kunst: toevallige werkelijkheid bewerkt tot (beeld van) algemene waarheid |
---|
Artikelen |
---|
|
| 1957-01-03Negen schrijvers over de roman. Het recht op een eigen werkelijkheid |
|
| 1958-05-31kafka's schim blijft in de literatuur rondwaren. "mensen zijn geen goden" van b. roest crollius en "het afscheid" van ivo michiels |
|
| 1959-05-02tingeltangel–amusement. "de deur op een kier" van max dendermonde |
|
| 1959-07-04"Herberg in het misverstand" herdrukt |
|
| 1960-05-07beeld verwint de tekst, het – . bij het platenboek "toen...." en de bundel "ontluisterde mei" |
|
| 1960-07-30bijkomstige voor het wezenlijke, het – . "een hand boven de ogen" van geert van beek |
|
| 1960-08-13poging tot schierbeek "het dier heeft een mens getekend" |
|
| 1961-08-19schrijver en zijn stof, De – "De schuldvraag" van Nel Noordzij, Intelligentie en uitdaging |
|
| 1961-08-26afstand tussen versje en gedicht, De – . "De hemel is te hoog voor deze liefde". Gedichten van Julienne Huybrechts, Inge Tielman, Adriaan Morriën |
|
| 1961-09-2743 april |
|
| 1962-02-03Met geleende en eigen stem. Verhalen van J.W. Holsbergen en Jan Wolkers. Tweeërlei benadering van de werkelijkheid |
|
| 1963-06-01schrijver als maker, De – . Verhalen van Jan Wolkers en G.K. van het Reve. "Dominee met strooien hoed" |
|
| 1973-01-26Geweld tegen geweld |
|
| 1973-06-23Paul van Ostayen [sic] was ook een scherpzinnig prozaist |
|
| 1977-11-04Geblindeerd verhaal |
|
| 1981-08-14Rekonstruktie |
|
| 1981-12-18Interpretatie ['81.12.18] |
|
| 2007-01-25Veroordeeld tot levenslang in The Movies [Kopje in de tekst:] Tragische traagheid wekt tranen |
Zie ook |
---|
|
| aanleiding / betekenis |
|
| afspiegeling / werkelijkheid ; OOK: schaduwbeeld / reële wereld (Plato) |
|
| algemeen / bijzonder [OF: wezenlijk vs bijkomstig» toevallig» uitzonderlijk] |
|
| algemeen / uniek (conventioneel / uniek) |
|
| algemeen / verbijzondering (OOK: géén verbijzondering vs. verbijzondering) |
|
| algemeen vs individueel» persoonlijk» toevallig» incidenteel» uitzonderlijk |
|
| beeld en interpretatie van de werkelijkheid » concept(ie) van de werkelijkheid |
|
| bekentenis– / verbeeldingsliteratuur (OOK: tekort» risico van bekentenislit.) |
|
| betekenis / inhoud [: kunstenaar geeft inhoud (stof) betekenis] |
|
| betekenisgeving als geloofswijze (: verbeelding geeft zin a.d. ervaren leemte) |
|
| bewerken van de werkelijkheid » verwerking van realiteit (: door kunstenaars) |
|
| echtheid vs. onechtheid (als literair motief) » vervalsing als literair motief |
|
| entourage » ambiance » couleur locale » decor c.q. gebeurtenissen in verhaal |
|
| feit / fictie |
|
| feitelijke » historische (on)juistheid geen maatstaf voor literaire waarde |
|
| feitelijkheden zonder visie » louter beschrijvend c.q. anecdotisch |
|
| fictie / waarheid (c.q. realiteit) |
|
| fictie / werkelijkheid (: literaire orde / orde van buiten de tekst) |
|
| fictie: tot werkelijkheid gemaakt » rol v. fictie i.h. tot–werkelijkheid–maken |
|
| hiërarchie in literatuur» in boeken» in tekst |
|
| historische aanleiding vs. werkelijke betekenis in kunst |
|
| individueel / universeel [OOK: individualisering / universele orde(ning)] |
|
| interpretatie v.d. werkelijkheid (c.q. bedrieglijke veelvoudige werkelijkheid) |
|
| kunst / leven (kunst / werkelijkheid): verhouding werk–leven c.q. kunst–leven |
|
| kunst heeft betekenis: stelt raadsels en nodigt uit tot interpretatie |
|
| kunst verslindt, vertaalt en reduceert onze werkelijkheid tot teken |
|
| kunstenaar (: dichter» auteur» componist) verdwijnt in (bovenpersoonlijk) werk |
|
| literair personage (literaire figuur) / reële (historische) persoon c.q. model |
|
| literatuur: geen persoonlijke c.q. interessante mededeling (poëzie evenmin) |
|
| literatuur: onpersoonlijk/ persoonlijk |
|
| Lucebert–expositie "Geld, vraatzucht, geilheid in woord en beeld" (A'dam 1972) |
|
| met anderen niet gedeelde (beleving van de) werkelijkheid |
|
| oppervlakkig (te – )\ uiterlijkheid» gebrek a.diepgang»reflectie » vervlakki |
|
| opzet » compositie» indeling» opbouw» structuur» aanpak (OOK van bespr |
|
| ordenend principe » opzet » uitgangspunt(en) |
|
| persoonlijk / algemeen (: provinciaal werd universeel; persoonlijk algemeen) |
|
| poëzie is niet: gewone dingen op een ingewikkelde manier zeggen |
|
| poëzie: onpersoonlijkheid als ideaal voor – » bovenpersoonlijke poëzie |
|
| relatie Dichtung / Wahrheit |
|
| spreektaal / kunsttaal (: (plechtige) taal van cq. in kunst) |
|
| stof wordt inhoud door vormgevingsvermogen van auteur |
|
| teken–kracht van (overtuigend» onontkoombaar) beschreven gebeurtenis» situatie |
|
| veralgemening » generalisatie |
|
| verbeelding / werkelijkheid (droom [SOMS: mogelijkheid] vs. werkelijkheid) |
|
| verbijzondering |
|
| verbijzondering / veralgemening (c.q.: géén verbijzondering) |
|
| verbijzondering van het algemene |
|
| verbijzondering van het gewone |
|
| visie raakt zoek» is afwezig |
|
| vorm » vormkracht » vormgeving » OOK: design EN: vormloosheid c.q. vormeloos |
|
| vormgeving door afstoten van het accidentele» toevallige» niet essentiële |
|
| X INTERESSANT ENTREE BIJ FENS–STUDIE; TYPEREND» INDRUKWEKKEND» BELANGRIJK STUK |