecten) |
|
| leesmotivatie » leeshouding » –instelling » leesmotief |
|
| leesplezier » lezen voor je plezier |
|
| leesproces » leesprocessen » lezen als activiteit » leesmethode |
|
| leesritme |
|
| Leselust |
|
| letterlijk lezen » letterlijke interpretatie » onbevooroordeeld lezen |
|
| lezen ZIE OOK: lezen,... EN: lezen/... EN: lezen:... EN: lezen;... |
|
| lezen ZIE OOK: gelezen... EN: lees–... EN: lezer... EN: lezer(s)... |
|
| lezen ZIE OOK: leesproces |
|
| lezen (...) ZIE OOK: gelezen (...) |
|
| lezen als wonderlijk gedrag » leesgedrag |
|
| lezen door jeugd » door leerlingen » door scholieren |
|
| lezen en ordening » lezen en zoeken naar ordening c.q. patroon |
|
| lezen om verhaalwerkelijkheid / lezen om taalwerkelijkheid |
|
| lezen, onrust & moeiten vh – : de vele associaties» connotaties» commentaren |
|
| lezen/herlezen |
|
| lezen: (overschattende) wijze van – door grote geleerden |
|
| lezen: als filoloog» als taalkundige |
|
| lezen: een anonieme en stiekeme activiteit |
|
| lezen: het boek leest mij (weer) » macht van het boek c.q. de tekst |
|
| lezen: wat je niet weet » men kan alleen lezen wat men niet weet |
|
| lezende mensen |
|
| lezer (...) ZIE OOK: poëzielezer (...) |
|
| lezer / luisteraar, vooroordelen bij – |
|
| lezer van poëzie » lezen van poëzie |
|
| lezer » kijker : vult aan met zijn verbeelding |
|
| lezer » lezen » lezers » lezerschap » het lezer zijn » lezersrol &raqu |
|
| lezer(s) (...) |
|
| lezer, betekenismogelijkheden voor de – |
|
| lezer, vooroordelen bij – » vooringenomenheid van de lezer |
|
| lezer–nu |
|
| lezer: "gewone" versus "(literatuur)wetenschappelijke" |
|
| lezers (zeer diverse): eigen leesmogelijkheid |
|
| lezers– (...) |
|
| lezing (...) |
|
| literair lezen / als filosoof tekst willen verstaan |
|
| literair werk: groeiend produkt van individueel leesproces |
|
| literaire mogelijkheden » literair lezen van tekst |
|
| misverstaan als factor in Nachleben » latere waardering ogv. niet goed lezen |
|
| niet gelezen boeken |
|
| ogentest bij leesproblemen |
|
| ongelezen dichter(s) » niet meer gelezen dichter(s) c.q. dichteres(sen) |
|
| poëzie lezen of beluisteren? » OOK: lees– vs. luisterpoëzie |
|
| poëzie lezen om bevestiging van eigen gevoelens » puberaal lezen van poëzie |
|
| poëzielezer Fens wil: het onbekende» nieuwe» ongehoorde» verrassende |
|
| primair / secundair lezen (eerste lezing / herlezing) |
|
| schilderijen » gravures » tekeningen » afbeeldingen : van lezende mensen |
|
| schoolvak literatuur » SOMS: vernieuwing cq modernisering literatuuronderwijs |
|
| schrijven is vorm v. onderzoek: taal brengt orde» nieuwe ideeën» verbanden aan |
|
| stil–lezen |
|
| taal brengt iets onbekends aan het licht » creativiteit van de taal |
|
| tekstgenre – juiste leeshouding |
|
| tijdelijkheid vereeuwigen: motief om gedichten te lezen |
|
| uitstervende lezer » zeldzame mensensoort: de lezer » lezen sterft uit |
|
| verhalende essayistiek c.q. geschiedschrijving |
|
| voorgelezen worden » voorlezen » voorleesboek |
|
| wij lezen literatuur om de relatie met "Innere Gestalt" van de schrijver |
|
| zelf denken » zelfstandig denken [SOMS: vs. leendenken » geleende gedachten] |